|
کدخبر: 46098

جشنواره پوسترهای نمایشگاهی در ایستگاه دوم

محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران از فردا به مدت ۴روز میزبان دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی می‌شود.

گسترش نیوز: این جشنواره با هدف به چالش کشیدن پوسترهای نمایشگاهی و بازتعریف اهمیت آن در روند برپایی یک رویداد برگزار شده است. البته انجمن بین‌المللی صنعت نمایشگاهی «یوفی» سال‌هاست در این زمینه فعال شده و سالانه رویدادی را برای رقابت پوسترهای نمایشگاهی در سطح جهانی برپا می‌کند، اما جای خالی چنین رویدادی در ایران باعث شد ایده برپایی آن از سوی موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت مطرح شود.

DaVARIJASHNVARE05.jpg

استقبال گسترده فعالان صنعت نمایشگاهی از برگزاری نخستین دوره این رویداد در سال گذشته باعث شد جشنواره پوسترهای نمایشگاهی به ایستگاه دوم برسد. به گزارش دبیرخانه دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی در مجموع ۷۱ اثر از سوی مجموعه‌های گوناگون نمایشگاهی برای حضور در رقابت سال ۹۷ ارسال شد، که از این میان ۶ مورد به‌دلیل رعایت نکردن قوانین و شاخص‌های مشخص شده، از دور رقابت‌ها حذف شدند و ۶۵ اثر برای داوری نهایی در اختیار هیات داوران قرار گرفت.

عصر روز شنبه ۲۷ بهمن، نشست داوری آثار ارسالی به دومین جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی در سالن اجتماعات موسسه صمت و به ریاست محمد وجدانی برگزار شد. محمد وجدانی پیشینه طراحی آثار مشهوری از جمله پوستر پنجمین جشنواره موسیقی فجر را در کارنامه خود دارد. غیر از او مهدی نجفی در حوزه طراحی و گرافیک رسانه، مانی روشن در حوزه طراحی و گرافیک آثار هنری، محمدعلی فخارمنش در حوزه گرافیک شهری و حسین‌علیزاده در حوزه طراحی و گرافیک مدرن به‌عنوان اعضای هیات داوران در این نشست حضور داشت.

نگاهی به دوره گذشته

جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی در آخرین روزهای سال۹۶ به همت موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت و با حمایت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، چراکه جای جشنواره‌ای برای رقابت‌آفرینی در خانواده صنعت نمایشگاهی ایران خالی بود و بر این اساس موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت تلاش کرد با برپایی نخستین جشنواره پوسترهای نمایشگاهی ایران، پیشگام رقابت‌آفرینی میان مجریان نمایشگاهی باشد.

این رویداد فرهنگی فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا اعضای این صنعت بار دیگر به اهمیت طراحی پوسترها و تاکید هرچه بیشتر بر ابعاد هنری در تبلیغات پی برده و توجه بیشتری به این عرصه داشته باشند. تجربه موفق برپایی دوره نخست و استقبال اهالی صنعت نمایشگاهی از آن باعث شد جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی به پیشواز برپایی دور دوم برود.

در روزهای شروع ‌به‌کار نخستین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مجموعه‌های گوناگون حمایت رسمی خود را از این رویداد تازه اعلام کردند. انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران جزو نخستین مجموعه‌های نمایشگاهی کشور بود که حمایت مادی و معنوی خود را از این رویداد اعلام کرد. انجمن غرفه‌سازان نیز در روند کارها، بخشی از مسئولیت‌های مهم ازجمله معرفی چند گرافیست بین‌المللی برای انتخاب پوسترهای برتر و طراحی گالری جشنواره را برعهده گرفت. در ادامه، انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز به جمع نخستین حامیان این رویداد پیوست و مجوز مشارکت و همکاری تمام سایت‌های استانی کشور را برای حضور در جشنواره و ارسال پوسترها در سطح ملی و بین‌المللی صادر کرد.

درنهایت در رقابت میان ۱۰۰پوستر نمایشگاهی، شرکت روشان‌روز با پوستر نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط توانست رتبه نخست را به خود اختصاص داد. همچنین شرکت آرتانمانگر اردبیل با پوستر پانزدهمین نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی در جایگاه دوم و نمایشگاه بین‌المللی بوشهر با پوستر نمایشگاه شهرآفتاب در رتبه سوم پوسترهای برگزیده قرار گرفتند. تجربه موفق برپایی دوره نخست و استقبال اهالی صنعت نمایشگاهی از آن، باعث شد جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی به پیشواز برپایی دومین دوره این رویداد برود.

دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مانند دوره نخست از ۲ تا ۵ اسفند و در سایت تهران و در سالن ۵ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها