|
کدخبر: 92020

گسترش نیوز از نشست خبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گزارش می‌دهد:

ارتباط واحدهای صنفی آفلاین با فروشگاه‌های اینترنتی

امروز نشست خبری ویدئوکنفرانسی در خصوص جشنواره فروش اینترنتی - پویش "از خانه بخریم" با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

گسترش‌نیوز: در این نشست علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت به موضوع جلسه که فروش اینترنتی و امکاناتی که فروش اینترنتی در دوران مقابله با کرونا در نظر گرفته خواهد شد اشاره کرد و گفت: در جشنواره بهاره مجازی که اواخر سال ۹۸ برگزار شد این جشنواره دارای سه رکن بود: رکن خریداران اینترنتی که مردم هستند. رکن فروشگاه‌های اینترنتی که بستر فروش اینترنتی هستند و رکن سوم فروشگاه‌های آفلاین یا واحدهای صنفی آنلاین که در دروه کرونا با کاهش جدی فروش مواجه شدند و در ریسک ورشکستگی قرار گرفتند.

وی هدف از این جشنواره را ایجاد شرایط برای ترغیب مردم به خرید اینترنتی و ارائه تسهیلات فروشگاه‌های اینترنتی برای واحدهای صنفی آفلاین دانست و گفت: واحدهای صنفی آفلاین به دلیل تعطیلی بازار در هفته‌های متوالی دچار مشکل در فروش کالای خود شدند و نیاز بود تا بخشی از کالاها از طریق بسترهای اینترنتی به فروش برسند. ولی واحدهای صنفی نیز کالاهای خود را در جایی عرضه نکردند و دسترسی مردم برای خرید این کالاها فراهم نشد.

رهبری گفت در جشنواره دوره اول که از ۲۳ الی ۲۹ اسنفدماه برگزار شد ۲۰۸ هزار بازدید‌ از سایت جشنواره صورت گرفت که نتایج خوبی را به همراه داشت. برخی از بازدیدکنندگان از طریق سایت جشنواره به فروشگاه‌های اینترنتی عضو جشنواره هدایت شدند.

وی در ادامه به متقاضیان شرکت در این جشنواره اشاره کرد و افزود: ۱۲۰۰ فروشگاه اینترنتی متقاضی عضویت در این جشنواره بودند که با توجه به سوابق عملکردی این فرورشگاه‌ها و کیفیت پایین آنها در پاسخگویی به شکایات تنها با حضور ۳۰۰ متقاضی موافقت شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: واحدهای صنفی آفلاین هم به طور عموم مخاطب این جشنواره بودند و به طور خاص واحدهای صنفی کیف و کفش و پوشاک لوازم خانگی و آجیل و خشکبار که بیشترین آسیب را از شرایط کرونا دیده بودند در طرح مشارکت داشتند. در این جشنواره با ۵ تا ۶ هزار واحد صنفی ارتباط برقرار شد و برخی آنها را با فروشگاه‌های اینترنتی جشنواره متصل کردیم. این واحدها نیز بعضا در مرحله ثبت‌نام و آموزش قرار گرفتند و برخی دیگر از این واحدها نیز اقدام به فروش اینترنتی کردند. در واقع این جشنواره یک گام آغازین برای ارتباط صفنی میان واحدهای صنفی آفلاین و فروشگاه‌های اینترنتی برقرار کرد.

وی افزود: در این جشنواره قرار بود تا اصناف آفلاین از فروشگاه‌های اینترنتی ثبت‌نام سریع و رایگان و همچنین غرفه و فروشگاه رایگان دریافت کنند و اگر یک فروشگاه اینترنتی کارمزد و یا سودی به ازای هر کالایی که توسط یک واحد صنفی به فروش می‌رود دریافت کرد در این کارمزد تخفیف بگیرند و همچنین در زمینه فروش اینترنتی مشاوره راهنمایی و آموزش رایگان داشته باشند. در این جشنواره برخی از واحدهای صنفی آفلاین که به فروشگاه اینترنتی معرفی شدند این خدمات را دریافت کردند. از دیگر خدماتی که در این جشنواره قرار بود تا اجرا شود می‌توان به تخفیف در کالا با هماهنگی تامین‌کنندگان برای خریداران و اینترنت رایگان برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و اهدای چهار جایزه ۵ میلیون تومانی به خریداران از طریق قرعه‌کشی و خرید کالا با سلامت بیشتر اشاره کرد

در این دوره از سایت جشنواره بیش از ۲۰۰ هزار بازدید صورت گرفت که اغلب آن‌ها نیز فروشگاه‌های اینترنتی عضو جشنواره بودند. برای مشارکت در جشنواره کسب و کارهای اینترنتی به نزدیک ۱۲۰۰ متقاضی اعلام آمادگی کردند که ۳۱۹ از آنها در این جشنواره مشارکت کردند و ۳۰۰ واحد صنفی آفلاین هم در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند و ۵۵۰۰ نفر هم به فروشگاه‌های اینترنتی در طول دوره جشنواره ملحق شدند.

رهبری به سه دسته فروشگاه اینترنتی در جشنواره اشاره کرد و گفت: دسته اول فروشگاه‌هایی هستند که محصولات خود را به فروش می‌رسانند برای اینکه یک واحد صنفی آفلاین این فروشگاه را داشته باشد در جمع اعضای عضو جشنواره سایت‌هایی بودند که فروشگاه‌ساز بودند و این فروشگا‌ه سازها قول داده بودند که برای یک واحد صنفی مانند پوشاک فروش به آدرس دلخواه آن سایت و درگاه پرداخت ایجاد کرده تا یک فروشگاه اختصاصی در کمتر از ۴۸ ساعت یک فروشگاه تحویل دهند که در این نوع از کارکرد همه مسئولیت‌ها بر عهده فروشنده محصول است و کالاهای وی در کنار کالاهای دیگر قرار نمی‌گیرد و هم سفارش‌ و دریافت وجه و تحویل کالا با واحد صنفی آفلاین هست.

وی ادامه داد: نوع دیگری از فروشگاه‌های اینترنتی عضو جشنواره بازرگاه هستند و یا (market place) هستند و اگر واحدی ب بخواهد به عنوان مثال پوشاک خود را از طریق این بازرگاه به فروش برساند باید با آن بازرگاه قراردادی منعقد کند و کالاهای خود را در انبار آن بازرگاه قرار دهد و یا اینکه با آن بازرگاه تعهداتی داشته باشد که کالاهایی را در انبار آن پوشاک فروش نگهداری کند و بازرگاه است که وجه سفارش را از مشتری دریافت می‌کند و در نهایتا برای تحویل کالا با فروش هماهنگ می‌کند و یک نیرو نیز کالا را از پوشاک فروش تحویل می‌گیرد و به‌دست مشتری می‌رساند و روزی یک یا دو بار مبلغ کالاها را که از فروشنده دریافت کرده را با فروشنده پوشاک تسویه می‌کند.در این حالت کالای پوشاک را کنار کالاهای دیگر در معرض فروش قرار می‌گیرد و مسئولیتی در تحویل کالا نداشته و ادامه کار به عهده بازرگاه است و در واقع می‌توان گفت که کالا در فروشگاه دیگران قرار می‌گیرد.

رهبری در پایان تصریح کرد: حالت سوم بسترهای آگهی الکترونیکی یا نیازمندی هستند که سریع‌ترین چابکترین و سهل‌الوصل‌ترین روش فروش اینترنتی در شرایط خاص است در این نوع از فروش، فروشنده پوشاک از محصول عکس می‌گیرد و در یکی از بسترهای الکترونیکی به همراه قیمت کالا و شماره تماس قرار می‌دهد خریدار کالا با فروشنده تماس گرفته و خرید می‌کند. و در این حالت نیز کالای شما در کنار دیگر کالاها قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها