|
کدخبر: 278773

هشدار / درجا کار کردن این بلاها را سر خودرویتان می‌آورد!

خیلی‌ها عادت دارند که بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟

 باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود. این در حالی است که متخصصین میگویند درجا کار کردن خودرو نه ‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، که مشکل‌سازتر هم خواهد بود.

آسیب به سیلندر واشر و روغن

در حالت درجا، هوا درون موتور خودرو جریان ندارد. این مسئله باعث بالا رفتن و گرم شدن بیش از اندازه موتور خودرو می‌شود. همچنین این مسئله باعث می‌شود دمای سیلندر افزایش یابد و در نتیجه به سیلندر، واشرها و روغن آسیب برسد.

آسیب به فن در صورت در جا کار کردن خودرو

در نتیجه گرم شدن موتور خودرو، فن‌ها باید به صورت مداوم کار کنند تا دمای موتور را پایین بیاورند. در نتیجه فن‌های خنک‌کننده ممکن است، آسیب ببینند و از عمر مفیدشان کاسته‌شود.

فشار به سیستم برقی ماشین

فن‌ها برای فعالیت به برق نیاز دارند. وقتی موتور خودرو زیادی داغ شده‌باشد، فن‌ها مجبورند بیشتر فعالیت کنند تا موتور را خنک نگه دارند. در نتیجه به برق بیشتری نیاز دارند. این باعث می‌شود که فشار زیادی به سیستم برقی خودرو، دینام و باتری وارد شود.

خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور

به گفته کارشناسان، وقتی احتراق به صورت کامل صورت نگیرد، گازهای اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو تولید می‌شود. این گازها باعث خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور می‌شوند.

افزایش استهلاک خودرو با در جا کار کردن ماشین

با توجه به این که در حالت درجا کار کردن خودرو، گازهای آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌شود، در نتیجه کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز باید بیشتر کار کنند و در نتیجه استهلاک بیشتری خواهند داشت.

کوتاه شدن عمر مفید قطعات

شما به تصور این‌که با توجه به کیلومتر کارکرد خودرو، نیاز به سرویس دوره‌ای دارید، خودروی خود را دیرتر برای سرویس می‌برید. در صورتی که باید بدانید با درجا کار کردن خودرو عمر مفید قطعات و دوره‌های زمانی نیاز به سرویس ماشین کوتاه‌تر می‌شود.

چون درست است که با درجا روشن نگه داشتن خودرو، عدد کیلومترشمار تغییری نمی‌کند، اما کارکرد موتور، تسمه‌ها، روانکارها و …. افزایش می‌یابد. خصوصاً در مورد تسمه تایم این مسئله باید بسیار جدی گرفته شود. چرا که ممکن است با دیرتر بردن سرویس دوره‌ای، تسمه تایم آسیب دیده و یا پاره شود.

در کل، این نکته را در نظر داشته باشید که درجا کار کردن خودرو اصلاً کار درستی به لحاظ علمی به حساب نمی‌آید و ممکن به قطعات خودرو آسیب وارد کند و عمر ماشین را کم می‌کند.

راه حل مقابله با این مسئله ساده است: حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می‌آید و باعث می‌شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.

در مورد اتومبیل های قدیمی میتوانید پس از یک دقیقه راه بیفتید. اما برای گرم کردن خودرو ابتدا کمی آهسته حرکت کنید.
منبع: جماران

ارسال نظر