|
کدخبر: 45962

راهنمای خرید و تشخیص ایرادات کمپرسور کولر خودرو + قیمت

سیستم تهویه مطبوع از جمله بخش‌هایی است در خودرو که در تمامی فصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار است. کمپرسور کولر نیز یکی از قطعات این سیستم است که باید به آن توجه لازم را داشته باشید و در هنگام خرید یک سری نکات وجود دارد که دانستن آن‌ها مناسب است.

گسترش‌نیوز: بسیاری از افراد به سیستم تهویه مطبوع و بازدید از آن توجه مناسبی ندارند اما این بخش نیز همانند انواع بخش‌های خودرو نیاز به نگهداری دارد. سیستم تهویه مطبوع از قطعات مختلفی مانند فن الکتریکی، اواپراتور، کمپرسور، کندانسور، رسیوردرایر، شیر انبساط و سوئیچ تشکیل می‌دهد. در این نوشتار قصد داریم به معرفی وظایف کمپرسور، علل خرابی و راهنمایی برای خرید این قطعه بپردازیم.

compressor1.jpg

وظایف کمپرسور

کمپرسور در حقیقت دستگاه حرکت‌دهنده گاز مبرد در کولر خودرو است. این قطعه گاز را در اجزا سیستم تهویه مطبوع به حرکت در مي‌آورد و به نوعی می‌توان آن را قلب سیستم تهویه دانست. لازم به ذکر است که کمپرسور فشار و دمای گاز کم‌فشار خارج شده از اواپراتور را افزایش می‌دهد. گاز مبرد یا خنک‌کننده درون کمپرسور متراکم می‌شود و با فشار به سمت کندانسور می‌رود. این قطعه دارای یک سری سیلندر و پیستون در داخل خود است که ممکن است بر اثر عوامل مختلف و در طول زمان دچار خرابی شود.

علل خرابی

عوامل مختلفی می‌تواند در خرابی و عمل نکردن کمپرسور کولر خودرو تاثیر داشته باشند. از جمله یکی از مهم‌ترین عوامل می‌توان به خرابی رله کمپرسور اشاره کرد که باعث می‌شود تا جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تامین نشود. لازم به ذکر است که ایراد در ترموستات نیز از دیگر عواملی است که باعث کارکرد ناصحیح و قطع و وصل شدن‌های نا به جا در کمپرسور می‌شود. شل بودن تسمه، توان پایین باتری، کثیفی و چرب شدن کلاچ، فاصله افتادن بین پولی و کلاچ نیز از جمله سایر مواردی هستند که می‌توانند در فعالیت صحیح کمپرسور تاثیر بگذارند. تمامی این موارد مرتبط با اجزایی است که با کمپرسور در ارتباط هستند اما زمانی ممکن است کمپرسور به صورت کامل از کار بیفتد که در نهایت مجبور به تعویض این قطعه خواهید شد.

تعویض کمپرسور

معمولا کمپرسورها قابل تعمیر نیستند چرا که قطعات داخل آن با دقت بسیار بالایی ساخته شدند. قیمت کمپرسورها نیز عموما بالا است بنابراین با استفاده از تعمیرکار مجرب حتما از خرابی این قطعه اطمینان حاصل کنید. ممکن است اجزای داخلی کمپرسور مانند سیلندر و پیستون دچار خرابی شوند و در نتیجه براده‌های تولید شده وارد سیستم تهویه مطبوع می‌شود. در صورتی که مطمئن شدید که کمپرسور کولر خراب شده است باید گاز کمپرسور نیز توسط تعمیرکار تعویض و ریکاوری شود.

قیمت

قیمت کمپرسور کولر با توجه به شرکت سازنده و نوع خودرو می‌تواند کاملا متفاوت باشد. این قطعه قیمت نسبتا بالایی دارد اما معمولا پس از مدت طولانی خراب می‌شود. به طور کلی قیمت کمپرسور کولر خودرو برای خودروهای داخلی و چینی موجود در بازار در حدود ۲.۵ الی ۴ میلیون تومان قرار دارد. به عنوان مثال قیمت کمپرسور کولر ام وی ام ۳۱۵ حدود ۴ میلیون تومان است.

  • رسول اصل رسولی ارسالی در

    اگرگازکولرزیادباشه کمپرسورکولرقطع وصل می کنه؟

  • Gholam sudejani ارسالی در

    باسلام و خداقوت خدمت شما.
    سوالی از شما داشتم.کمپرسور کولر روا مدل سندن.نشت ی گاز از بلبرینگ داخل شفت دارد.چطور میشه این نشتی را رفع کرد.
    باکمال تشکر. ....

  • صادقی ارسالی در

    باسلاموخسته نباشید.میخواستم بدونم چگونه کمپرسوری که روی خودرو نصب نشده را میشود تست سلامت کرد؟ممنون میشم اگه جواب بدید چ ون برام مهمه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها