|
کدخبر: 119291 شاپور پشابادی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین وضعیت قیمت گندم و ذرت

برداشت ناامیدکننده و وجود فضای کافی جهت ذخیره محصول باعث شده است که قیمت گندم به نسبت ثابت باقی بماند. با این حال قیمت ذرت، روند افزایشی دارد.

اقتصاد آخرین وضعیت قیمت گندم و ذرت

همانند بسیاری از سال‌های قبل، نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری هنوز اعلام نشده است. بسیاری از کشاورزان و نمایندگان تشکل‌های صنفی آنان بر این اعتقاد هستند که نرخ خرید تضمینی گندم باید افزایش یابد اما مروری گذرا بر وضعیت عرضه و تقاضا در بازار‌های جهانی نشان می‌دهد که وضعیت داد و ستد گندم در سطح جهانی، متفاوت است. برای اطلاع از آخرین وضعیت بازار غلات جهان با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

قیمت گندم ثابت مانده است

برداشت ناامیدکننده و وجود فضای کافی جهت ذخیره محصولات باعث شده است که قیمت انواع غلات به نسبت ثابت باقی بماند. اوایل هفته جاری قیمت گندم در یکی از بازارهای مهم این محصول یعنی هلند تغییر ملموسی نداشت و نرخ صادراتی آن از ۱۹۰ یورو (در هر تن) به ۱۹۲ یورو افزایش یافت. در مجموع قیمت گندم در کمتر کشور اروپایی تا ۴ یورو، افزایش قیمت داشته که افزایش ناچیزی به شمار می‌آید. این در حالی است که فصل برداشت در بیشتر کشورها به پایان رسیده است. آمارها حاکی از آن است که میانگین برداشت کمتر از سال‌های قبل بوده است.

بی‌علاقگی کشاورزان به فروش گندم

درحال‌حاضر کشاورزان اروپایی علاقه چندانی به فروش غلات و به‌خصوص گندم ندارند. یکی از دلایل این اکراه آن است که نیاز فوری به پول نقد ندارند. از طرف دیگر برداشت امسال ناامیدکننده است بنابراین فضای کافی برای انبار محصول و موکول کردن فروش به آینده وجود دارد. این عامل هم به نوبه خود باعث شده است که کشاورزان فعلاً دست نگه دارند و دنبال فروش نباشند. این شرایط بدون شک روی روند تجاری جهانی غلات تاثیر خواهد گذاشت.

کاهش میانگین تولید گندم در اتحادیه اروپا

طبق پیش‌بینی که سازمان غلات اروپا به عمل آورده است مقدار برداشت گندم در کشورهای عضو این اتحادیه به ۲۹۵ میلیون تن کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که سال گذشته حدود ۳۱۱ میلیون تن گندم برداشت شد. کاهش قابل توجه درآمد کشاورزان بدون شک به افت محسوس مقدار صادرات منجر می‌شود. به عنوان مثال مقدار صادرات گندم توسط کشاورزان اروپایی از در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۷ درصد کاهش یافته است. آمارها به روشنی نشان می‌دهد که با کاهشی کم‌سابقه مواجه هستیم.

هزینه‌های بالای حمل‌ونقل

در فصل جاری فقط ۱.۹ میلیون تن گندم صادر شده است. کاهش آب رودخانه‌های اروپایی هم به نوبه خود در ایجاد این وضعیت نقش‌آفرین بوده است. به عبارت دیگر کاهش سطح آب رودخانه‌ها باعث شده است کشتیرانی در رودهای اروپایی تا حد زیادی مختل شود. به این ترتیب هزینه‌های حمل‌ونقل هم افزایش یافته تا هزینه تمام شده تولید بازهم افزایش داشته باشد و کشاورزان عجله‌ای برای فروش محصول خود نداشته باشند.

افزایش قیمت ذرت

معمولاً قیمت جهانی گندم چندان زیاد نیست چون مقدار عرضه و ذخیره این محصول بیشتر از تقاضای بازار است. به نظر می‌رسد که عرضه ذرت هم فعلا جوابگوی نیاز کشورهای جهان باشد. البته تعادل میان عرضه و تقاضا ممکن است تا حدی به هم بریزد چون برخلاف سال‌های گذشته، شرایط اقلیمی در یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ذرت جهان یعنی امریکا چندان مطلوب نیست. وضعیت برداشت ذرت در اروپا هم چندان امیدوارکننده نیست. طبق پیش‌بینی سازمان غلات اتحادیه اروپا مقدار تولید و برداشت ذرت حدود ۲.۶ درصد کاهش خواهد یافت و به ۶۴ میلیون تن خواهد رسید. انتظار می‌رود که این وضعیت باز هم باعث بالا رفتن قیمت ذرت در اروپا و بازارهای دیگر جهان شود. درحال‌حاضر قیمت ذرت در این اتحادیه حدود ۱۵ یورو گران‌تر از چند ماه قبل است.

ارسال نظر