|
کدخبر: 152826

ارزش طلا چرا ریزش کرد؟

طلا هفته پرتکاپویی را پشت سر گذاشت و طی پنج روز معاملاتی در حدود ۹۰ دلار نوسان کرد؛ درحالی فلز زرد هفته قبل از با افت قیمتی ۸/ ۱ درصدی پشت‌سر گذاشت که قیمت این فلز گرانبها تا مرز ۱۷۸۵ دلاری سقوط کرده بود.

اقتصاد ارزش طلا چرا ریزش کرد؟

مهم‌ترین عامل تقلای طلا و ریزش به محدوده پایینی کانال ۱۸۰۰ دلاری استحکام ارزش دلار امریکا و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری بود. از نظر تحلیلگران دوباره طلا به حالتی بازگشته است که اصلی‌ترین عامل نوسان قیمت آن نوسانات ارزش دلار است؛ شاخص دلاری که خود بیانگر تحولات اقتصادی و مالی در دنیا است.

پیش‌بینی تحلیلگران بازار درباره روند قیمتی اونس در هفته‌های پیش‌رو تا حدودی به سوی روندی صعودی متمایل است.

تحلیلگران کاهشی هشدار داده‌اند که اگر قیمت طلا در روزهای آینده به زیر مرز حمایتی ۱۷۶۶ دلار برسد آنگاه این احتمال وجود دارد که ارزش هر اونس از این فلز زرد به زیر مرز ۱۶۰۰ نیز سقوط کند؛ البته اغلب تحلیلگران بر این باورند که احتمال این سناریو پایین است.

محدوده افزایش اونس طلا نیز به این صورت است که اگر قیمت به بالای مرز ۱۹۷۰ دلار صعود کند آنگاه ریالی افزایشی جدید طلا رسمیت پیدا کرده است.

هفته آینده داده‌های تورم امریکا منتشر خواهد شد؛ نرخ تورم درحال‌حاضر به یکی از اصلی‌ترین کانون توجه بازارهای مالی تبدیل شده است و برخی پیش‌بینی می‌کنند افزایش تورم بعد از پاندمی بیشتر و طولانی‌تر از آن چیزی خواهد بود که فدرال رزرو درحال‌حاضر پیش‌بینی می‌کند.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تورم ماه به ماه امریکا در این گزارش به ۴/ ۰ درصد خواهد رسید که بیشترین سهم آن متعلق به افزایش ۱۰ درصدی قیمت بنزین است؛ اگر چنین سناریویی رخ دهد مقدار افزایش ارزش شاخص مصرف‌کننده سالانه امریکا به ۶/ ۱ درصد خواهد رسید تا گامی دیگر به هدف شناور ۲ درصدی فدرال رزرو نزدیک‌تر شود.

حساسیت طلا به دلار

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که حداقل در افق زمانی کوتاه‌مدت به احتمال زیاد دلار همچنان بازیگر اصلی نوسانات طلا خواهد بود؛ موضوعی که در روزهای آخر هفته گذشته نیز در بازار قابل مشاهده بود و درحالی‌که دلار استحکام نسبی را در مرز ۹۱ واحدی حفظ کرده است و ارزش یورو نیز کاهش پیدا کرده است، با واکنش سریع طلا همراه بود. افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری با سر رسید ۱۰ ساله نیز از سوی دیگر به‌عنوان پشتوانه ارزش دلار عمل کرده است. زمانی که بازدهی نرخ اوراق افزایش پیدا می‌کند تقاضای دلار نیز متعاقبا زیاد می‌شود.

نقره و بسته حمایتی

علاوه بر ارزش دلار و بازدهی اوراق قرضه، عوامل دیگری نیز در نوسانات ارزش طلا در افق میان‌مدت موثر خواهند بود. نقره که در هفته‌های اخیر و به‌دلیل ورود سرمایه‌گذاران مجازی و کاربران ردیت با افزایش قابل ملاحظه قیمت مواجه شده بود و برای ساعاتی از مرز ۳۰ دلار عبور کرده بود بازار طلا را نیز دستخوش تغییراتی کرد. طلا در ابتدا و همگام با نقره واکنشی افزایشی به تحرکات نقره داشت اما پس از آن و با فروکش تب نقره، این عامل حمایتی از بازار طلا نیز خارج شد.

عامل تاثیرگذار دیگر در بازار طلا، بسته حمایتی موردنظر بایدن است؛ بسته‌ای که بایدن پس از انتشار گزارش بازار کار امریکا در ماه ژانویه بیش از پیش بر تصویب و اجرای آن تاکید کرد. حال تحلیلگران با اینکه بر نقش پراهمیت این بسته بر بازار فلزات گرانبها تاکید می‌کنند، اما به اعتقاد آنها به احتمال زیاد تا اواسط ماه مارس پول این بسته به اقتصاد تزریق نخواهد شد. از طرف دیگر همچنان پاندمی کرونا موج‌های جدیدی در نقاط مختلف دنیا به راه می‌اندازد و مجموعه این عوامل همچنان حکایت از چشم‌اندازی مثبت برای پناه‌گاه‌های امن دارایی دارد. تا زمانی که بسته حمایتی به‌طور عملی وارد اقتصاد نشود، تیترهای مربوط به این بسته و حواشی آن سبب بالا و پایین رفتن قیمت اونس طلا خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها