|
کدخبر: 120523 شاپور پشابادی

در گفت و گوی گسترش نیوز با نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران مطرح شد:

قیمت پیشنهادی کشاورزان برای گندم امسال

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران: طبق تحلیل جدید بنیاد ملی گندمکاران، قیمت تمام‌ شده تولید هر کیلو گندم ۵ هزار تومان است. باید ۱۵ درصد هم به عنوان سود به این مقدار، اضافه شود.

اقتصاد قیمت پیشنهادی کشاورزان برای گندم امسال

دولت باید تا ابتدای مهر، قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری را اعلام کند. نمایندگان تشکل‌های کشاورزی و دولتی‌ها در حال بحث و گفتگو درباره قیمت جدید هستند. قیمت گندم در سال جاری چقدر خواهد بود؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با نایب‌ رئیس بنیاد ملی گندمکاران به گفتگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

ایمانی

رقم پیشنهادی دولت

قیمت گندم در سال جاری، هنوز مشخص نشده است. علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «بین مجلسی‌ها، دولت و تشکل‌ها، اختلاف نظر وجود دارد. نظر دولتی‌ها ۳۵۰۰ تومان است. این در حالی است که ارز دولتی مربوط به نهاده‌ها، حذف و به ارز نیمایی تبدیل شده است. این مسئله باعث شده که قیمت نهاده‌ها ۴ تا ۵ برابر افزایش یابد. طبق تحلیل جدید بنیاد ملی گندمکاران، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو گندم ۵ هزار تومان است که باید ۱۵ درصد هم به عنوان سود به این مقدار، اضافه شود».

رقم ما قابل دفاع است

به این ترتیب قیمت پیشنهادی بنیاد گندمکاران حدود ۵ هزار و ۷۰۰ تومان است. علیقلی ایمانی در ادامه گفت: «رقم پیشنهادی ما، کارشناسی ‌شده است و بعد از بررسی و تحلیل میدانی از استان‌های مختلف، محاسبه شده است. قیمت اعلامی دولت باید حداقل ۵ هزار تومان باشد تا کشاورز کشت کنند و به سود برسد. خرید گندم به نرخ کمتر از این مقدار، هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورز نخواهد داشت. قیمت کود از ۲ به ۱۰ هزار تومان رسیده است. گرانی سموم به مراتب بیشتر بوده است. این در حالی است که مصرف سموم گندمکاران خیلی زیاد است ممکن است به دو و نیم کیلو در هکتار برسد. این به معنای دو و نیم میلیون تومان هزینه برای هر بار سمپاشی است».

نظر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس

ایمانی افزود: «تصمیم‌گیری نادرست، خسرانی بزرگ برای کشاورزان و تولید ملی خواهد بود. برای تامین نان مردم زحمات بسیاری کشیده نشد؛ نباید این موفقیت را با چالش روبرو کرد. نمایندگان مجلس هم قیمت پیشنهادی ما را درست می‌دانند. اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از مردم هستند و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند و نظر ما تقریبا یکسان است. رقم پیشنهادی بنیاد، مبنای کارشناسی دارد بنابراین می‌توان کارشناسان کشاورزی یا اقتصادی را قانع کرد که قیمت‌گذاری به درستی انجام داده است».

با نان مردم بازی نکنیم

بعضی بر این اعتقاد هستند که دولت یا باید گندم را به نرخ جهانی از کشاورزان بخرد یا به آنها اجازه صادرات بدهد. نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ارتباط با این موضوع به خبرنگار گسترش ‌نیوز گفت: «گندم یک کالای غذایی استراتژیک است و به امنیت ملی کشور ارتباط دارد؛ بنابراین امکان صادرات آن وجود ندارد. با نان مردم نمی‌توان بازی کرد. اختلال در تامین نان مردم باعث ایجاد اتفاقات نامیمون می‌شود. بنابراین دولت هرگز اجازه صادرات را نخواهد داد. طبق سیاست‌های کلی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری، اگر امکان تولید محصولی در داخل وجود داشته باشد باید در کشور تولید شود. از طرف دیگر نباید قیمت جهانی را ملاک قرار داد».

نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران در تشریح بیشتر موضوع گفت: «دولتمردان می‌گویند امکان اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها وجود ندارد. به اعتقاد کشاورزان، پس حداقل قیمت گندم هم بر همین اساس محاسبه شود. نمی‌گوییم که قیمت داخلی گندم به اندازه قیمت گندم، وارداتی باشد اما حداکثر ۲۰ درصد، کمتر از آن باشد. طبق آمار گمرک، خرید هر تن گندم خارجی حدود ۲۷۰ دلار هزینه داشته است. به این ترتیب قیمت هر کیلو گندم وارداتی بالای ۶۵۰۰ تومان است ولی ما رقم کمتری (۵ هزار تومان) را پیشنهاد کرده‌ایم. به این ترتیب هم اشتغال کشاورز تامین می‌شود و هم امنیت غذایی کشور به مخاطره نمی‌افتد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها