|
کدخبر: 116229 سجاد صفری

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

واحدهای تولیدی نیازمند افزایش تسهیلات بانکی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برای تامین مواد اولیه و تجهیزات به نقدینگی نیاز دارند و نیاز است میزان تسهیلات بانکی به بخش تولید افزایش یابد.

اقتصاد واحدهای تولیدی نیازمند افزایش تسهیلات بانکی

در سال جهش تولید هستیم و برای رسیدن به جهش تولید صنایع کوچک و متوسط که حدود ۹۲ درصد صنایع کشور را شامل می‌شوند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. این صنایع با مشکلاتی روبه‌رو هستند و همین موضوع روی راندمان و فعالیت آنها اثرات منفی گذاشته است. برای در جریان قرار گرفتن وضعیت شهرک‌های صنعتی کشور بامدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محسن صالحی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که درخصوص راه‌اندازی مجدد صنایع کوچک و متوسط تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهارکرد: از مجموع واحدهای تولیدی مستقر در شهرک و نواحی صنعتی کشور تعداد ۹۸۰۰ واحد غیر فعال هستند که این تعداد حدود ۲۱ درصد کل واحدهای تولیدی به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در سال جاری و طبق برنامه ریزهایی که صورت گرفته بنابر این است که تعداد ۱۵۰۰ واحدی تولیدی در کل کشور به چرخه تولید بازگردد و تاکنون توانسته‌ایم که ۴۶۸ واحد تولیدی را احیا کنیم که این واحدها زمینه اشتغال ۸ هزار نفر را فراهم کرده است.

محسن-صالحی-نیا

تامین زیرساخت‌های واحدهای تولیدی در دستور کار

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که برای توسعه زیرساخت‌های واحدهای تولیدی و صنعتی کشور چه اقداماتی انجام گرفته است به خبرنگار گسترش نیوز، گفت: در امسال با توجه به محدودیت‌های داخلی به ویژه محدودیت در منابع عمرانی، طرح، اقدام مشارکتی برای تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تعریف شده است که در هماهنگی و همکاری با دستگاه‌های اجرایی ذیربط، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و منابع داخلی، به صورت ترکیبی اجرای طرح‌های مشترک را برای تأمین آب و برق واحدهای صنعتی و تولیدی انجام می‌گیرد.

صالحی نیا اظهارکرد: توسعه زیرساخت‌ها را از دو جنبه پیگیری می‌شود در توسعه فیزیکی در نقاط تقاضا محور که صنعتگران مختلف، بنگاه‌های تولیدی و کارآفرینان با دریافت مجوزها از مراجع ذیربط به ما مراجعه دارند تلاش ما این است که محلی را برای استقرار واحدهای تولیدی آنها فراهم کنیم.

وی افزود: در شرایط فعلی در استان‌های مختلف تقاضای بسیار بالایی برای احداث واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که سعی داریم با توسعه فیزیکی مکان‌ها و با رعایت مسائل زیست محیطی و مقررات موجود بتوانیم به توسعه زیرساخت‌ها در ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی اقدام کنیم.

معاون وزیر صمت در ادامه، بیان کرد: جنبه دیگر توسعه زیرساخت‌های واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، تأمین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، راه دسترسی و شبکه فیبر نوری است و در سال‌های اخیر برای توسعه این زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آب و برق با هماهنگی و مشارکت استان‌ها اقدامات مطلوبی انجام گرفته است.

صالحی نیا تاکید کرد: برای توسعه واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و یا اینکه واحدهای جدید بخواهند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند نیازمند تأمین آب و برق هستند که با توجه به تعاملی که با وزارت نیرو و شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای استان‌های کشور و شرکت شهرک‌های صنعتی وجود دارد برای تامین آب و برق آنها اقدام می‌شود.

تولید نیازمند افزایش تسهیلات بانکی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی کشور با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو هستند و برای تامین سرمایه در گردش آنها چه اقداماتی انجام گرفته است، گفت: واحدهای تولیدی کشور مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو هستند که این واحدها می‌توانند بخشی از نقدینگی را از طریق دریافت تسهیلات بانکی فراهم کنند.

صالحی نیا اظهارکرد: درحال‌حاضر، سهم واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از دریافت تسهیلات بانکی حدود ۳۱ درصد است و نیاز است که سهم بیشتری از تسهیلات بانکی به حوزه تولید و صنعت کشور اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه تولید در اقتصاد و اشتغال کشور و اینکه واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات روبه‌رو هستند نیاز است که ۳۱ درصد تسهیلات بانکی به حوزه صنعت به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

افزایش ارقام تولید مصداق جهش تولید است

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که در سال جهش تولید قرار داریم و آیا تا پایان امسال به جهش تولید محقق خواهد شد؟ گفت: در برخی از واحدهای تولیدی کشور که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت دارند شاهد افزایش ارقام تولید هستیم.

صالحی نیا اظهارکرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی تا پایان امسال شاهد تحقق جهش تولید خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها