|
کدخبر: 282775 کیمیا ملکی

بازار کریسمس به‌بهانه آغاز سال نو میلادی بررسی شد

هزینه‌های یک کریسمس ایرانی

جشن کریسمس یا نوئل یکی از جشن‌های مذهبی است که توسط پیروان آیین مسیحیت برگزار می‌شود.

اصناف هزینه‌های یک کریسمس ایرانی

بسیاری از افراد جشن کریسمس را به‌عنوان زمان شروع سال نو میلادی می‌شناسند اما جشن کریسمس و مراسم سال نو میلادی جدا از هم هستند. جشن کریسمس از روز تولد حضرت عیسی آغاز می‌شود و تا ۱۲ روز به‌طول می‌انجامد و در ادامه آن، جشن خاج‌شویان برگزار می‌شود. مسیحیان در جشن کریسمس آداب‌ورسوم ویژه‌ای دارند و به تزئین درخت کاج، پختن غذاهای ویژه، هدیه دادن، خواندن سرود و... می‌پردازند. برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی دارد، اما مهم‌ترین نقاط اشتراک این مراسم این است که مسیحیان در جشن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزئین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌کنند. در ایام کریسمس حراجی‌هایی برپا می‌شود و در روز باکسینگ در ۲۶ دسامبر، کارمندان از کارفرمای خویش هدیه دریافت می‌کنند. امروزه در تمام جهان درخت کاج و سرو نماد مهم کریسمس به‌حساب می‌آید و چند سالی است که برگزاری عید مسیحیان در ایران حتی ازسوی هموطنان غیرمسیحی با جدیت دنبال می‌شود. صمت در این گزارش به بررسی بازار کریسمس در آستانه آغاز سال نو میلادی پرداخته است.

انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی

کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای همراه است. برای مثال تزئین یک درخت کاج و شخصیتی خیالی به‌نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد. برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. کریسمس همزمان با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی است. در اواسط قرن ۱۹ کریسمس با تعطیلات و هدیه دادن و شادی کردن همراه شد. کارت‌های کریسمس در سال ۱۸۴۶ ظاهر شدند و بابانوئل هم نخستین بار در نیویورک محبوبیت پیدا کرد.

 شواهد بازار حاکی از آن است که هر سال در تهران تعداد زیادی از افراد غیرمسیحی نیز برای خرید لوازم کریسمس اقدام می‌کنند؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد بیشتر با تمایلات تجمل‌گرایی انجام می‌شود.

درختهای چند میلیونی

حوالی روزهای کریسمس خیابان میرزای شیرازی تهران به‌دلیل نزدیکی به یکی از معروف‌ترین کلیساهای پایتخت و محله‌های ارمنی‌نشین حال‌وهوای دیگری پیدا می‌کند؛ خیابانی که در روزهای اول ژانویه تبدیل می‌شود به بازار کریسمس. بازار کریسمس این خیابان در سال‌های گذشته به یک جاذبه گردشگری مرکز تهران تبدیل شده است.

دیگر فقط مسیحی‌های این خیابان و محله‌های اطراف برای خرید به آنجا نمی‌آیند، بلکه با آغاز زمستان فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار همه خانواده‌های تهرانی و لذت از بازار زیبای کریسمس فراهم می‌شود.

در پیاده‌رو خیابان میرزای شیرازی که قدم می‌زنید، درخت‌های کاج مصنوعی با تزئینات رنگارنگ پشت سر هم صف کشیده‌اند و ویترین مغازه‌ها پر از تزئینات زیبا و خیره‌کننده مخصوص کریسمس است؛ از عروسک‌های آدم‌برفی گرفته تا درختان مصنوعی، همه کنار هم در ویترین‌ها چیده شده‌اند.

 خیابان رنگ‌ورویی دیگر به خود گرفته و چراغ‌های رنگی در ویترین مغازه‌ها حسابی چشم را خیره‌ می‌کنند. برای اطلاع از نرخ یکی از اصلی‌ترین وسایل جشن کریسمس به سراغ مغازه‌ای می‌روم که در اطراف آن درخت‌های کاج با رنگ‌ها و سایزهای مختلف چیده شده است. نرخ درختان را جویا می‌شوم.

فروشنده می‌گوید قیمت درختان کاج مخصوص کریسمس از یک میلیون تومان در کوچک‌ترین سایز شروع می‌شود و تا ۵۰ میلیون تومان بسته به نوع، رنگ و کیفیت آن می‌رسد.

در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی هم هزینه لازم برای خرید درخت کریسمس از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۱۷ میلیون تومان می‌رسد. البته هر سال لازم به خرید درخت کریسمس نیست و با یک ‌بار خرید می‌توان سال‌ها از آن استفاده کرد.

تزئیناتی لاکچری

خرید کاج به‌تنهایی کافی نیست و باید برای تزئین آن از وسایل مختلفی استفاده شود. تنوع بین این وسایل تزئینی بسیار زیاد است و بسته به سلیقه افراد انواع گوناگونی دارد؛ از لوازم تزئینی ریز تا گوی‌های درشت. برای خرید این لوازم در بسته‌بندی‌های کوچک باید حداقل ۱۰۰ هزار تومان خرج کرد، این در حالی است که خرید لوازم تزئینی بزرگ‌تر بیش از ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد. در سایت‌های خریدوفروش اینترنتی نیز هزینه خرید این تزئینات از ۹۵ هزار تومان شروع می‌شود. قطعا برای زیباتر شدن درخت کریسمس باید از وسایل تزئینی بیشتری استفاده کرد؛ در نتیجه برای تزئین یک درخت کریسمس زیبا حداقل باید ۳ میلیون تومان هزینه کرد. می‌توان از جوراب‌هایی برای تزئین این درخت‌ها استفاده کرد که نرخ آن از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

بابانوئلهای ۶۰ میلیون تومانی

نماد دیگر کریسمس، بابانوئل است. بابانوئل شخصیت خیالی و محبوب بچه‌ها است. بابانوئل یا پاپانوئل یک شخصیت تاریخی و داستانی در فرهنگ عامیانه کشورهای غربی و مسیحی است و نام آن با جشن کریسمس آمیخته شده ‌است؛ یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز. او معمولا یک کیسه پر از هدیه به همراه دارد که در روز کریسمس یا شب قبل از آن برای بچه‌ها می‌آورد. این باور وجود دارد که بابانوئل بچه‌ها را به دسته‌های خوب و بد تقسیم می‌کند و برای کودکانی که رفتار مناسبی در طول سال داشته باشند هدایایی می‌آورد. حالا برای خرید بابانوئل سری به مغازه‌ها

می‌زنیم.

 عروسک‌های بابانوئل با سایزهای مختلف در مغازه‌ها موجود است که بسته به سایز آن قیمت‌های متفاوتی دارد، اما برای خرید بابانوئل باید از ۷ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان هزینه کرد.

 اگر هزینه لازم برای خرید بابانوئل نباشد، دیگر از خرید کلاه آن نمی‌توان گذشت که در بسیاری از عکس‌های لاکچری از آنها استفاده می‌شود. نرخ کلاه‌ بابانوئل از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

عکس با تم کریسمس

اگر از خرید بابانوئل و درخت کاج توسط افرادی که مسیحی نیستند، بگذریم از عکس‌های کریسمسی نمی‌توان گذشت.

 امروزه واژه‌هایی مثل لاکچری، دیزاین و پکیج که حالا ورد زبان هر کسی شده در کریسمس هم روی خود را نشان داده است. با آغاز سال نو میلادی و کریسمس فعالیت بعضی آتلیه‌ها به‌ویژه در فضای مجازی پررنگ می‌شود. کمترین هزینه برای گرفتن عکس با تم کریسمس حدود ۲ میلیون تومان است.

این هزینه با لباس‌های کریسمس و دکورهای خاص بالاتر نیز می‌رود و در برخی موارد به ۱۳ میلیون تومان نیز می‌رسد.

نکته جالب توجه این است که عکس حکم ماندگار کردن یک لحظه را دارد؛ لحظه‌ای که آن را زندگی کردیم و خاطره خوشایندی از آن داریم. اکنون گرفتن عکس در فضایی مصنوعی و دکورهای لاکچری چه خاطره‌ای برای ما می‌سازد؟ البته گرفتن عکس‌های کریسمسی برای افرادی که این جشن را برگزار می‌کنند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز خواهد بود.

تور کریسمس

بدون هیچ شکی همه جشن‌های سال نو دنیا می‌توانند جذاب باشند؛ از سال نو میلادی و ایام عید و نوروز گرفته تا سال نو چینی که ۲۰ روز بعد از سال نو میلادی است. یکی از جذاب‌ترین جشن‌های سال نو که در کشور خودمان هم جشن گرفته می‌شود، سال نو میلادی در کریسمس و ژانویه است. برای بسیاری از افراد جالب است که بدانند کشورهای دیگر چگونه سال نو خود را برگزار می‌کنند و حال‌وهوای خیابان‌ها در این زمان چگونه است، به همین دلیل بسیاری از افراد در این مدت به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. نرخ تورها برای سفر به این کشورها بسته به نوع آن و مکانی که انتخاب می‌کنند، متفاوت است. قیمت تورهای زمینی به ترکیه از ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و هزینه تور ویژه کریسمس به روسیه به ۳۷ میلیون تومان می‌رسد.

سخن پایانی

مغازه‌های خیابان میرزای شیرازی این روزها حسابی حال‌وهوای کریسمس گرفته، این در حالی است که جشن کریسمس نیز از افزایش هزینه‌ها بی‌نصیب نمانده و شاهد قیمت‌های نجومی در این بازار هم هستیم.

با حساب و کتابی سرانگشتی باتوجه به فضا و وسایلی که برای تزئینات از آن استفاده می‌شود، هزینه لازم برای یک جشن کریسمس از ۲ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان است. البته برای گرفتن یک جشن و شادی سال نو نیازی به هزینه‌های آنچنانی نیست.

هرچند مشاهدات از بازار نشان می‌دهد افرادی تنها برای لاکچری‌بازی به سراغ این بازار گرانقیمت می‌روند تا با عکس‌های «مکش‌مرگ ما» خود را به رخ سایرین بکشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها