|
کدخبر: 39354

پرسپولیس نباید قهرمان شود!

آرین افخمی/خبرنگار

afkhami.jpg

راستش را بخواهیدپرسپولیس نباید قهرمان آسیا شود.به مباحث فنی ماجرای پرسپولیس امسال چندان کاری ندارم اما ما چرا باید در فوتبال آسیا مدعی باشیم وقتی هنوز زیرساخت‌های اولیه آن را فراهم نکرده‌ایم؟ صحبت از غیرت و تعصب هم برای دوران مرحوم بهرام شفیع است چرا که فوتبالیست‌های غیرایرانی برخلاف تصور خیلی‌ها، اتفاقا به پیراهن و پرچمشان تعصب زیادی دارند. نمی‌خواهم حرف‌های کلیشه‌ای بزنم اما چند مقایسه معمولی کافی است.

امکانات یک باشگاه ژاپنی با کل فوتبال ایران برابری می‌کند (اگر نگوییم بیشتر است).

وقتی ژاپنی‌ها در سال ۱۹۸۵ ساخت کارتون فوتبالیست‌ها را آغاز کردند نه سابقه حضور در جام‌جهانی را داشتند و نه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا. ساخت فوتبالیست‌ها طبق برنامه با ساخت امکانات وسیع، کمپ‌های متعدد و آکادمی‌های حرفه‌ای استعدادیابی در ژاپن آغاز شد و نوجوانان ژاپنی با رویای سوباسا و کاکرو شدن راهی کمپ‌های فوتبال شدند. بعد از آن بود که ژاپنی‌ها با پشتکار مثال‌زدنی خود چنان پیشرفتی در فوتبال کردند که از ۱۹۹۸تاکنون همواره یکی از تیم‌های صعودکننده به جام‌جهانی بوده‌اند و به سه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا رسیده‌اند.

فوتبالیست‌ها در ایران هم پخش شد اما نهایت تاثیر آن این بود که نسل من با یک توپ پلاستیکی راهی کوچه خیابان‌های پر از چاله و جوی می‌شد تا هیجان درونی‌اش تخلیه شود. رهای رهای رها.

چرا باید قهرمان شویم وقتی هنوز مدیران‌مان نفهمیده‌اند که فوتبال یک علم است و نه صنعت؟ اگر کی‌روش و برانکو را از فوتبال ایران بگیریم تقریبا علم فوتبال در این سرزمین به سمت صفر میل می‌کند.

حدیث صنعت فوتبال هم در ایران مثل سایر صنایع، قصه پر آب چشم است. ما هنوز باشگاه به معنای واقعی حرفه‌ای نداریم، صداوسیمای‌مان حق پخش تلویزیونی را زیر پا می‌گذارد، البسه تیم‌ها بدون سودرسانی به باشگاه‌ها در تولیدی‌های منیریه دوخته و پخش می‌شود و هزار مشکل ریز و درشت دیگر که سخن گفتن از صنعت فوتبال در ایران را به شوخی بدل می‌کند.

ما هنوز یک استادیوم در کلاس جهانی نداریم و تنها استادیوم آبرومندمان بیش از ۴۰ سال پیش ساخته شده و تا سه هفته قبل، ۶۷ ایراد اساسی داشت که به لطف زور AFC برطرف شد در حالی که ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۲ میزبان بالاترین سطح مسابقات فوتبال یعنی جام‌جهانی بوده‌اند.

هرجور فکرش را می‌کنم ما نباید قهرمان آسیا شویم و تا همین جایش را هم بیشتر از آنچه کاشته‌ایم برداشت کرده‌ایم اما اگر قهرمان شدیم، لطفا مدیران کشور -ورزشی و غیرورزشی- آن را به حساب خود ننویسند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها