|
کدخبر: 54370

جادوی گردو در بدن انسان

گردو منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است و نسبت به دیگر خشکبارها و روغن‌های گیاهی ترکیبات پلی‌فنولیک بیشتری دارد. گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و آریزونا، تاثیر جایگزین کردن برخی از چربی‌های اشباع در رژیم غذایی شرکت‌کنندگان با گردو را بررسی کردند.

گسترش نیوز- آنها دریافتند که وقتی شرکت‌کنندگان روزانه گردو مصرف کنند و چربی‌های اشباع کمتری مصرف کنند، فشار خون مرکزی کمتری خواهند داشت. فشار خون مرکزی در واقع فشاری است که به اندامی مانند قلب وارد می‌شود. این معیار مانند فشار خون که از روی بازو اندازه‌گیری می‌شود، اطلاعاتی درباره‌ی خطر ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی ارائه می‌دهد.

gerdo-960409.jpg

پروفسور «پنی اترتون» از دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که گردو فشار مرکزی را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.» «آلیسا تیندال» از دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «گردو شامل اسید آلفا-لینولنیک که یک اُمگا-۳ گیاهی است و می‌تواند تاثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشد. ما می‌خواهیم بدانیم که دلیل تاثیر مثبت گردو به‌خاطر همین اسید است یا ترکیبات دیگری مانند پلی‌فنول‌ها باعث این تاثیر هستند؟ ما مطالعه را طوری طراحی کردیم که بتوانیم این ترکیبات را بررسی کنیم.»

محققین برای این مطالعه ۴۵ فرد چاق بین سنین ۳۰ تا ۶۵ ساله را بررسی کردند. قبل از اینکه آزمایش‌ها شروع شود از شرکت‌کنندگان خواسته شد که یک رژیم غذایی دو هفته‌ای را رعایت کنند. تیندال می‌گوید: «این رژیم دو هفته‌ای باعث می‌شود که شرایط همه‌ی آنها مشابه یکدیگر باشد. در این رژیم ۱۲درصد کالری مورد نیاز از چربی‌های اشباع تامین شد. وقتی که رژیم ما شروع شد، می‌توانیم گردو و دیگر روغن‌ها را جایگزین چربی‌های اشباع کنیم.»

پس از پایان دو هفته، شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند که رژیم غذایی همه‌ی آنها کمتر از رژیم دو هفته‌ای بود. به رژیم غذایی یکی از سه گروه فقط گردو اضافه شد، یکی از گروه‌ها مقادیری آلفا-لینولنیک اسید و اسیدهای چرب غیراشباع بدون گردو در رژیم خود داشتند و گروه سوم مقداری اسید اولئیک و آلفا-لینولنیک را برابر با مقداری که در گردو پیدا می‌شود در رژیم خود داشتند. همه‌ی گروه‌ها به مدت شش هفته رژیم جدید خود را رعایت کردند.

پس از پایان دوره، پژوهشگران عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی شامل فشار خون سرخرگ و سیاهرگ مرکزی، فشار خون بازویی، کلسترول و سختی رگ‌های خونی را در شرکت‌کنندگان ارزیابی کردند. پژوهشگران دریافتند که همه‌ی رژیم‌ها دارای تاثیرات مثبتی بر روی قلب و عروق بوده‌اند، ولی رژیم حاوی گردوی کامل بیشترین تاثیر مثبت را داشته است. تیندال می‌گوید: «نتایج نشان می‌دهند که جایگزین کردن چربی‌های اشباع با مواد سالم‌تر بسیار اهمیت دارد.»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها