|
کدخبر: 9383

۹۰ درصد ریزگردهای استان‌ کرمانشاه منشا خارجی دارد

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: ۹۰ درصد ریزگردهای استان منشا خارجی دارد و حل این معضل نیاز به همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایلنا، غلامحسین کاظمی، ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: تنها ۱۰ درصد ریزگردها منشا داخلی دارد و آن هم در مناطق بیابانی سومار و گیلانغرب است و بخش اعظم این پدیده زیست‌محیطی منشا خارجی دارد که برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن شرایط باید از سوی کشورهای منطقه در این زمینه چاره اندیشی اساسی شود. کاظمی افزود: به دلیل بارندگی‌های اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری وضعیت ریزگردها در استان کرمانشاه کاهش یافته بود بطوری که در سه ماه نخست سال جاری تنها ۲ روز وضعیت هشدار در این استان اعلام شد. کاظمی با مقایسه مدت مشابه سال گذشته از نظر فراوانی ریزگردها در استان افزود: سال گذشته در سه ماه نخست سال ۲۱ روز وضعیت هشدار در این استان اعلام شد در حالی امسال این میزان تا حد قابل توجه و محسوسی کاهش داشته است. مدیر کل محیط‌زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: از جمله اقداماتی که برای پیشگیری از ریزگردها در این استان انجام شده، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های ملی و همچنین توصیه‌های لازم برای در امان ماندن از این وضعیت نامناسب هوا است بطوری که از افراد بیمار قلبی، ریوی، کودکان و سالمندان خواستیم تا در معرض هوای آزاد قرار نگیرند. کاظمی عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی از سوی مسئولان و با همکاری مردم انجام شده و در همین ارتباط سال گذشته یک هیات بلندپایه ملی همراه نماینده سازمان ملل و رییس ستاد بحران کشور در اوج گرد و غبار به این استان سفر کردند و تفاهمنامه‌ای در این زمینه منعقد و برخی از مفاد آن اجرایی شد.

تلاش‌های منطقه ای برای کاهش ریزگردها

کاظمی در ادامه در مورد تلاش‌های منطقه‌ای این گونه توضیح داد: در کشور عراق و در شهر کربلا آموزش‌هایی در زمینه پیشگیری با این معضل نظیر نهال کاری و تثبیت شن آموزش داده شد که می‌تواند اقدام بسیار موثری در زمینه کاهش ریزگردها باشد. البته کشور عراق قول داده کانون گرد و غبار در کشورش را مهار کند و سازمان ملل تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کرده است. کاظمی اظهار داشت: هفته گذشته نیز اجلاس سران کشورهای مختلف منطقه در تهران برگزار شد که در این اجلاس وزرای ۳۱ کشور و ۴۲ وزیر حضور داشتند و در مورد موضوع کانون‌های سدسازی در ترکیه و خشک شدن دجله و فرات بحث و تبادل نظر شد و قرار است سازمان ملل تدابیر لازم نسبت به این موضوع را پیگیری کند. کاظمی با بیان اینکه در استان کرمانشاه به شدت از احداث چاه‌های غیرمجاز جلوگیری می‌شود، گفت: با پلمب شدن این چاه‌ها تا حدود زیادی از خشکسالی در این استان جلوگیری شده است. وی گفت: از دیگر اقداماتی که برای جلوگیری از ریزگردها باید انجام شود، کاشت نهال در نوار مرزی استان است که متاسفانه با کمبود اعتبار بودجه در اداره کل جهاد کشاورزی اجرایی نشد. مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه در ادامه درباره دیگر مشکلات آلایندگی محیط‌زیست عنوان کرد: از دیگر مشکلات استانی وجود آتش‌سوزی در جنگل‌های مناطق صعب العبور است چرا که این در استان به دلیل کوهستانی بودن به راحتی آتش‌سوزی‌ها مهار نمی‌شود و باعث خسارت‌های جبران ناپذیری به پوشش گیاهی در این استان می‌شود که بیشترین دلیل این آتش‌سوزی‌ها نیز عوامل انسانی است. البته در سال جاری با استقرار نیروهای یگان حفاظت در این مناطق تاحدودی این مشکل کنترل شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها