|
کدخبر: 115762 سجاد صفری

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سهم قابل توجه صنایع کوچک در اشتغالزایی

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، گفت: هر واحد تولیدی بطور میانگین زمینه اشتغال ۱۵ تا ۲۰ نفر را فراهم می‌کند و اگر تا پایان امسال همه واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردند در مجموع زمینه اشتغال ۲۷ هزار نفر را فراهم خواهند کرد.

اقتصاد سهم قابل توجه صنایع کوچک در اشتغالزایی

صنایع کوچک و متوسط بخش عظیمی از تولید در کشور را برعهده دارند و این صنایع نیازمند توجه بیشتر مسئولان دولتی هستند چون که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و برای ادامه حیات خود نیازمند تامین نقدینگی، مشوق‌های مالیاتی، بیمه‌ای و غیره هستند. این صنایع علاوه بر اینکه بخش عظیمی از تولید را برعهده دارند در زمینه اشتغالزایی هم توانسته‌اند افراد زیادی را به کار مشغول کنند و اگر موانع بر سر راه فعالیت آنها مرتفع شود خواهند توانست جوانان بیشتری را استخدام کنند و در زمینه تولید و صنعت باعث پویایی اقتصاد کشور شوند. به مناسبت روز ملی صنایع کوچک و برای آشنایی بیشتر با فعالیت صنایع کوچک و متوسط با معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

اصغر مصاحب در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که صنایع کوچک و متوسط چقدر از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را در برمی گیرد، اظهارکرد: صنایع کوچک و متوسط ۹۲ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و نواحی کشور را شامل می‌شوند و میزان اشتغالزایی این صنایع، بیش از ۵۵ درصد از کل اشتغال ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی کشور است‌.

وی افزود: در سطح شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی کشور تعداد ۴۶ هزار واحد صنایع کوچک و متوسط فعال هستند و تعداد ۳۵ هزار واحد دیگر در مرحله تاسیس قرار دارند.

اصغر-مصاحب

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تعداد واحدهای تولیدی راکد در کشور، گفت: در امسال احیای ۱۵۰۰ واحد صنعتی راکد در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون تعداد ۴۶۲ واحد آنها به چرخه تولید بازگشته‌اند که این واحدها زمینه اشتغال ۸ هزار و ۵۳ نفر را فراهم کرده‌اند.

مصاحب افزود: هر واحد تولیدی بطور میانگین زمینه اشتغال ۱۵ تا ۲۰ را فراهم می‌کند و اگر تا پایان امسال همه واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردند در مجموع زمینه اشتغال ۲۷ هزار نفر را فراهم خواهند کرد و شهرک‌های صنعتی استان‌های تهران و اصفهان بیشترین سهم در احیای واحدهای تولیدی و صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم ۹۰۰ هزار نفری شهرک‌های صنعتی در اشتغالزایی

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در پاسخ به این پرسش که در کشور چند شهرک صنعتی فعالیت دارند، گفت: در کشور تعداد ۵۷۱ شهرک صنعتی مصوب شده، ۴۲۴ ناحیه صنعتی،  ۹ منطقه ویژه اقتصادی، ۶ شهرک صنعتی در مناطق آزاد و تجاری، ۶ شهرک فناوری و ۴۹ شهرک تخصصی فعالیت دارند.

مصاحب اظهارکرد: در مجموع شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی کشور تعداد ۹۰۰ هزار نفر به کار مشغول هستند.

تامین نقدینگی واحدهای تولیدی با پذیرش در فرابورس

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در پاسخ به این پرسش که واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند و برای تامین سرمایه در گردش آنها چه کارهایی انجام گرفته است، گفت: بخشی از نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از طریق دریافت تسهیلات بانکی تامین می‌شود که با توافقی که شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور با بانک صنعت و معدن انجام داده است واحدهای تولیدی و صنعتی کشور می‌توانند برای تامین نقدینگی از طریق بانک صنعت و معدن برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

مصاحب اظهارکرد: برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور دو رویکرد راه‌اندازی پلتفرم سکو و تامین مالی زنجیره تامین و دیگری پذیرش واحدهای تولیدی و صنعتی در فرابورس و بورس مدنظر شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک کشور است.

وی افزود: با تفاهمنامه‌ای که با سازمان بورس صورت گرفته است واحدهای تولیدی و صنعتی کشور می‌توانند برای پذیرش در فرابورس به سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به سال جهش تولید و شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی برای تحقق شعار سال، بیان کرد: با توجه به این که با شیوع بیماری کرونا در کشور یکی دو ماه واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تعطیل شدند که این موضوع تا حدودی باعث شد که برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک به تعویق بیفتد ولی با برنامه‌های که مدنظر شرکت قرار دارد امیدواریم که تا پایان امسال به جهش تولید دست پیدا کنیم.

ارسال نظر