|
کدخبر: 54328

گزارش گسترش‌نیوز از نشست خبری معاون امور صنایع وزارت صمت؛

سنگ آهن بی‌شناسنامه صادر نمی‌شود

نشست خبری معاون وزیر صمت در امور معدن و صنایع معدنی در سالن کنفرانس این وزارتخانه برگزار شد.

گسترش‌نیوز: در این جلسه پرسش و پاسخ، سرقینی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف گفت: در تمام دنیا بخشی از سنگ را فرآوری و بخش را صادر می‌کنند. آنها سنگ درجه یک را فرآوری و درجه دو را صادر می‌کنند اما در ایران برعکس است.

Sargheyni1.jpeg

وی با بیان این موضوع که ایجاد حتی یک شغل هم به منزله توسعه اشتغال در کشور است گفت: یکی از محور‌های کار ما بازسازی صنعت سنگ است که اثر بسیار خوبی در ایجاد و بازتعریف مشاغل جدید خواهد داشت.

وی افزود: ما ۱۶۰ میلیون متر مربع ظرفیت سنگ بری داریم که تنها ۸۰ میلیون متر مربع این ظرفیت انجام می‌شود.

سرقینی گفت ما در سیمان، کاشی سرامیک فولاد مازاد ظرفیت داریم برای صادرات سیمان تنها شرکت‌های صاحب سیمان و یا نمایندگان آنها سود حاصل از صادرات را از آن خود کنند. این موضوع را برای شیشه و فولاد نیز در نظر گرفتیم.

وی افزود: پیش ما با همکاری گمرک قیمتهای پایه‌ای صادرات را به روز کردیم تا صادر‌کننده مشکلی نداشته باشند.

معاون وزیر صمت گفت با آیین نامه وزارت صمت جلوی صادرات سنگ آهن لبی شناسنامه گرفته می‌شود. اما دست تجار باز است برای صادرات محصولات خود به خارج از کشور.

وی افزود: در شش، هفت ساله گذشته جز سال ۸۴ که شاهد رشد منفی بودیم. علیرغم رکود در بازار مسکن، عملکرد ما در زمینه معدن مثبت بوده است.

ما رویایی فکر نمی‌کنیم

سرقینی گفت: ما رویایی فکر نمی‌کنیم تا کنون به آنچه برنامه‌ریزی کرده ایم، رسیده‌ایم. ما بر اساس برنامه‌ریزی خود برای سال گذشته ۴۶۰میلیون تن استخراج معدنی درنظر گرفتیم که توانستیم به آن برسیم. امسال برنامه ما ۵۵۰ میلیون تن است.

۹۰ میلیون تن استخراج سنگ آهن در برنامه خود داریم. امیدواریم بتوانیم به آن برسیم.

وی افزود: عراق سنگ‌های معدنی ما را هم خوب می‌خرد. بیشترین کمک را در تعیین پایه گمرکی سنگ‌ها کرده‌ایم. تلاش کرده‌ایم در سنگ‌های معدنی معمولی عمر مفید حضور در بازار را افزایش دهیم.

سرقینی گفت: تمهیداتی برای صادرات محصولات معدنی اندیشیده ایم، ما یک میلیارد دلار در دراز مدت برای تجهیز تنها خود معادن نیاز داریم و دویست میلیون دلار برای ژئوفیزیک نیاز داریم.

وی با بیان این موضوع که ما به دنبال استخراج جدید هستیم، اظهار کرد: نتایج سنگ آهن و مس ما دو برابر خواهد شد و علت اکتشاف در پهنه‌ها این است تا خوراک معدنی را فراهم کنیم.استخراج اولویت یک ماست.

وی در ارتباط با کمبود مواد اولیه فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه اصفهان یک زنجیره بوده است. که جداسازی شد. این جدایی به دلیل خصوصی‌سازی شرایط خاص ایجاد کرده است. ما تلاش می‌کنیم بخشی از نیاز فولاد مبارکه اصفهان را فراهم کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها