|
کدخبر: 317014 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران؛

قیمت جدید هر شاخه گل از زبان رئیس اتحادیه / خرید دسته گل چقدر آب می خورد؟

سلطان محمدی گفت: گل رز درجه یک را دسته ای ۱ میلیون و پانصد هزار تومان می فروشیم که قیمت شاخه ای آن ۳۰ هزار تومان می شود. همچنین هزینه خرید یک دسته گل با توجه به تعداد شاخه گل و بسته بندی، متفاوت است.

اقتصاد قیمت جدید هر شاخه گل از زبان رئیس اتحادیه / خرید دسته گل چقدر آب می خورد؟

خرید گل و گیاه در روز مادر و مناسبت‌های خاص یک ایده عالی و رایج بین مردم است. گل‌ها به عنوان هدیه‌های زیبا و معنوی شناخته می شوند و با توجه به سلایق مختلف می توان از انواع متفاوت آن استفاده کرد.

روز مادر به عنوان روز قدردانی از مادران است و فرصتی فوق العاده است تا با خرید گل و گیاه، به مادر خود نشان دهید که چقدر او را دوست دارید و از تلاش‌هایش قدردانی می‌ کنید. همچنین، خرید گل و گیاه در مناسبت‌های خاص مثل تولد، عید، مراسم عروسی و تشویقی ‌ها نیز رایج است. این هدایای زیبا و طبیعی باعث شادی و خوشحالی دریافت کننده می‌شوند و یادگاری خاص برای این مناسبت‌ها هستند.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با غلامحسین سلطان محمدی رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران و عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران به بررسی وضعیت بازار گل در آستانه روز مادر پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

غلامحسین-سلطان محمدی

وضعیت بازار گل در آستانه روز مادر

غلامحسین سلطان محمدی، رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به اینکه ایام تولد حضرت فاطمه را در پیش داریم و مردم کشورمان اغلب در این مناسبت خرید گل را در برنامه‌های خود دارند، نسبتا بازار گل وضعیت مطلوبی دارد. کمی در مورد قیمت‌ها جهشی صعودی داشتیم که در ادامه این روند را کنترل کردیم و در حال حاضر قیمت گل در وضعیت متعادل قرار دارد. بنابراین در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۲ مشکلی از لحاظ قیمت گل در بازار دیده نمی شود.

قیمت گل و گیاه به صورت عمده در بازار گل

وی افزود:قیمت گل رز درجه یک را دسته ای ۱ میلیون و پانصد هزار تومان می فروشیم که قیمت شاخه ای آن ۳۰ هزار تومان می شود. قیمت شاخه ای گل رز هلندی در بازار گل بین قیمت های ۵۰ هزار تومان، ۶۰ هزار تومان و ۷۰ هزار تومان قرار دارد. قیمت گل نرگس در بازار گل دسته ای ۴۰۰ هزار تومان است که هر شاخه ۴ تا ۵ هزار تومان می شود. معمولا گل فروش ها گل نرگس را به دسته های ۱۰ تایی یا ۵ تایی تبدیل می کنند و به فروش می رسانند. قیمت جدید گل میخک شاخه ای ۲۰ هزار تومان، گل داوودی شاخه ای ۳۰ هزار تومان، گلایل شاخه ای ۲۰ هزار تومان در بازار گل فروشی به صورت عمده اعلام شده است.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: چند روز گذشته قیمت گل بالا رفت و تلاش کردیم قیمت‌ها را کاهش دهیم و در حال حاضر به وضعیت متعادل رسیدیم. از نظر قیمتی می‌توان گفت که هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشتیم. هزینه‌های تولید ما نسبت به گذشته چند برابر شده است اما قیمت فروش گل امروز در تاریخ ۱۲ دی ‍۱۴۰۲ در وضعیت متعادل نسبت به سال ۱۴۰۱ قرار دارد.

بازارگل

گل رز محبوب بین ایرانیان

رئیس اتحادیه گل و گیاهان استان تهران خاطرنشان کرد: مردم ایران بیشتر از هر گلی برای هدیه دادن گل رز استفاده می کنند؛ ولی پیشنهاد می‌کنم، با توجه به اینکه قیمت گل رز به صورت چشمگیری افزایش داشته است، به جای اینکه یک شاخه گل ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی بخرید، یک گلدان با همین قیمت به مادر یا همسرتان هدیه بدهید. خوبی گلدان ها این است که حداقل چند وقتی ماندگار است و مثل گل های شاخه ای عمر کوتاهی ندارد. خرید این نوع گل‌ها هم به نفع مردم است و هم به تولید کمک می‌کند. اغلب مردم به خرید گل رز تمایل دارند؛ در صورتی که بازار گل با تنوع گل فراوانی روبرو است. علاوه بر این، گلدان‌های گل متنوعی نیز داریم که با قیمت های عادلانه ای به فروش می رسد.

گل-رز

سلطان محمدی ادامه داد: گل بنت قنسول گیاهی بسیار مناسب برای هدیه است. معمولاً از این گل که برگ های رنگی دارد، در زمان کریسمس و ژانویه استفاده می‌شود. قیمت جدید بنت قنسول در بازار گل ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین انواع و اقسام گل های قاشقی و پترومیا در بازار داریم که از قیمت ۲۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان فروخته می شود. بنابراین خرید این گل های گلدانی می تواند به صورت جایگزین به جای خرید گل رز استفاده شود که از نظر قیمتی نیز یک سطح قیمت را دارد. در مجموع می توانیم این نوید را بدهیم که از نظر گل شاخه ای و گل های گلدانی هیچگونه مشکلی وجود نداشته و کمبود یا افزایش قیمت نخواهیم داشت. امسال از نظر آب و هوایی به دلیل سرمای کمتر، فراوانی بیشتری در زمینه تولید گل داشتیم.

بنت-قنسول

خرید یک دسته گل چقدر هزینه دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: خرید دسته گل معمولا به تعداد گلی که دارد و همچنین تزئینات بسته بندی برمی گردد. معمولا در گل فروشی ها در زمان گرانی گل، خیلی سودی شامل آن ها نمی شود؛ چون گل را نسبتا گران می خرند. هزینه بسته بندی و تزیین گل قابل توجه است و برای بسته بندی یک‌دسته گل حدود ۱۰۰هزار تومان هزینه در نظر گرفته می‌شود و معمولا گل‌فروش ها این هزینه را براساس همان قیمت شاخه گل حساب می‌کنند. اما قیمت شاخه گل بدون بسته بندی طبق همان تعرفه قیمت روز گل محاسبه می شود.

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان تهران تأکید کرد: نمی توان قیمت مشخصی برای تهیه یک دسته گل مشخص کرد؛ چون هر دسته گل تعداد متفاوتی شاخه گل دارد یا روش بسته‌بندی و تزئین از گل فروشی تا گل فروش دیگر متفاوت است و اغلب گل فروشان با توجه به مواد اولیه ای که از آن استفاده می شود، قیمت دسته‌گل را مشخص می‌کنند. معمولا اگر تعداد شاخه های گل ها برای دسته گلی زیاد باشد، گل فروش هزینه بسته بندی را نمی گیرد؛ اما زمانیکه دسته گل حاوی یک شاخه تا چند شاخه گل باشد، هزینه بسته بندی نیز به آن اضافه می شود.

ترویج فرهنگ خرید گل بین مردم

سلطان محمدی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت:  کشورمان از لحاظ گل و گیاه در وضعیت خوبی به سر می برد و امسال با توجه به شرایط اقلیمی هوا، چون به سمت سرما نرفتیم، وضعیت بازار به سمت فراوانی گل رفته است. هیچ جای ایران مشکل تولید گل نداشتیم و امسال آمار خیلی خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشتیم. امیدواریم فرهنگ خرید گل برای خانواده‌ها به سبک زندگی تبدیل شود و همچنین از گل‌فروش های سطح شهر تقاضا می‌کنم که هوای مردم شریف ایران را داشته باشند و منصفانه فعالیت کنند. همچنین از تولیدکنندگان گل‌وگیاه نیز می‌خواهیم نسبت به هم‌صنفی های خودشان، یعنی گل‌فروش های شهر، کمال همکاری داشته باشند. در مجموع در زمان مناسبت‌های خاصی مثل روز مادر که خرید گل نسبت به سایر ایام بیشتر است، توقع می رود قیمت ها متعادل تر باشد تا مردم کشورمان به راحتی بتوانند خرید خودشان را انجام دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها