|
کدخبر: 116594

هزینه تولید دام افزایش یافت / بورس کالای عشایری ایجاد می‌شود

رئیس سازمان امور عشایری ایران، گفت: با وجود اینکه دولت نهاده‌های دامی ذرت، سویا و جو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کرده است اما قیمت برخی دیگر از نهاده‌ها بالا رفته و می‌توان براورد کرد که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به هزینه‌های تولید گوشت قرمز افزوده شده است.

اقتصاد هزینه تولید دام افزایش یافت / بورس کالای عشایری ایجاد می‌شود

کرم علی قندالی رئیس سازمان امور عشایری ایران امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: تا به امروز حتی یک مورد فوتی در جامعه عشایر وجود نداشته است و کمترین ابتلا در این بخش از جامعه مشاهده شده است.

وی افزود: ۴۰۰ هزار غربالگری در میان جامعه عشایری انجام شده است که از این روند تنها ۱۸۱ نفر به بیمارستان ارجاع و دو نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: جوامع عشایری بهتر از جوامع شهری نکات بهداشتی مربوط به کرونا رارعایت می‌کنند به طوری که می‌توان گفت ۹۵ درصد از پروتکل های بهداشتی از میان عشایر رعایت شده است.

قندالی تصریح کرد: برای افزایش بهره‌وری در بخش تولیدات دامی عشایر اصلاحات نژادی و همچنین تغییر در خوراک دام آنها ایجاد شده است به طوری که برآورد شده تا ۳۳ درصد در مصرف نهاده‌های دامی صرفه جویی صورت گرفته است.

وی در ارتباط با میزان بهره‌مندی جوامع عشایری از نیروی برق، گفت: ۱۳ هزار پنل خورشیدی برای بهره‌مندی ۱۳ هزار خانواده عشایری با همکاری وزارت ارتباطات تهیه و اماده تحویل به بهره برداران است؛ امیدواریم که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۵ هزار خانوار برسد.

رئیس سازمان امور عشایری ایران در ارتباط با تهیه آرد و سوخت مورد نیاز جوامع عشایری، گفت: با توجه به بعد مسافت هزینه گزافی بابت کرایه حمل کالای مورد نیاز این بخش پرداخت می‌شود به طوری که دولت برای کمک به جوامع عشایری ۲۰ میلیارد تومان یارانه درنظر گرفته و آن را به اتحادیه‌های عشایری تحویل داده است.

قندالی اظهارکرد: به هر نفر از جوامع عشایری ۱۲ کیلوگرم آرد به قیمت مصوب تحویل داده می‌شود که این رقم در مقایسه اب گذشته افزایش یافته و مشکلی برای تامین نیاز آنها وجود ندارد.

از چرای دام عشایر در مراتع باج می‌گیرند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از گرفتن پول از عشایر برای چرای دام گفت: به نظر بنده دریافت پول از عشایر برای چرای دام آنها نوعی باج دهی است که درصددیم تا حد امکان مراتعی در اختیار عشایر قرار بگیرد که مجبور نباشند هزینه‌ای برای چرای دام خود پرداخت کنند.

رئیس سازمان امور عشایری ایران در پاسخ به این سوال که درباره میزان قاچاق دام زنده از کشور با توجه به بالا رفتن نرخ ارز، گفت: دستگاه های ذیربط می‌توانند اطلاعات دقیقی در این ارتباط ارائه دهند اما با توجه به اطلاعات که در دسترس ما قرارد ارد میزان قاچاق دام بسیار محدود است و دیگر به صورت پررنگ شاهد قاچاق دام زنده از کشور نیستیم.

بورس کالای عشایری ایجاد می‌شود

قندالی در پاسخ به سوالی درباره رفع مشکلات بازار رسانی محصولات تولیدی جوامع عشایری، گفت: تشکلهای عشایری خوب و صندوق مستقلی برای عشایر داریم که به دنبال رفع مشکلات عشایر هستند که اقدامات خوبی رانیز در دستور کار دارند ؛ از این دست می‌توان به فروشگاه مجازی یا به نوعی بورس کالاهای عشایری اشاره کرد که محصولات آنها به طو مستقیم در این سامانه عرضه خواهد شد. همچنین رایزنی هایی برای عرضه محصولات این بخش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شده است.

هزینه تولید دام زنده ۱۵ درصد افزایش یافت

وی در پاسخ به این سوال که درباره قیمت دام زنده در امسال و هزینه‌های سربار این بخش گفت: با وجود اینکه دولت نهاده‌های دامی ذرت، سویا و جو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کرده است اما قیمت برخی دیگر از نهاده‌ها بالا رفته و می‌توان براورد کرد که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به هزینه‌های تولید گوشت قرمز افزوده شده است.

رئیس سازمان امور عشایری ایران افزود: در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های ذرت سویا و جو اختصاص داده نمی‌شد قیمت دام زنده عشایری ۳۰تا۴۰ درصد افزایش می‌یافت.

قندالی گفت: در این شرایط براساس هزینه‌های جدید تولید قیمت هر کیلو گرم گوشت شقه بره شیری ۴تا۵ ماهه نباید کمتر از ۹۵ هزار تومان باشد زیرا قیمت‌های پایین تر برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت سوادآموزی جوامع عشایری گفت: سطح سواد جوامع عشایری از ۲۷ درصد به ۷۰ درصد ارتقا یافته است که این افزایش مرهون زحمات معلمان عشایری است که با کمترین امکانات در سخت‌ترین شرایط اقدام به آموزش جوامع عشایری می‌کنند.

هنوز مدارس کپری داریم

رئیس سازمان امور عشایری ایران، افزود: اما باید اظهار کرد که سطح برخورداری جوامع عشایری از امکانات آموزشی در مقایسه با جوامع شهری پایین تر است و هنوز مدارس کپری و کانکسی وجود دارد.

قندالی ادامه داد: یکی از دلایل برخروداری کمتر عشایر از آموزش و علم و دانش شرایط زندگی و کوچنده بودن آنهاست به طوری که بعد از دوره دبیرستان تعداد زیادی از آنها ترک تحصیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سال ۹۳ که ایجاد زنجیره‌های تولید گوشت قرمز در کشور پررنگ تر شده است میزان تولید گوشت قرمز جوامع عشایری از ۱۵۵ هزار تن در سال به ۱۹۰ هزار تن ارتقا یافته است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۹ حداقل تا ۲۰ هزار تن افزایش یابد.

رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: ۶۲۵ پروزه عشایری با اعتبار ۳۴۱ میلیارد تومان در هفته دولت با هدف اشتغالزایی، حمایت از تولید و افزایش بهره‌وری افتتاح می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها