|
کدخبر: 159958

سیل اخبار مثبت و منفی برای بازار ارز

دلار این روزها پشت سد ۲۵ هزار تومان گیر کرده است. از یک سو هر از گاهی تمایل به صعود نشان می‌دهد و تا نزدیکی ۲۵ هزار تومان پیش می‌رود، اما از سوی دیگر، سایه مذاکرات غیرمستقیم برجام اجازه نمی‌دهد بازار ارز به این محدوده پا بگذارد.

اقتصاد سیل اخبار مثبت و منفی برای بازار ارز

به طوریکه حتی با وجود عدم موافقت آمریکا با آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، دلار چندان رشد نکرد. امروز هم شاخص ارزی کشور نزولی شد و نسبت به معاملات پشت‌خطی آخر هفته، اندکی عقب‌نشینی تا سطح ۲۴ هزار و ۸۷۰ تومان داشت.

یک خبر بد برای بازار ارز

پنجشنبه بود که آمریکا در خصوص ارزهای بلوکه شده ایران در کره اتمام حجت کرد. وزیر خارجه ایالات متحده شرط آزادسازی دارایی‌های مسدود را بازگشت ایران به تعهدات برجام عنوان کرد. به این ترتیب مشخص شد گمانه‌زنی‌ها در خصوص دریافت بدهی یک میلیون دلاری از کره صحت ندارد و همچنین احتمال آزادسازی منابع از کشورهای دیگر همچون عراق هم کمرنگ‌تر شده است.

با وجود این، رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد بدون این منابع هم تامین ارز موردنیاز کشور بدون مشکل انجام خواهد شد. اگرچه چنین گزاره‌ای می‌تواند صحیح باشد، اما احتمال ارزپاشی و تثبیت یا کاهش نرخ دلار که یکی از ریسک‌های اصلی در ذهن متقاضیان ارز بود، کمتر شده است.

پیام مازاد عرضه در نیما

نرخ دلار در بازار ثانویه از ابتدای هفته گذشته افت قابل توجهی نسبت به بازار آزاد داشت. به طوریکه در ثبات نرخ‌های آزاد، نرخ میانگین موزون حواله‌های ارزی بیش از هزار تومان عقب‌نشینی داشت.

همتی هم پنجشنبه خبر از عرضه بالای ارز در سامانه نیما داد که می‌تواند تاییدی بر علت افت قیمت‌ها در بازار ثانویه باشد. به گفته او «از اول بهمن تاکنون ۳.۳ میلیارد دلار صرفاً در سامانه نیما تأمین ارز شده است و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. تنها در چهارشنبه گذشته عرضه در نیما ۶ برابر معاملات بوده است. میانگین نرخ این دادوستدها هم۲۲۵۰۰ تومان برای هر دلار بود». کاهش نرخ‌های نیمایی می‌تواند مسیر صعودی دلار آزاد را با تردید همراه کند.

صادرات نفت ۲ برابر شد

هر روز تایید جدیدی از رشد صادرات نفت کشور می‌گیریم. رویترز و بلومبرگ اخیرا خبر از دو برابر شدن صادرات نفت و رسیدن آن به بیش از ۸۰۰ هزار بشکه (بیشترین مقدار در دو سال اخیر) داده‌اند. چنین رشدی در درآمد ارزی کشور می‌تواند انتظارات در بازار ارز را تعدیل کند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها