|
کدخبر: 45198

گسترش نیوز از افزایش سرسام آور قیمت مسکن در پایتخت گزارش می‌دهد؛

تهران؛ شهر میلیاردرهای فقیر! + تصاویر

بنگاه‌های معاملات مسکن چندان نگران مشتری نیستند: من فقط فایل میلیاردی دارم! اگر بودجه داری معرفی کنم!

گسترش‌نیوز - رشد حدود ۲.۵ الی ۳ برابری قیمت مسکن در پایتخت این روزها باعث شده تا رویای خانه دار شدن برای مردم کلان شهر تهران از همیشه دست نیافتنی‌تر باشد. خیلی دور نبود روزهایی که برای نشان دادن ثروتمند بودن یک نفر از واژه میلیاردر استفاده می‌شد! حالا همین که شما یک آپارتمان ساده در مرکز شهر، شمال غرب یا شمال شرق با کمترین امکانات ممکن داشته باشید هم باعث می‌شود میلیاردر خطاب شوید!

maskan-divar.jpg

بله! حالا کمتر ملکی را در تهران می‌توان پیدا کرد که قیمتی میلیاردی یا نزدیک به آن نداشته باشد. فراموش نکنید که درباره برج های زعفرانیه و الهیه حرف نمی‌زنیم! صحبت درباره شرق و غرب و مرکز تهران است.

*خرید حتی برای صاحب‌خانه‌ها هم سخت شده

خانواده‌ها خصوصا زوج‌های جوان خرید ملک را از واحدهای کوچک آغاز می‌کنند. املاک زیر ۶۰ متر همیشه در بورس خرید و فروش بوده و هستند؛ حتی در زمانی که رکود بازار مسکن را فرا گرفته بود. اکنون اما شرایط برای تعویض منازل کمی پیچیده شده. افرادی که قصد فروش منازل خود را برای نقل مکان به خانه ای بزرگ‌تر را دارند به شدت با مشکل بودجه مواجه می‌شوند.

مهدی.ن از شهروندان تهرانی به خبرنگار گسترش نیوز می‌گوید: پاییز سال قبل در محله سبلان شمالی آپارتمانی ۷۰ متری را به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون خریداری کردم. اکنون با پرس‌وجویی‌هایی که داشتم می‌دانم ملک من چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. شاید در نگاه اول این یک اتفاق خوب به نظر برسد اما وقتی به تعویض منزل و نقل مکان به واحدی بزرگتر فکر می‌کنم، متوجه می‌شوم که برای یک خانه جدید نیاز به بودجه میلیاردی دارم!

*رکود یا تورم!

اگرچه نقدینگی در دست مردم وجود ندارد و شاهد تب و تاب خاصی در بازار نیستیم. اما بنگاه‌های معاملات مسکن انگار چندان نگران رکود بازار و نبود مشتری هم نیستند و راحت حرف می‌زنند: من فقط فایل میلیاردی دارم! اگر بودجه داری معرفی کنم! تو این منطقه واحد نو‌ساز با پارکینگ و انباری اگر بالای ۷۰ - ۸۰ متر باشه زیر ۱ میلیارد نیست.

بسیاری از خانه‌های شیک و نوساز شرق و غرب هم قیمت‌های میلیاردی دارند و به نوعی می‌توان گفت با فاکتور گرفتن محله‌های جنوبی تهران، این روزها اغلب مردم شهر میلیاردر هستند.

مسعود.ی به عنوان دانجشویی که در تهران تنها زندگی می‌کند و نیازش با یک واحد نقلی رفع می‌شود درباره وضعیت خانه های کوچکتر می‌گوید: چند وقتی است که با کمک خانواده دنبال خرید یک ملک کوچک در منطقه غرب هستم. با مراجعه به بنگاه های معاملات ملکی و درخواست برای مشاهده فایل های موجود واقعا از وضعیت ناامید می‌شوم. تقریبا باید بگویم واحدهای زیر ۵۰ متر اگر پارکینگ و انباری نداشته باشند، با سال ساخت بالای ۱۵ سال شاید با ۴۰۰ - ۵۰۰ میلیون تومان قابل خرید باشد. این به نظرم خیلی عجیب و غیر قابل قبول است.

جدول قیمت منازل را می‌توان در برخی رسانه‌ها مشاهده کرد. قیمت‌هایی که اغلب دقیق نیستند و امکان ندارد با استناد به انها بتوانید خرید درستی داشته باشید. اما با رصد جداول قیمتی که رسانه‌های مختلف و البته سایت‌های رسمی و غیررسمی منتشر می‌کنند باید گفت در ارزان‌ترین مناطق تهران به حدود ۵ میلیون تومان برای هر متر مربع پول نیاز دارید و این رقم در مرکز شهر به میانگین ۱۳ میلیون تومان می‌رسد. در شمال شهر هم قیمت‌ها بسیار متنوع است. اما بعید به نظر می‌رسد با مبلغی کمتر از ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر بتوانید در این منطقه خانه پیدا کنید. این عدد البته به شکلی افسار گسیخته بسته به مناطقی که انتخاب می‌کنید و اینکه می‌خواهید برج نشین باشید یا خیر بالا و بالاتر می‌رود.

maskan-bahman2.jpg

maskan-bahman3.jpg

maskan-bahman1.jpg

کسی راهکاری دارد؟

به جرات باید گفت هیچکس هیچ راهکاری ندارد! رییس اتحادیه املاک چندی قبل در مصاحبه‌ای گفته بود که پیش بینی خاصی برای آینده این بازار وجود ندارد و نمی‌توان مطمئن بود که سال آینده قیمت ها بالاتر می‌رود یا روند کاهشی پیدا می‌کند. بنگاه‌های معاملات ملکی نیز حرف های ضد و نقیضی می‌زنند. برخی معتقد هستند قیمت ها بی تغییر خواهد ماند. برخی دیگر نیس از افزایش قیمت حرف می‌زنند اما همه آنها تردید دارند و مطمئن نیستند سال آینده چه چیزی در انتظار بازار مسکن است.

و در این میان مردم از همیشه سرگردان‌تر و نگران تر هستند. مردمی که برخی از آنها امروز میلیاردر هستند اما احساس ثروتمند بودن ندارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها