|
کدخبر: 311049

راه‌اندازی سامانه جامع رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان قطعات خودرو

سامانه جامع رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان قطعات خودرو با هدف رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و حمایت از حقوق ایشان راه‌اندازی شد.

اقتصاد راه‌اندازی سامانه جامع رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان قطعات خودرو

سیداحمد حسینی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران اعلام کرد: سامانه رسیدگی به شکایات خریداران خودرو با هدف رسیدگی در کوتاهترین زمان و با نگاه کارشناسانه در این اتحادیه راه اندازی شده است. در این طرح مواردی مثل معیوب بودن قطعه، نامناسب بودن، گرانفروشی، غیراصلی بودن و سایر  موارد رسیدگی می شود.

حسینی افزود:  در حال حاضر کمتر از یک دوهزارم فروش‌ها منجر به طرح شکایت می‌شود و امیدواریم با اجرای این طرح این نسبت کمتر نیز بشود.

وی افزود حدود ۴۰ درصد شکایات به علت معیوب بودن قطعات ، حدود ۳۰ درصد به علت نامناسب بودن قطعه، حدود ۱۰ درصد گرانفروشی، حدود ۱۰ درصد غیراصلی بودن و حدود ۱۰ درصد به سایر دلایل صورت می گیرد.

نکته مهم این است که بیش از ۶۰ درصد شکایات از فروشگاه‌های اینترنتی و عرضه‌کنندگان خارج از شبکه است که هیچ دسترسی مؤثری به آن‌ها وجود ندارد.

مراحل دریافت و ثبت شکایت در این سامانه به شرح زیر است:

• اعلام شکایات: از طریق تلفن، نامه، حضوری و بزودی از طریق سامانه

• ثبت شکایات: پس از گفت وگو با شاکی و روشن شدن ابعاد دقیق شکایت و خواسته شاکی

• پیگیری اولیه شکایت: تماس با متشاکی عنه و بررسی موضوع از نگاه وی با گرایش حل مشکل و تراضی

• ارجاع به کمیسیون فنی: بررسی اصالت، عملکرد، نحوه نصب و کاربری با کمک اتحادیه تعمیرکاران خودرو، بررسی قیمت و بررسی سوابق کالا و فروشنده

• برگزاری جلسه رسیدگی با حضور طرفین دعوا: تراضی، صدور رای به نفع زیان دیده و پیگیری اجرای رای

سیداحمد حسینی در ادامه با اشاره به این که برخی پرونده‌ها از سوی کمیسیون بازرسی اتحادیه، برخی از سوی شورا‌های حل اختلاف و برخی از سوی محاکم قضایی ارجاع می‌شود. گفت: در این طرح کارشناسان و کسانی که نظر مشورتی از ایشان گرفته می شود اطلاعی از نام شاکی و متشاکی عنه ندارند. بنابراین رسیدگی ها به شکایات کاملا اطمینان بخش خواهد بود. حتی در برخی پرونده‌ها کشف سوء جریان شده است که موضوع را با مقامات مربوطه مطرح کرده ایم و در حال پیگیری است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو و ماشین آلات تهران در پایان با بیان این که این سامانه در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد بستری برای رسیدگی به شکایات آن‌ها راه‌اندازی شده است گفت : به مصرف‌کنندگان اطمینان می دهیم که  می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل در ارتباط با قطعات خودرو، از طریق این سامانه شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها