|
کدخبر: 116957 سجاد صفری

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بورس جایگزین مناسب بانک‌ ها برای تامین نقدینگی صنایع

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری حمایت از صنایع کوچک، گفت: در کشورهای پیشرفته صنایع از طریق بازار سرمایه و روش‌های دیگری تامین مالی می‌شوند ولی در کشور ما صنایع فقط متکی به تسهیلات بانکی هستند و بورس می‌تواند گزینه جدیدی برای تامین مالی صنایع باشد.

اقتصاد بورس جایگزین مناسب بانک‌ ها برای تامین نقدینگی صنایع

صنایع کوچک و متوسط ۹۲ درصد از صنایع کشور را شامل می‌شوند و حدود ۶۰ درصد شاغلان حوزه صنعت کشور در صنایع کوچک و متوسط مشغول به کار هستند و این در صورتی است که درحال‌حاضر حدود ۹۵۰۰ از واحدهای صنایع کوچک و متوسط کشور راکد هستند و اگر این واحدها احیا شوند زمینه اشتغال حدود ۱۸۰ هزار نفر دیگر را مهیا خواهند کرد. صنایع کوچک و متوسط بر خلاف صنایع بزرگ چندان مورد حمایت و توجه دولت قرار ندارند و همین موضوع باعث شده که این صنایع با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند که عدم نقدینگی بارزترین مشکل پیش روی این صنایع است. در این خصوص با مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محمدحسین مقیسه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که صندوق سرمایه‌گذاری حمایت از صنایع کوچک چگونه از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌کند، اظهارکرد: صنایع بزرگ کشور به دلیل اینکه وثیقه‌های لازم را در اختیار دارند بنابراین اگر در زمینه نقدینگی با مشکلی روبه‌رو شوند با ارائه وثیقه واحد تولیدی خود به بانک‌ها خواهند توانست تسهیلات مورد نیاز را اخذ کنند و در نتیجه این صنایع مشکل چندانی در خصوص تامین نقدینگی ندارند و این صنایع کوچک و متوسط هستند که وثایق مورد تایید سیستم بانکی کشور را در اختیار ندارند و به حمایت نیاز دارند.

وی افزود: حمایت صندوق سرمایه گذاری، مشخص و هدف دار است و این صندوق با صدور ضمانت نامه به صنایع کوچک به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند از طریق سیستم بانکی تامین مالی شوند. وقتی که صنایع کوچک برای اخذ وام به بانک‌ها مراجعه می‌کنند وثیقه لازم برای ارائه به بانک‌ها را ندارند و این صندوق به واسطه صدور ضمانت‌ها برای صنایع کوچک زمینه اخذ تسهیلات بانکی را برای آن فراهم می‌کند.

محمدحسن -مقیسه

این مقام مسئول، تصریح کرد: بنابراین صندوق سرمایه‌گذاری حمایت از صنایع کوچک صرفا با صدور ضمانت نامه‌ها از صنایع کوچک و متوسط حمایت می‌کند.

تولیدی پوشاک ضمانت‌ها می‌گیرند

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته، مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صندوق سرمایه‌گذاری حمایت از صنایع کوچک تخصیص یافت و این مبلغ چگونه در راستای حمایت از صنایع به کار گرفته می‌شود، گفت: اواسط سال ۹۷ طرحی بعنوان طرح ملی پوشاک بعنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شد و وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، استانداری چند استان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک کشاورزی بعنوان بانک عامل، مجریان این طرح بودند.

مقیسه اظهارکرد: در گذر زمان، دستگاه هایی که متولی این طرح بودند متوجه شدند که این طرح برای اجرایی شدن به تامین مالی نیاز مالی دارد و چون این واحدها وثیقه مورد تایید سیستم بانکی را در اختیار نداشتند و بنابراین این طرح در آستانه متوقف شدن قرار داشت که با مذاکراتی با صندوق صورت گرفت تصمیم بر این شد که صندوق سرمایه‌گذاری حمایت از صنایع کوچک در زمینه صدور ضمانت نامه برای این واحدها اقدام کند.

وی افزود: چون مبلغ صدور ضمانت نامه عدد زیادی بود بنابراین سرمایه صندوق کفایت ارائه ضمانت نامه به صنایع پوشاک را نداشت و با پیشنهاداتی که ارائه شد و با کمک و مساعدت دستگاه‌های مربوطه، سال گذشته مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه برای صندوق جذب شد و منتظر تامین مالی توسط بانک عامل هستیم و هر وقت بانک قادر به پرداخت تسهیلات باشد صندوق سرمایه‌گذاری حمایت از صنایع کوچک، درخصوص صدور ضمانت نامه برای این واحدها اقدام خواهد کرد.

دانش بنیان‌ها تحت حمایت صندوق

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که حمایت صندوق از صنایع تولیدی دانش‌بنیان چگونه خواهد بود، گفت: یکی از اقداماتی که در سال گذشته و امسال در دستور کار صندوق قرار گرفته است این است که حمایت‌های صندوق را از لحاظ کیفی ارتقا بدهیم که حمایت از صنایع تولیدی دانش‌بنیان یکی از این اقدامات است.

مقیسه اظهارکرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تصمیم صندوق این است که از صنایع دانش‌بنیان با صدور ضمانت‌ها حمایت به عمل بیاید و با تفاهمنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در امسال منعقد شده است در ماه‌های آینده این صنایع نیز تحت پوشش حمایت‌های صندوق قرار خواهند گرفت.

صنایع در راه بورس

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در پاسخ به این پرسش که صنایع کوچک کشور با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند و بیشتر این صنایع متکی به دریافت تسهیلات بانکی هستند و برای اینکه از وابستگی صنایع به بانک‌ها کاسته شود نیاز است چه اقداماتی انجام بگیرد، گفت: صنایع کشور برای تامین نقدینگی متکی به سیستم بانکی هستند و تصور آنها این است که اخذ تسهیلات بانکی تنها راه تامین مالی واحد تولیدی آنها است در صورتی که در کشورهای تامین مالی واحدهای تولیدی به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد.

مقیسه اظهارکرد: پذیرش واحدهای تولیدی در فرابورس و بورس یکی از راه‌های تامین مالی آنها است و حضور صنایع در بازار سرمایه می‌تواند وابستگی آنها را به تسهیلات بانکی کم کند و با اقداماتی که در این خصوص انجام گرفته است زمینه حضور صنایع در بازار سرمایه فراهم شده است و در آینده شاهد عرضه اولیه‌های آنها خواهیم بود.

ارسال نظر