|
کدخبر: 30777

ارزش جنگل‌های طبیعی زنجان ۲۶۰۰میلیارد ریال است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: این استان ۶۵ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد که ارزش زیست‌محیطی آن بر اساس مطالعات سازمان فائو ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، خلیل آقاجانلو بیان کرد: استان زنجان ۲میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۵۶ درصد از آن را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

به گفته وی، بر اساس مطالعات سازمان فائو خدمات زیست‌محیطی سالانه هر هکتار از این جنگل‌های این استان یکهزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

به گفته آقاجانلو، هر هکتار از مراتع استان زنجان ۲۳۲ دلار ارزش خدماتی زیست‌محیطی دارد.

وی یادآوری کرد: اگر این رقم‌ها در سطح کشور نیز مورد محاسبه قرار گیرد، ارزش زیست‌محیطی نعمت‌های طبیعی و خدادادی از درآمد نفتی بالاتر خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ابزار امیدواری کرد، به جایگاهی برسیم که در نظام برنامه‌ریزی به این ارزش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی این منابع توجه کافی شود.

آقاجانلو، ایران را کشوری خشک و نیمه خشک بیان کرد که ۸۵ درصد آن به دلیل کمبود بارندگی‌ها و افزایش تبخیر در این وضعیت قرار دارد.

وی به توجه به اقتصاد سبز در دنیا اشاره کرد و افزود: موضوع توسعه با رویکردهای متعدد استفاده از انرژی‌های نو، کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماند، خاک و آب محقق می‌شود که کشورهای توسعه یافته به آن رسیده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مطالعات سند آمایش سرزمین از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام و تدوین شده است.

به گفته آقاجانلو، توسعه صنعت، کشاورزی، گردشگری و میزان توسعه و صنایع در این سند مشخص شده که با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

وی، افزایش دقت در تفکیک مالکیت دولت را یکی از وظایف مهم منابع طبیعی و آبخیزداری دانست و افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد استان زنجان سند مالکیت دارد و با اجرای سیستم کاداستر به طور دقیق و آنلاین قابل شناسایی است در سال جاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های ملی این استان خلع ید و رفع تصرف شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها