|
کدخبر: 49270

درگیری شدید پلیس فرانسه با جلیقه‌‌زردها

همزمان با آغاز تجمع اعتراض آمیز ساکنان شهر تولوز فرانسه که در بیست و دومین هفته متوالی برگزار شد، درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و پلیس روی داد.

گسترش‌نیوز : معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه برای بیست و دومین شنبه متوالی در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله پاریس، تولوز، مارسی و لیل تظاهرات کردند.

این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شده بود و برگزارکنندگان آن وعده داده‌اند در هفته آینده تجمعی به مراتب گسترده تر از امروز برگزار کنند.

در تظاهرات شهر تولوز، پلیس ضد شورش فرانسه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، به استفاده از گاز اشک آور روی آورد.هنوز خبری از تعداد مصدومان درگیری امروز بین پلیس و معترضان جلیقه زرد منتشر نشده است.

دولت فرانسه با پایان گفت‌وگوهای ملی امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، با تغییر قانون ضدخرابکاری؛ اقدامات سختگیرانه‌ای از امروز علیه معترضان به کار بسته است.

معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه موسوم به جنبش 'جلیقه زردها' امروز در حالی برای بیست و دومین بار به خیابان‌ها آمدندکه در کنار هشدارهای دولت به ممنوعیت تجمعات دربرخی مناطق پاریس، تجمع اصلی آنها درشهر'تولوز'صورت گرفت.

این تجمعات در حالی صورت می‌گیرد که دولت فرانسه طی هفته‌های گذشته با اعمال قوانین سخت ازجمله قانون ضد خرابکاری و ممنوعیت استفاده از پوشش صورت فشارها را افزایش داده تا اعتراضات را خاموش کند.

براساس قانون «ضد خرابکاری» دولت مکرون که به تصویب مجالس ملی و سنای فرانسه رسیده است، معترضانی که از منع حضور در تجمعات سرپیچی کنند، با مجازات ۶ ماه زندان و پرداخت۷۵۰۰تا ۱۵هزار یورو جریمه نقدی مواجه می‌شوند.

در جریان اعتراض‌های جلیقه زردها تاکنون ۱۱نفر کشته و دست کم ۲هزار تظاهرکننده و یک هزارنیروی پلیس زخمی و ۹هزار نفر بازداشت شده‌اند.

اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه که از لباس زرد افراد در کنار جاده‌ها گرفته شده است، زمانی آغاز شد که دولت مکرون بیست و سه هفته پیش پیشنهاد افزایش مالیات سوخت را ارائه کرد.این اقدام دولت با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شد به صورتی که دولت مجبور به تعویق شش ماهه این پیشنهاد شد.

این اقدام دولت، جلیقه زردها را آرام نکرد و آنان با ادامه اعتراضات خود، محورهای شعارهای خود را ضد سرمایه داری و فشارهای اقتصادی بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه قرار دادند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها