|
کدخبر: 152556 شاپور پشابادی

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه:

خرید لپ تاپ را به تاخیر نیندازید

محمدرضا فرجی: در مدت اخیر، قیمت لپ تاپ و تبلت های معمولی حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. قیمت بعضی لپ تاپ های خاص مثل دستگاه‌های بازی حرفه‌ای، سرفیس‌بوک‌ها و مک‌بوک‌ها حتی تا ۲۵ درصد ارزان شده است.

اصناف خرید لپ تاپ را به تاخیر نیندازید

مدتی است که قیمت لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه؛ مقداری کاهش یافته است. بسیاری به امید ارزانی بیشتر، خرید را به بعد موکول کرده‌اند. قیمت‌ها باز هم کاهش می‌یابد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فناوران رایانه به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

محمدرضا+فرجی

ارزانی لپ تاپ متوقف شد

محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه اظهار داشت: «در مدت اخیر قیمت لپ تاپ و تبلت های معمولی حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. قیمت بعضی لپ تاپ های خاص مثل لپ تاپ های بازی حرفه‌ای، سرفیس‌بوک‌ها و مک‌بوک‌ها حتی تا ۲۵ درصد ارزان شده است. بعید است شاهد کاهش بیشتر قیمت باشیم چون در مقطعی؛ موجودی کالای اعضا زیاد شد و رسیدن قیمت کالاها به اوج باعث شده بود که تقاضا کم شود. از طرف دیگر کاهش و نوسان قیمت ارز، متوقف شد؛ به طوری که هفته قبل قیمت کالا کمی افزایشی شد. تصور می‌کنم که اکنون بهترین زمان برای خرید مصرف‌کنندگان است».

دستگاه‌های آکبند خرد می‌شود

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه اظهار داشت: «مانع اصلی ما برای پاسخگویی بهتر به مردم به موضوع قطعات گارانتی مربوط می‌شود. در این شرایط نمی‌توان انتظاری از اعضا داشت. سازمان حمایت؛ اعضای ما را مکلف کرده است که حداقل گارانتی ۲۰ روزه را ساپورت کنند. این در حالی است که چیزی به اسم شماره تعرفه قطعات گارانتی نداریم تا قطعات موردنیاز به صورت جداگانه ثبت سفارش شوند. تمام کالاها با هم ثبت می‌شود. میانگین زمانی ترخیص کالا در صنف ما ۶ ماه است بنابراین زمان‌بر است. بار این مشکل به دوش اعضا است چون مجبور می‌شوند قطعه موردنیاز خود را از بازار تهیه کنند. آنها به ناچار، دستگاه‌ آکبند را خرد می‌کنند. ورودی بخش گارانتی فلان شرکت، روزانه ۱۵۰ عدد است اما جوابگوی نیاز نیست».

باید تدبیری اندیشید

وی افزود: «بعضی از مشتریان شرایط خاص کشور، تحریم و این قبیل موضوعات را درک می‌کنند و طرف مقابل را تحت‌فشار قرار نمی‌دهند اما به‌هرحال شماری از مشتریان، این وضعیت را تحمل نمی‌کنند. اعضا مجبور می‌شوند دستگاه‌ها را امانت بگیرند. در این شرایط از سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انتظار می‌رود که تدبیری بیندیشند. شرکت‌های ارائه گارانتی باید بتوانند یکسری از کالاهای مربوط به قطعات گارانتی را با شماره ثبت سفارش مجزا وارد کنند تا سرعت تامین قطعات افزایش یابد. به این ترتیب دیگر در انتظار اختصاص ارز نخواهد ماند. باید توجه داشت که برای انجام این کار، هیچ پولی از مملکت خارج نمی‌شود».

محمدرضا فرجی در ادامه گفت: «برای مثال اگر ارزش یکی از بارهای فلان شرکت ۵ میلیون یورو باشد ارزش قطعات گارانتی که قصد واردات آنها را دارد ممکن است بیشتر از ۲۰ هزار دلار نباشد. باید دید چه راهکار عقلانی می‌‌توان برای حل این معضل اندیشید».

عدم تغییر نرخنامه به شرط ثبات ارز

وی در ارتباط با نرخنامه سال جدید گفت: «کرونا باعث شد که نرخنامه سال ۹۸ در مردادماه به اتاق اصناف ارائه شود که برای انجمن حمایت و سازمان صمت ارسال شود. تاخیر زیاده از حد باعث شد که به طور مستقیم با انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، گفتگو و مذاکره کنیم. از بعضی تعرفه‌ها ایراد گرفتند بنابراین اصلاح کردیم و هفته قبل اصلاحیه را فرستادیم. در آستانه سال جدید هنوز تکلیف نرخنامه سال ۹۹ مشخص نشده است. نرخنامه را به صورت جداگانه به اعضا می‌دادیم تا حقی از مصرف‌کننده تضییع، نشود. به هر حال نرخنامه سال ۹۹ به گونه‌ای تدارک دیده شده است که اگر نرخ ارز، تغیر زیادی نداشته باشد نرخنامه سال جدید هم تغییر چندانی نخواهد داشت. از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مصرف‌کنندگان و اعضا می‌توانند نرخنامه جدید را مشاهده کنند. نرخنامه صنف ما مفصل‌تر از صنوف دیگر است چون هدف آن است که تعرفه خدمات به طور دقیق مشخص شود».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها