|
کدخبر: 41124

در همایش هم‌اندیشی چگونگی برون‌رفت از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران؛

تیم اقتصادی دولت همچنان منسجم نیست

همایش هم اندیشی چگونگی برون رفت از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران در دوران بازگشت تحریم برگزار شد.

گسترش‌نیوز: همایش هم اندیشی چگونگی برون رفت از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران در دوران بازگشت تحریم با حضور سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، ابوالقاسم مهدوی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، احمد عزیزی معاون سابق بانک مرکزی و مسعود درودی نماینده مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و جمعی از فعلان اقتصادی و پزوهشگران اقتصادی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

sahlabadi546.jpg

انسجام در تیم اقتصادی دولت مشاهده نمی‌شود

سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این همایش گفت: در شرایطی که شاخص‌های اقتصادی بر اساس پایش محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران هر ماه تنزل پیدا می‌کند، تیم اقتصادی دولت انسجام و وحدت رویه ندارد.

سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت معدن ایران افزود: ناهماهنگی بین وزارت خانه‌های دولت در صدور بخش نامه‌های متعدد و متضاد قابل مشاهده است و این وضعیت به ضرر اقتصاد کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همراستایی و هماهنگی بین دولتمردان را گام نخست مقابله با چالش‌های اقتصادی برشمرد و گفت: به جای پراکنده فکرکردن و عمل کردن نسبت به مسائل اقتصادی باید ابتدا نسبت به اولویت بندی چالش‌های اقتصادی هم نظر و هم راستا شد.

سهل آبادی از دولت خواست که نسبت به نظر بخش خصوصی واقعی توجه بیشتری از خود نشان دهد و از دیدگاه‌های این بخش برای تصمیم‌سازی استفاده بهتری کند.

مهمترین مسئله اقتصاد ایران، نبود حکمرانی است

ابوالقاسم مهدوی ییس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در این همایش گفت: مهمترین مستله اقتصاد ایران نبود حکمرانی خوب در این بخش است.

وی افزود: حکمرانی به معنای اعمال اقتدار اداری، اقتصادی و سیاسی برای مدیریت بهتر در جامعه است و امنیت، رشد و برابری سه موولفه مهم این نوع حکمرانی است.

وی با اشاره به آمار بانک جهانی در شاخص‌های تعریف شده حکمرانی گفت: وضعیت نامطلوب ایران در شش شاخص تعریف شده نشان از حکمرانی ضعیف و ناکارآمد در بخش اقتصاد است.

وی بابیان اینکه دوگانگی حاکمیتی (دوالیزم )یکی از چالش‌های اقتصاد ایران است، افزود: دوگانگی و دوپارگی در تدوین سیاست‌های اقتصادی نتایجش در فضای کسب و کار، شاخص‌های سهولت کسب و کار و شاخص شروع کسب و کار منعکس می‌شود.

اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقش مهم و اثرگذار در تصمیم‌سازی اقتصادی کشور داشته باشند

sahlabadi54.jpg

مسعود درودی نماینده مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در این همایش گفت: پروژه کارآمدی دولت در اقتصاد ایران یکی از موضوعات مورد توجه این مرکز است زیرا دولت کارآمد می‌تواند اقتصاد را بهبود بخشد.

وی خواستار غلبه نگاه سیاستی بر نگاه سیاسی در فضای اقتصادی کشور شد و گفت: برای حل مسائل اقتصادی باید خیر عمومی به جای خیر یک بخش در نظر گرفته شود.

وی از تشکیل شبکه ملی جامعه و دانشگاه در مراکز اموزش عالی کشور خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند با حضور در این شبکه نقش کنشگری خود را برای حل مسائل کشور و استان‌ها ایفا کند.

درودی اصلاح ساختار سیاست‌گذاری در کشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هر گونه سیاست‌گذاری به پشتوانه گفتمان ملی نیاز دارد.

تک‌نرخی شدن ارز مهمترین خواسته فعالان اقتصادی است

مصطفی رناسی نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت: اقتصاد امروز ایران مانند یک کلاف سردرگمی است زیرا نهادهای تصمیم گیر متعددی برای بخش اقتصاد تصمیم می‌گیرند.

وی تک نرخی شدن ارز را یکی از مهم‌ترین خواست‌های فعالان اقتصادی برشمرد و گفت: ارز به عوان مسئله مهم استراتژیک اقتصاد ایران به دلیل تک نرخی و شناور نبودن هر روز چالش جدیدی برای فعالان اقتصادی فراهم می‌کند.

سید کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این همایش گفت: اقتصاد ایران در دوران‌گذار اقتصادی قرار گرفته است که هزینه آن برای کشور بالاست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها