|
کدخبر: 146711 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

افزایش قیمت ذرت و گندم در بازار

قیمت ذرت و گندم در بازارهای جهانی به سرعت در حال افزایش است. گفته می‌شود که حداقل در کوتاه مدت، شاهد ادامه گرانی این محصول در بازارهای جهانی خواهیم بود.

اقتصاد افزایش قیمت ذرت و گندم در بازار

قیمت ذرت و گندم در بازارهای جهانی به سرعت در حال افزایش است. در کشور ما بخش زیادی از ذرت موردنیاز صنایع خوراک دام و طیور و روغن‌کشی ایران از طریق واردات و بازارهای جهانی تامین می‌شود. از طرف دیگر گفته می‌شود که سیاست واردات گندم به احتمال زیاد امسال هم ادامه داشته باشد. در ادامه به دلایل گرانی این دو محصول مهم می‌پردازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

آرژانتین صادرات را محدود کرد

طبق اعلام نشریه all about feed دلیل افزایش سریع قیمت ذرت، کاهش عرضه و سطح دسترسی به آن است. گفته می‌شود که حداقل در کوتاه مدت، شاهد ادامه گرانی این محصول در بازارهای جهانی خواهیم بود. دلیل اصلی گرانی ذرت، وضع محدودیت‌های صادراتی جدید در قطب ذرت جهان یعنی آرژانتین است. طبق آمار دولت آرژانتین پیش‌بینی می‌شود که خشک‌سالی، حجم برداشت را به مقدار زیادی کاهش دهد. بررسی قیمت درج شده در قراردادها فی‌مابین نشان می‌دهد که این روند به‌ویژه در بازار غلات شیکاگو سرعت بیشتری دارد.

گندم هم گران شد

از طرف دیگر روند صادرات گندم روسیه هم به تازگی کند شده است. در دو هفته حجم معاملات آتی در بازار غلات پاریس کاهش محسوسی داشته است. گرانی به ذرت محدود نمی شود و در این مدت قیمت گندم به طور تدریجی و مستمر افزایش یافته است. در حال حاضر فروشندگان، ذرت را ۱۵ درصد گران تر از قیمت ماه قبل به فروش می‌رسانند. گفته می‌شود که تصمیم دولت روسیه مبنی بر محدودیت صادرات گندم، تاثیر بسیاری زیادی بر قیمت این محصول در بازارهای جهانی به جا خواهد گذاشت. برداشت کاملا معمولی فرانسه هم به نوبه خود بر عدم تعادل عرضه و تقاضا افزوده است. تقاضای آلمان برای گندم بسیار بیشتر شده است زیرا حجم تولید گندم در این کشور هم در مقایسه با گذشته به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.

افزایش تقاضای چینی‌ها

از ابتدای سال جاری تقریبا ۹۰ درصد از ۳۸.۵ میلیون تن ذرتی که صادرکنندگان برای فروش در بازارهای جهانی اختصاص داده بودند فروش رفته است. مجموعه ای از عوامل باعث شده است که کشورها در صادرات مابقی محصول ذرت، محتاط باشند و تامین بازارهای داخلی خود را در اولویت قرار دهند. عرضه ذرت برزیل و اکراین کاهش یافته و کشورهای واردکننده باید به تامین کنندگان آمریکای لاتین متوسل شوند. برداشت ناامیدکننده چین باعث شده است که ذخایر چین به سرعت در حال کاهش یابد و این بر نگرانی واردکنندگان دیگر افزوده است چون بخش زیادی از غله صادراتی جهان روانه این ابرمصرف‌کننده غلات می‌شود.

تقاضای اندک برای سویای پایدار

مهم‌ترین روند دیگر بازار غلات جهان به سویای پایدار مربوط می‌شود. حجم تقاضای جهانی برای سویا همچنان اندک است. برخی کارشناسان، پایداری را یکی از مهم‌ترین عوامل کیفیت سویا می دانند اما در مجموع اشتیاق چندانی به این نوع سویا وجود ندارد. مشتریان سویا دنبال محصولات موسوم به پایدار هستند اما بیشتر آنها بر این اعتقاد هستند که سویای پایدار دست کم از دید شرکت‌هایی که سویا را فرآوری می‌کنند ارزش‌افزوده چندانی ندارد. بازار این محصول در اروپا رو به رشد است اما این بازار کوچک است و تولیدکنندگان باید به دنبال بازارهای جدید باشند. کشورهای واردکننده سویا متغیر امنیت را مهم‌تر از پایداری می‌دانند.

از طرف دیگر تقاضای جهانی برای سویای معمولی همچنان بالاست. گفته می‌شود که یکی از دلایل این رونق، بازسازی صنعت عظیم پرورش خوک در چین است. این صنعت به دنبال شیوع تب آفریقایی آسیب دیده بود. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود که بازگشایی صنایع غذایی در بیشتر کشورهای جهان باعث افزایش تقاضا برای این محصول شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها