|
کدخبر: 282439 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

درخت‌های ۳۱ میلیونی برای کریسمس / قیمت عروسک بابانوئل باورنکردنی شد

در آستانه روز کریسمس به بررسی قیمت‌ درخت‌های کاج و عروسک بابانوئل پرداخته‌ایم.

اصناف درخت‌های ۳۱ میلیونی برای کریسمس / قیمت عروسک بابانوئل باورنکردنی شد

گسترش نیوز در این گزارش به ورود فرهنگ غرب به ایران و بررسی قیمت ملزومات روز کریسمس پرداخته است. با ما همراه باشید. ۲۵ دسامبر به عنوان روز تولد مسیح روزی است که مسیحیان هرساله آن را جشن می گیرند و عید آن را کریسمس می‌نامند. ایام ۱۲ روز کریسمس با زادروز مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز شده و تا جشن خاج شویان در روز ۶ ژانویه ادامه دارد. ۲۵ دسامبر فقط برای مسیحیان غربی به عنوان سالروز مسیح شناخته شده است و  اغلب مسیحیان ارتدوکس شرق، ۶ ژانویه را برای روز تولد مسیح به رسمیت می‌شناسند. بابانوئل همیشه یک پیرمرد قرمزپوش ریش سفید نبود. او در واقع اسقفی با نام نیکلاس قدیس از قرن چهارم میلادی است که در شهر میرا در آسیای صغیر و ترکیه امروزی زندگی می‌کرده است.

مسیحیان اغلب در ماه دسامبر در پی آماده سازی برای عید کریسمس خود هستند. اگرچه به نظر می‌رسد این جشن را مسلمانان و ایرانیان هم برگزار می‌کنند و دیگر مختص آیین خاصی نیست. خانواده‌هایی که گرچه جشن کریسمس را در دین و مذهب و سنت خود نمی‌یابند، اما آن را تصویری نشاط‌آور و آشنا می‌بینند و با آن احساس پیوند می‌کنند. حتی برخی حاضر هستند هر سال هزینه‌های زیادی را برای برگزاری آن بپردازند. این روز منتقدان زیادی را دارد که آن را نماد غربزدگی و تجمل و هویت ستیزی می‌دانند و می‌گویند این روزبرای ایرانیان نیست! هالووین و ولنتاین هم جشن ایرانی و غیر بومی است که وارد فرهنگ ایرانیان شده است.

خیابان میرزای شیرازی جاذبه گردشگری تهران

خیابان میرزای شیرازی که به محل خرید و فروش اسباب بازی معروف است، یکی از معدود خیابان‌هایی است که در ماه دسامبر بازار زیبای کریسمس می‌شود. با قدم زدن در این خیابان به طور کامل حال و هوای کریسمس را می‌توان داشت. ویترین مغازه‌های آن در کریسمس مملو از عروسک‌های بزرگ بابانوئل با ریش سفید و لباس‌های زنگوله‌دار قرمز، کاج‌های تزئین شده با ستاره و گوی‌های رنگی قرمز است. سال‌ها است که این بازار به یک جاذبه گردشگری مرکز تهران تبدیل شده است و در ماه دسامبر نه تنها پذیرای مسیحی‌‌ها که فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار همه خانواده‌های تهرانی شده است.

با گشتی در مغازه‌های این خیابان و جستجو در سایت‌های اینترنتی قیمت‌های عجیبی را برای خرید درخت کاج و ملزومات آن شاهد هستیم. درختی که تنها ۱۰ روز کارایی دارد و تا سال بعد استفاده نمی‌شود؛ البته که اگر همان درخت را برای سال بعد هم استفاده کنند و برای تجملات بیشتر دنبال درخت های به روز نباشند. در عجیب ترین قیمت درخت کریسمس به همراه تزئینات ۳۱ میلیون و پانصد هزار تومان به چشم می خورد. در درخت دیگری مدل نوئل برف سنگین ۲ میلیون و ششصد هزار تومان بدون تزئینات است که باید برای تزئیین آن هم جدا هزینه کرد.

درخت-کریسمس

 سال‌ها قبل عروسکی را بابانوئل می‌کردند و نمادی برای آن روز بود و شاید تنوع عروسک‌های بابانوئل به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید اما حالا می‌توان از میان اندازه‌ها و جنس‌های مختلف ده‌ها مدل انتخاب کرد. عروسک بابانوئل مدل ۲۰۲۳ ، ۲ میلیون ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسانده می شود. ارزان ترین آن سایز کوچکتر است که ۴۵۰ هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. در ادامه به برخی از قیمت های این عروسک پرداخته شده است.

بابانوئل

خرید‌ها به درخت و عروسک ختم نمی‌شود و گوزن کریسمس، ست کفش و لباس کریسمس، شمع و ماگ کریسمس و... اقلامی که به لیست وسایل خرید کریسمس اضافه شده است. زیاد شدن این قبیل اقلام در بازار ۲ جنبه دارد. اول اینکه تقاضای این اقلام در بازار وجود دارد و از سوی دیگر با وفور آنها در بازار تقاضا هم به خریدار تحمیل می‌شود و به همین دلیل بازار رونق می‌گیرد اما قیمت های گران آن ها باعث حیرت می شود.

درخت-کاج

این روز منتقدان ایرانی زیادی دارد که می گویند به فرهنگ ما آسیب می‌زند و نباید غیر مسیحیان این جشن را برگزار کنند اما برخی دیگر نگاهی خوشبینانه دارند و معتقدند که این طور جشن‌ها تبادل فرهنگ است که آثار خوبی بر جای می گذارد. این موضوع نشان می‌دهد فرهنگ‌های مختلف وام‌دار یکدیگر هستند، نتیجه می‌گیرند که نباید نگران نفوذ فرهنگ غربی در کشور بود و با آن مقابله کرد و در عوض باید به داشته‌های خود ارج بیشتر نهاد و آن را به نسل جدید منتقل کرد.

  • صبا ارسالی در

    جشن ها خوبند،متعلق ب فرهنگی که باشند،اما بهتر است که به نمادهای فرهنگی خود خیلی بیشتر بها دهیم.مگه کشورهای غربی به فرهنگ ونمادهای ما اهمیت می دهند .حرکت یکسویه واز سر خود باختگی است.

ارسال نظر