|
کدخبر: 116832

کارخانه‌های راکد ساخت مخزن CNG احیا می شوند

اجرای طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه سوز، موجب احیای کارخانه‌های تولید مخزن CNG در کشور شده که پیش از این ورشکسته و تعطیل شده بودند.

اقتصاد کارخانه‌های راکد ساخت مخزن CNG احیا می شوند

پس از رها کردن موضوع توسعه صنعت CNG و نزدیک شدن قیمت عرضه بنزین و سوخت CNG در میانه دهه ۹۰ شمسی و عدم استفاده از ابزارهای مشوق در این بخش، در طی سال‌های گذشته شاهد افت تقاضا برای استفاده از سوخت پاک در کشور بودیم. از سوی دیگر بخشی از تقاضای موجود نیز با استفاده از مخازن وارداتی پاسخ داده می‌شد و عملا تا میانه سال گذشته از ۱۰ مخزن‌ساز داخلی، فقط ۲ مخزن ساز فعال باقی مانده و بقیه ورشکست شده و فعالیت خود را تعطیل کرده بودند.

با ورود دوباره دولت به رونق صنعت CNG و با اجرای طرح رایگان تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز که در فاز نخست با ثبت نام و تبدیل رایگان خودروهای عمومی آغاز شد، دوباره رونق به تولید داخلی مخازن CNG بازگشت.

در میانه سال گذشته فقط ۲ مخزن ساز داخلی فعال بودند اما امروز با گذشت ۳ ماه از رونمایی از سامانه gcr.niopdc.ir و ثبت درخواست بیش از ۹۵ هزار خودرو برای تبدیل رایگان به دوگانه سوز، ۶ کارخانه ساخت مخزن CNG در کشور فعال است.

حمید قاسمی ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص، گفت: یکی از مزایای طرح تبدیل رایگان خودروها به دوگانه سوز بحث اشتغالزایی است؛ درحال‌حاضر ۶ کارخانه داخلی همزمان با هر کدام ۱۰۰۰ نفر ظرفیت اشتغال‌زایی در مدار هستند.

وی افزود: روزانه می‌توانیم ۱۰۰۰ مخزن در کشور تولید کنیم و این ظرفیت هم‌اکنون فعال است.

قاسمی ده‌چشمه با اشاره به ورشکست شدن کارخانه‌های تولید مخزن CNG‌ در طی سال‌های گذشته، گفت: ۴ کارخانه از کارخانه‌های ورشکست شده، احیا شده‌اند و یک کارخانه غیرفعال ساخت مخزن هم داریم که آن هم در آینده‌ای نزدیک فعال می‌شود و به مدار تولید و بهره‌برداری وارد می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر