|
کدخبر: 193489

نوسان شدید در نرخ گوشت و دام

امسال در ایام تاسوعا و عاشورا، تقاضای خرید دام زنده از سال‌های قبل کمتر است اما شاهد نوسانات نرخ دام و گوشت در بازار هستیم.

اقتصاد نوسان شدید در نرخ گوشت و دام

همه ساله از چند روز مانده به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بازار دام به سبب ازدیاد تقاضا از سوی هیات‌های مذهبی تب و تاب بیشتری به خود می‌گیرد که امسال بدلیل محدودیت‌های کرونا و برگزاری هیات‌های مذهبی تقاضای چندانی وجود ندارد‌. هر چند دلالان و چوبداران همیشه در صحنه هستند تا در ایام‌ و مناسبت‌های مختلف بتوانند بیشترین سود را عاید خود کنند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که هر کیلو دام سبک با نرخ ۶۰ هزار تا ۶۷ هزار تومان و دام سنگین ۵۰ هزار تا ۵۵ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود که نسبت به هفته‌های اخیر رشد چندبرابری داشته است. این درحالی است که با انباشت دام در واحدهای دامداری نباید نوسان خاصی در بازار رخ دهد.

 با تشدید ویروس کرونا، انباشت دام در واحدهای دامداری به قدری بالاست که صنعت دامپروری در رکود به سر می‌برد و از طرفی نرخ مناسب مرغ در برابر گوشت موجب شده تا تقاضا از سوی هیات‌های مذهبی به سمت بازار مرغ سوق داده شود و تنها جوسازی و سودجویی حلقه‌های واسط منجر به اختلاف دام در بازار شده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزییات عرضه دام در ایام‌تاسوعا و عاشورا، علل اصلی التهاب نرخ و نرخ واقعی در بازار خبر شویم:

دلالان و چوبداران علت اصلی گرانی دام در ایام‌ تاسوعا و عاشورا

سعید سلطانی سروستانی کارشناس صنعت دامپروری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دلایل گرانی دام در بازار اظهار کرد: در ایام محرم با تعطیلی کشتارگاه‌ها کشتار کاهش و نذورات جایگزین می‌شود که با این وجود اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌دهد، درحالیکه مردم تصور می‌کنند که در مناسبت‌ها باید نوسان خاصی رخ بدهد.

وی با اشاره به اینکه دام به میزان کافی در میادین وجود دارد، افزود: برخی افراد با جوسازی در این ایام، نرخ را افزایش می‌دهند، درحالیکه به سبب ازدیاد عرضه نوسانی در بازار نباید رخ دهد.

سلطانی سروستانی ادامه داد: دلالان و چوبداران با قیمت‌های دلخواه اقدام در ایام و مناسبت‌های مختلف اقدام به عرضه با نرخ‌های متفاوت می‌کنند، در حالیکه به سبب فراوانی و انباشت دام در واحدهای دامداری تغییر خاصی نباید رخ دهد.

این کارشناس صنعت دامپروری نرخ کنونی هر کیلو دام سبک را ۵۰ هزار تومان و دام سنگین ۴۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۱۰۵ هزار تومان است که متاسفانه به دلیل حلقه‌های واسط ۵۰ تا ۶۰ درصد بالاتر عرضه می‌شود.

نوسان جزئی نرخ دام در ایام‌ محرم

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، اظهار کرد: با توجه به انباشت دام در واحدها، مشکلی در تامین نیاز کشور نیست.

وی متوسط نرخ کنونی هر کیلو دام سبک درب کشتارگاه را ۵۷ هزار تومان و گوشت گوسفندی را ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

صدر دادرس ادامه داد: با ازدیاد تقاضا در ایام محرم، قیمت دام با نوسانات جزئی در بازار روبه‌رو شده است، در حالی که به رغم افزایش هزینه‌های تولید، نرخ دام در یکسال اخیر نوسان جزئی داشته است که این موضوع جای نگرانی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گوشت در کشور وجود دارد، بیان کرد: با توجه به اشتغال یک میلیون و ۳۰۰ هزار دامدار در کشور و اشتغال بیش از ۳ میلیون نفر به طور غیرمستقیم، واردات گوشت، اشتغال را به مخاطره می‌اندازد. این درحالی است که با افزایش تولید، نرخ تمام شده کاهش می‌یابد.

منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از عرضه گسترده دام در میادین خبر داد و گفت: علی رغم عرضه انبوه دام، هیات‌های مذهبی و مصرف‌کنندگان به لحاظ قیمتی از مرغ و گوشت منجمد استفاده می‌کنند.

وی افزود: همه ساله از ۲ هفته قبل از ایام تاسوعا و عاشورا خرید برای دام آغاز می‌شد، اما امسال به دلیل شرایط اقتصادی و محدودیت کرونا تقاضا در بازار پایین است که با این وجود نرخ در بازار نوسان چندانی ندارد.

پوریان متوسط نرخ هر کیلو بره نر را ۵۵ هزار تومان و دام سنگین را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو لاشه گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۰۲ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام ایام‌ محرم نداریم، بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونا و شرایط اقتصادی، تقاضای چندانی از سوی هیات‌های مذهبی برای خرید دام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بازار دام در رکود به سر می‌برد، گفت: با توجه به کاهش تقاضا برای خرید دام و ازدیاد خرید برای مرغ، نوسان چندانی نرخ دام در ایام تاسوعا و عاشورا ندارد.

پوریان با اشاره به انباشت ۶ میلیون راس دام سبک و ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار راس گوساله گفت: انباشت چشمگیر دام نیاز به خرید و کشتار روز دارد و هر روز که می‌گذرد سرمایه ملی و تولید‌کنندگان دچار چالش می‌شود که با این وجود صادرات تنها راه‌حل است.

این مقام مسئول با بیان اینکه گرانی گوشت و دام ارتباطی به تولید ندارد، افزود: در شرایط فعلی مصرف کل نیاز کشور یک میلیون تن در سال است که ۸۸۰ هزار تن از این‌ میزان در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود که با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف به نصف، ۳۷۰ هزار تن گوشت در سال تقاضا ندارد که در نهایت با ازیاد عرضه در برابر تقاضا نباید نوسان خاصی در بازار رخ دهد که متاسفانه سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به التهاب نرخ در بازار می‌شود.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام در پایان با اشاره به اینکه صنعت دامپروری با مشکل جدی روبه‌روست، تصریح کرد: با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری نه تنها تولیدکنندگان خرده پا، بلکه تولیدکنندگان پروار هم با مشکل روبه‌رو هستند که اگر نتوانند با خروج دام در پاییز تولید کنند، صنعت با مشکل جدی روبه‌روست.

با توجه به انباشت دام در واحدهای دامداری، نه تنها تولیدکنندگان خرده پا بلکه تولیدکنندگان پروار با مشکلاتی روبه‌رو هستند که با این تفاسیر انتظار بر آن بود که نرخ دام در ایام‌ تاسوعا و عاشورا نوسانی نداشته باشد که متاسفانه طبق روال همه ساله سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به گرانی نرخ در بازار شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها