|
کدخبر: 34733

مدیرعامل صبانور در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

توسعه همه‌جانبه؛ در دستور کار صبانور

پروژه گندله‌سازی صبانور، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرا است.

محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا‌نور درگفت‌وگو با گسترش نیوز درباره برنامه توسعه این شرکت توضیح داد: ایجاد تنوع در روند اجرایی برنامه‌های کلی شرکت، انجام فعالیت‌های اکتشافی و همچنین اجرای پروژه ۵/۱ میلیون تنی گندله را از برنامه‌های در دست اجرای صبانور است. همچنین پروژه ۵۰ میلیون یوریی گندله‌سازی از مهم‌ترین برنامه‌های مجموعه ماست که بر آن تاکید داریم.

kalantari-sabanour.jpg

کلانتری درباره عملکرد سال قبل ایرانی شرکت صبا نور می‌گوید: درحال‌حاضر ۳ معدن با حدود ۱۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن داریم. در سال قبل، ۵/۱ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کردیم که از آن مقدار، ۱/۱ میلیون تن کنسانتره تولید شد. نکته این است که یک میلیون تن از این مقدار تولید، به بازار خارج کشور صادر شد‌.

وی یادآوری می‌کند: در سال گذشته این شرکت همچنین نزدیک به ۱۱۲هزار تن گندله تولید کرد. وی می‌گوید: در برنامه سال جدید، تولید سنگ‌آهن به ۵/۲ میلیون تن، کنسانتره سنگ‌آهن به ۵/۱ میلیون تن و گندله به ۴۸۰ هزار تن می‌رسد‌.

این مقام مسئول همچنین تاکید می‌کند: اگر مجوز زیست‌محیطی معدن «شهرک» در استان کردستان را بگیریم مجوز برداشت از ۷۵۰ هزار تن فعلی به ۲ ‌میلیون تن ارتقا می‌یابد.‌

کلانتری به ترسیم چشم‌انداز تولید در صبانور می‌پردازد و می‌افزاید: در چشم‌انداز ۲۰۲۱، ظرفیت تولید شرکت صبانور در گندله ۲ میلیون تن، کنسانتره ۲ میلیون تن و سنگ‌آهن به ۴ میلیون تن می‌رسد.

وی یکی از برنامه‌های در دست اجرا را توسعه پرتفو شرکت عنوان می‌کند و می‌گوید: اکنون برنامه توسعه پرتفو را در دستور کار داریم. در این برنامه علاوه‌بر سنگ‌آهن به اکتشاف و تولید سرب، روی، مس و طلا خواهیم رسید.

وی می‌افزاید: درحال‌حاضر در محدوده راور‌(استان کرمان) ۱۲۰۰ کیلومتر مربع را تحت فعالیت‌های اکتشافی قرار داده‌ایم. در این محدوده ظرفیت‌های روی، سرب، آهن، زغال‌سنگ و مس رسوبی وجود دارد.

sabanour01.jpg

کلانتری افزود: در برنامه آینده شرکت، عملیات اکتشافات در اطراف معادن فعلی گسترش می‌یابد و برنامه خرید معادن اطراف با انجام مذاکره اجرا می‌شود. در واقع در نظر داریم ذخایر معادن فعلی را با اکتشافات جدید، افزایش دهیم. صبانور به‌تازگی واحد مستقل HSE را تشکیل داده است در حالی که به گفته کلانتری، پیش‌تر چنین واحد مستقلی در شرکت وجود نداشت اما اکنون در دفتر مرکزی، واحد مدیریت جداگانه و مستقل برای اجرای برنامه‌ها و استانداردهای لازم در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایجاد شده است. «در موضوع IT و آموزش هم برنامه‌های جدید داریم و این واحدها را توسعه می‌دهیم.»

وی تصریح می‌کند: برنامه‌های HSE را در ۳ معدن، ۲ کارخانه کنسانتره و یک کارخانه گندله سنگ‌آهن، به طور حرفه‌ای اجرا و پیگیری می‌کنیم. در حوزه نرم‌افزاری هم در حال ارتقای سیستم‌های قدیمی هستیم. بخش آموزش هم پیش از این در شرکت وجود نداشت که درحال‌حاضر با ایجاد واحد مربوط، همزمان آموزش‌های داخلی و بین‌المللی را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت صبانور یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های در دستور کار صبا‌نور را طرح توسعه ۵/۱ میلیون تنی گندله عنوان کرد و گفت: از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و هلدینگ توسعه معادن و فلزات‌(سهامدار شرکت صبانور) از ما خواسته‌اند که در استان کردستان یک پلنت ۵/۱ میلیون تنی گندله‌سازی احداث کنیم. برای این طرح ۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد شد. وی می‌افزاید: به تازگی مشاور طرح انتخاب شده و قرار است پیمانکار آن نیز انتخاب شود. مدیرعامل صبانور می‌گوید: در نهایت برای تامین مالی سراغ صندوق توسعه ملی می‌رویم. اما اکنون در حال آماده‌سازی و تدوین Bankable Feasibility Study هستیم.

وی می‌گوید: در واقع، گندله‌سازی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما در منطقه بیجار کردستان است. در افق ۲۰۲۱ با احتساب کارخانه فعلی، به ظرفیت تولید ۲ میلیون تنی گندله دست خواهیم یافت.

کلانتری ادامه داد: صبانور تا پایان سال۹۶ به تولید ۵/۱ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، ۱/۱ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۱۴۰ هزار تن گندله رسید. برنامه شرکت برای سال ۹۷ افزایش بهره‌وری و رساندن تولید سنگ‌آهن به ۵/۲‌ میلیون تن و کنسانتره سنگ‌آهن به ۵/۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت. همچنین در نظر داریم تولید گندله را به ۵۰۰ هزار تن برسانیم.

شرکت صبانور در نظر دارد تا طرح جدید ۵/۱ میلیون تنی گندله را در سال ۹۷ در منطقه بیجار کردستان آغاز کند و پیش‌بینی می‌شود این طرح با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. همچنین در صورت دریافت مجوز‌های زیست‌محیطی، پروانه بهره‌برداری معدن سنگ‌آهن بیجار صادر خواهد شد و در این صورت مجوز استخراج از این معدن را از ۷۵۰ هزار تن به ۲ میلیون تن افزایش خواهیم داد.

این شرکت در راستای توسعه سرمایه‌‌‌گذاری‌های معدنی و تنوع بخشیدن به سبد محصول به تازگی سرمایه‌گذاری خود را گسترش داده و با توجه به در اختیار گرفتن پهنه اکتشافی راورکرمان‌(۱۲۰۰ کیلومتر مربع) با ظرفیت سرب، روی و همچنین امکان سرمایه‌گذاری روی سایر فلزات پایه به‌ویژه مس و طلا را نیز در برنامه خود دارد.

صبا‌نور درسال ۹۶حدود یک میلیون تن(۹۰درصد) کنسانتره خود را صادر کرد. یکی از برنامه‌های مهم صبانور در سال ۹۷ توسعه اکتشافات تفصیلی‌(حفاری) در اطراف معادن وابسته به شرکت صبانور در استان‌های کردستان و همدان است که امیدواریم ذخایر قطعی و احتمالی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

در شرکت صبانور با هدف افزایش بهره‌وری و افزایش تولید، ۳ بخش ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، ‌آی‌تی و آموزش ایجاد شده و اعتقاد داریم برای تعالی سازمانی این ۳ بخش باید تقویت شود.

شایان ذکر است که کلانتری پیش‌تر سمت دبیر هیات‌عامل ایمیدرو را برعهده داشت. توسعه معدنی و صنعتی صبانور درحال‌حاضر بزرگترین تولید‌کننده سنگ‌آهن در غرب و شمال غرب ایران است. تا سال‌های گذشته محصولات تولیدی این شرکت شامل سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده و کنسانتره بود که اکنون تولید گندله نیز در سبد محصولات شرکت جای گرفته است. هلدینگ توسعه معادن و فلزات، سهامدار صبا‌نور است.‌

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها