|
کدخبر: 179705

سکته انتخاباتی بورس به پایان می‌رسد؟

بورس امروز هم علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفت نتوانست به مدار مثبت برود و یک روز منفی دیگر در کارنامه شاخص‌ها ثبت شد. به طوری که در پایان معاملات شاخص کل با افت خفیف ۲۴۵۰ واحدی (معادل ۰.۲ درصد) مواجه شد و شاخص هم‌وزن هم طبق روند نزولی چند روز اخیر خود با عقب‌نشینی ۰.۸ درصدی مواجه شد.

اقتصاد سکته انتخاباتی بورس به پایان می‌رسد؟

به این ترتیب نوسان‌های کم بورس امروز هم ادامه پیدا کرد تا شاخص کل برای یازدهمین جلسه معاملاتی پیاپی و شاخص هم‌وزن برای پانزدهمین روز کاری پیاپی نوسانی کمتر از یک درصد داشته باشند. اتفاقی که در تحلیل‌های پیشین هم به آن پرداخته شد که این کم‌نوسانی بورس احتمالا در پی ابهامات انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برجامی ایجاد شده است. ابهاماتی که به چند دلیل ممکن است از روز شنبه یعنی جلسه معاملاتی بعدی بازار رفع شوند و بورس مسیر بعدی خود را پیدا کند.

دیگر اتفاق مهم بازار امروز اطلاعیه پالایشی‌ها مبنی بر کاهش نرخ نفت بود. پالایش و پخش نرخ‌ها برای سال ۹۸ و ۹۹ را تغییر داد تا این شرکت‌ها هم سودهای جدیدی شناسایی کنند. اما این اتفاق چه اثری بر سهام پالایشی می‌تواند داشته باشد؟

ایستگاه آخر ابهامات یک ماهه بورس

از اوایل خرداد ماه با نزدیک شدن به مرحله آخر احیای برجام و جدی‌تر شدن انتخابات ریاست جمهوری، بورس وارد فضای مبهم جدیدی شد. حال اما به نظر می‌رسد این ابهامات کم کم در حال رفع شدن باشند. از طرفی پسفردا انتخابات برگزار می‌شود و احتمالا تا روز شنبه نتایج آن مشخص می‌شود. به عبارتی دیگر با احتمال بالا از روز یکشنبه رئیس جمهور ایران برای ۴ سال آینده مشخص است و این ابهام انتخاباتی رفع شده است.

در خصوص برجام نیز به نظر می‌رسد اختلافات دوباره افزایش یافته است. در همین خصوص امروز گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که احیای برجام باید تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی ایران صبر کرد. حال ممکن است این حرف به معنی انتظار تا مشخص شدن نتایج ریاست جمهوری باشد و در چنین شرایطی انتظار می‌رود طی یکی دو هفته آینده احیای برجام نهایی شود. اما برداشت دوم از صحبت‌های گروسی این است که مذاکرات به زمان روی کار آمدن دولت بعدی یعنی چیزی حدود ۳ ماه بعد موکول شود. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که ابهام برجامی بورس تهران ادامه‌دار شود. در همین راستا امروز قیمت دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و تا ۲۴۲۰۰ تومان هم رشد کرد.

تعدیلات عجیب پالایشی‌ها

امروز صبح پالایشگاه ها گزارش دادند که نرخ های نفت و فروش اسفند ۹۸ و کل سال ۹۹ توسط پالایش و پخش تعدیل شده است. عدد تعدیلات به نسبت بزرگ و مثبت است. اما نکته عجیب این است که شرکت‌ها مجمع سال ۹۸ را برگزار کردند، اما الان باید تغییر نرخ این سال را به عنوان اقلام استثنائی گزارش کنند. صورت حساب‌های زمستان ۹۹ هم که هنوز نیامده است. بنابراین، تا وقتی صورت حساب نهایی نیاید، هر عددی که شرکت‌های پالایشی در هر قالبی برای سال ۹۹ گزارش می‌کنند، چندان قابل اتکا نیست.

البته نمادهای پالایشی هر چند اغلب سبزپوش بودند اما به جز شبریز بقیه نمادها نتوانستند با صف خرید همراه شوند. اما چرا چنین اتفاقی منجر به رشد تند و تیز پالایشی‌ها نشد؟ شرکت‌های پالایشی بخش عمده‌ای یعنی حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد محصولات خود را به صورت تهاتری در ازای نفت به دولت می‌فروشند و چیزی کمتر از ۲۰ درصد از حجم محصولات مستقیما توسط خود این شرکت‌ها فروخته می‌شود. همچنین سود اصلی هم از محل فروش اینگونه محصولات است. حال اقدامی که پالایش و پخش انجام داده در نهایت منجر به جهش سودآوری این شرکت‌ها نمی‌شود. به عنوان مثال شبندر در اطلاعیه خود ۴۳۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده است. اما نکته مهم این است که این سود تکرارشونده نیست. البته برخی کارشناسان هم می‌گویند همین میزان سود هم قابل تقسیم نیست و در حساب اقلام استثنایی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد عدم اقبال خیلی بالای بورسی‌ها از این اطلاعیه‌ها هم همین عوامل بوده است.

بازار به روایت آمار

در پایان معاملات امروز بورس تهران ۷۴ درصد نمادها در مدار منفی معاملات بودند. در این میان ۳۳ واحد درصد نمادها با صف فروش‌هایی به مجموع ارزش ۲۷۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بازار هم تنها ۸ درصد نمادها صف خرید را تجربه کردند. ارزش این صف‌ها هم فقط ۴۹۰ میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به ۳۳۵۰ میلیارد تومان رسید. خودروسازان، فلزات، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها پرمعامله‌ترین صنایع و پالایش، شپنا، خگستر و خودرو پرمعامله‌ترین نمادها در بازار امروز بودند.

خروج پول حقیقی در بازار امروز هم تداوم داشت و به رقم ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها در بین صنایع بیشترین خالص خرید را در شیمیایی‌ها، کانی‌های غیرفلزی و خودروسازان داشتند. در سمت مقابل حقوقی‌ها بیشترین حمایت را از صنایع بانک‌ها، فلزات و پالایشی‌ها به عمل آوردند. در بین نمادها هم در حالی بیشترین خالص خرید حقیقی در خاهن، فتوسا و کاما بود که بیشترین خروج پول حقیقی هم از فولاد، وملل و شپنا رخ داد.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    امیدواریم که با انتخاب بر حق جناب رئیسی و با همکاری مجلس و قوه ی قضائیه ، عاملین و مسببین سقوط بورس و همچنین اختلاس کنندگان هزاران میلیاردی از بورس ، محاکمه و مجازات و حق و حقوق سهامداران متضرر بورسی از حلقوم این مرفهین بی درد و زالو صفت بیرون کشیده بشه و به سهامداران پس داده بشه. انشاءالله.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها