|
کدخبر: 284789

افزایش ۱۲.۹ درصدی شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی

شرکت‌های صنعتی بورسی با افزایش شاخص تولید ۱۲.۹ درصدی در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالاترین رشد تولید را از ابتدای سال تاکنون به ثبت رساندند.

صنعت افزایش ۱۲.۹ درصدی شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی

پایش حقیقی بخش صنعت در آذرماه امسال نشان می‌دهد شاخص تولید شرکت‌های صنعتی نسبت به ماه قبل (آبان) نیز افزایش ۲.۷ درصدی داشته است.

براساس این گزارش؛ در آذرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، تمام رشته فعالیت‌های صنعتی افزایش در شاخص تولید را تجربه کرده و رشته فعالیت های"خودرو و قطعات"، "ماشین آلات و تجهیزات" و "دارو" بیشترین افزایش را در شاخص تولید داشته اند.

این گزارش می‌افزاید، بیشترین افزایش در شاخص تولید در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، مربوط به رشته فعالیت خودرو و قطعات با رشد ۴۸.۴ درصدی بوده و نسبت به ماه قبل نیز افزایش ۶.۳ درصدی داشته است.

شاخص تولید رشته فعالیت دارو نیز با افزایش ۲۵.۶ درصدی به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده و نسبت به ماه قبل نیز افزایش ۷ درصدی داشته است.

همچنین، مقایسه رشد ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بخش صنعت رشد ۶.۴ درصدی داشته که بیشترین رشد در این بازه زمانی مربوط به "خودرو و قطعات" با ۳۴.۴ درصد بوده است.

افزایش ۱۲.۹ درصدی شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در آذرماه

همچنین، در این ماه شاخص تولید رشته فعالیت ماشین آلات و تجهیزات روند صعودی خود را در سال ۱۴۰۱ ادامه داده و نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۳۵.۵ درصدی را ثبت کرده است.

صنعتی-بورسی

شاخص تولید رشته فعالیت صنایع شیمیایی به جز دارو نیز در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۲.۴ درصدی و نسبت به ما قبل افزایش ۴.۴ درصد داشته است.

در رشته فعالیت فلزات پایه نیز، شاخص تولید در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳.۳ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۱ درصدی را تجربه کرده که این کاهش مربوط به کاهش شاخص تولید زیربخش "پروفیل" در این ماه است.

براساس این گزارش، شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر در آذرماه امسال نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۱.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۱.۳ درصدی داشته است.

شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت استفاده می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این شاخص را که یکی از ارکان مهم تصمیم گیری در حوزه اقتصاد کلان است، هر ماه از اطلاعات ماهیانه ۳۰۲ شرکت بورسی استخراج و منتشر می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر