|
کدخبر: 41503

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس دومین جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی

امسال با ۵ جایزه به استقبال رویداد‌ها می‌رویم

جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی در آخرین روزهای سال۹۶ به همت موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت و با حمایت‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

گسترش‌نیوز: این رویداد فرهنگی فرصت مناسبی را ایجاد کرد تا اعضای این صنعت بار دیگر به اهمیت طراحی پوسترها و تاکید هرچه بیشتر بر ابعاد هنری در تبلیغات پی برده و توجه بیشتری به این عرصه داشته باشند. تجربه موفق برپایی دوره نخست و استقبال اهالی صنعت نمایشگاهی از آن باعث شد تا جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی به پیشواز برپایی دور دوم برود.

naserbozorgmehr940904.jpg

در روزهای شروع به کار جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی بیش از ۱۱مجموعه اقتصادی حمایت رسمی خود را از این رویداد تازه اعلام کردند. انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران جزو نخستین مجموعه‌های نمایشگاهی کشور بود که حمایت مادی و معنوی خود را از این رویداد اعلام کرد. انجمن غرفه‌سازان نیز در روند کارها، بخشی از مسئولیت‌های مهم ازجمله معرفی چند گرافیست بین‌المللی برای انتخاب پوسترهای برتر و طراحی گالری جشنواره را برعهده گرفت. در ادامه، انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز به جمع نخستین حامیان این رویداد پیوست و مجوز مشارکت و همکاری تمام سایت‌های استانی کشور را برای حضور در جشنواره و ارسال پوسترها (در سطح ملی و بین‌المللی) صادر کرد. تجربه موفق برپایی دوره نخست و استقبال اهالی صنعت نمایشگاه از آن، باعث شد تا جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی به پیشواز برپایی دومین دوره این رویداد برود.

امسال قرار است دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مانند دوره نخست از ۲ تا ۵ اسفند و در سایت تهران برگزار شود. درباره کم و کیف برگزاری این دوره دوم جشنواره و مهم‌ترین تغییراتی که نسبت به دوره نخست خواهد داشت، با ناصر بزرگمهر، مدیرمسئول موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت و رئیس دومین جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

ماهیت جشنواره پوسترهای نمایشگاهی چیست و با چه هدفی برگزار می‌شود؟

صنعت نمایشگاهی در ایران بیش از ۵۰سال قدمت و اعتبار دارد. عرصه‌ای تاثیرگذار در توسعه صنعتی و تجاری که البته همواره پوسته اقتصادی آن سخت و غیرقابل نفوذ بوده است. در تمام این سال‌ها به ذهن کسی خطور نکرده بود که می‌توان این پوسته خشن را کنار زد و ابعاد فرهنگی و هنری برگزاری رویدادهای نمایشگاهی را هم دید. موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت در سال۹۶ این کار را انجام داد که البته مورد استقبال و حمایت فعالان این حوزه هم قرار گرفت. در این مسیر ورود طراحان حرفه‌ای به عرصه خلق پوسترهای نمایشگاهی و تشویق شرکت‌های برگزارکننده به تقویت بخش‌های تبلیغاتی در مجموعه‌های خود از مهم‌ترین اهداف ما برای برگزاری نخستین دوره جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی بود. خوشبختانه بخشی از این مطالبه فرهنگی محقق شد و ما در ادامه مسیر در دوره دوم این رویداد سعی داریم ضمن پیگیری اهداف گذشته، ‌توجه فعالان اقتصادی در عرصه‌های دولتی و خصوصی را بیش از پیش به صنعت نمایشگاهی معطوف کنیم.

درباره بازخوردهایی که از دوره نخست دریافت کردید برای ما بگویید، آیا انگیزه شما را برای برگزاری دوره دوم بیشتر کرد یا خیر؟

مطمئن بودیم که از این جشنواره استقبال خواهد شد، اما واکنش مثبت اهالی صنعت نمایشگاهی، واقعا بالاتر از انتظارات‌مان بود. در طول سال افزون بر۳۵۰رویداد نمایشگاهی در کشور برگزار می‌شود که از این تعداد ما پیش‌بینی مشارکت حدود ۵۰ رویداد را داشتیم. اما در زمان داوری آثار، پوستر مربوط به ۹۵نمایشگاه بین‌المللی برای ما ارسال شد که در نوع خود و برای دوره نخست رقم بسیار خوبی بود.

البته هیات‌داوران بخشی از این پوسترها را به‌دلایل گوناگون ازجمله معرفی‌نشدن نام پدیدآورنده، زمان برگزاری خارج از مدت تعیین‌شده و برخی موارد فنی قبول نکردند و درنهایت ۷۴پوستر به رقابت اصلی رسیدند. پس از پایان جشنواره هم برخی مجموعه‌ها که نسبت به حضور در جشنواره احساس نیاز نکرده بودند، در تماس با دبیرخانه ما درخواست حضور در دوره دوم را داشتند و به‌نوعی از یک سال پیش ثبت‌نام کردند.

پس از برگزاری دوره نخست، آیا نقدی هم درباره آن مطرح شد؟

به‌طورکلی از سوی تمامی فعالان صنعت نمایشگاهی کشور بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم، اما برخی دوستان هم جای بخش ویژه آرای مردمی را خالی دانستند. برخی دیگر نیز حضور نداشتن شرکت‌های نمایشگاهی فعال در بازارهای خارجی و برگزارکنندگان رویدادهای اختصاصی را در نمایشگاه به‌عنوان یک ‌ضعف قلمداد کردند.

امسال سعی داریم هردو بخش را به مسابقه اصلی اضافه کنیم؛ یعنی هم جایزه ویژه رویدادهای اختصاصی را خواهیم داشت و هم انتخاب اثر برگزیده براساس آرای مردمی. با توجه به اینکه نمایشگاه صنعت نمایشگاهی از۲ تا۵ اسفند برپا خواهد شد، در نظر داریم در طول برگزاری این رویداد از بازدیدکنندگان بخواهیم آثار به نمایش درآمده را رصد کنند و به جذاب‌ترین آنها رای بدهند. در روز چهارم آرای نهایی شمارش‌ می‌شود و از شرکت صاحب پوستر برگزیده که بیشترین رای را دریافت کرده باشد، در آیین پایانی قدردانی خواهد شد.

در دوره نخست جشنواره داوری آثار چگونه انجام شد؟

هیات داوری ما در دوره نخست متشکل از ۵فعال حوزه طراحی در ۵بخش اصلی بود. یک متخصص در حوزه برندینگ، یک متخصص در حوزه تبلیغات شهری، یکی از گرافیست‌های مطرح مطبوعاتی، یک نماینده از طراحان حوزه روابط عمومی و یکی از طراحان حرفه‌ای در حوزه نمایشگاهی به بررسی آثار برگزیده پرداختند و درمجموع ۳۶اثر را برای نمایش در غرفه صمت انتخاب کردند. درنهایت ۳اثر از استان‌های تهران، گیلان و بوشهر به‌عنوان آثار منتخب، مفتخر به دریافت تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی شدند.

مهم‌ترین تفاوت دوره دوم با دوره نخست در چه مواردی است؟

امسال غیرازاینکه ۲جایزه جدید به بخش اصلی اضافه کردیم، همزمان با نمایشگاه و جشنواره پوسترها قرار است سمینار بین‌المللی صنعت نمایشگاهی را هم با حضور چهره‌های مطرح این حوزه برگزار کنیم. براساس برنامه‌ریزی‌ها، غیر از رئیسان و اعضای هیات‌مدیره ۳انجمن نمایشگاهی کشور، برخی معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و البته چند نفر از سیاست‌گذاران اصلی صنعت نمایشگاهی از یوفی و آی‌فِس در این سمینار حضور خواهند داشت. به طبع این حضور ویژه به بازدید این افراد از نمایشگاه و جشنواره پوسترهای صنعت نمایشگاهی نیز منجر خواهد شد. در کنار این موارد اگر بودجه ما اجازه بدهد، سعی داریم جوایز مربوط به برگزیدگان را هم کمی نفیس‌تر و ارزشمندتر در نظر بگیریم.

آماری از هزینه‌ها و درآمدهای دوره نخست در دست دارید؟‌

موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت به‌عنوان بازوی رسانه‌ای صنعت نمایشگاهی در چند سال گذشته همواره در کنار فعالان این حوزه حضورداشته است و درآمدزایی به‌هیچ‌عنوان اولویت نخست ما نبوده و نیست. در نخستین دوره جشنواره پوسترهای صنعت نمایشگاهی هم با وجود تمام سختی‌ها، سعی کردیم با کمترین هزینه جشنواره را به سرانجام برسانیم. برگزاری یک جشنواره فرهنگی در دوره‌های نخست هزینه‌های گزافی ندارد و البته درآمد هم ندارد.

ما همه تلاش‌مان را کردیم با حمایت فعالان این صنعت هزینه‌های مربوطه را تامین کنیم که این امر تا حدود ۸۰درصد هزینه‌های ما را پوشش داد. با توجه به رابطه صمیمانه صمت با فعالان صنعت نمایشگاهی در کشور، ۲۰درصد باقی‌مانده هزینه‌ها را هم خودمان تقبل کردیم. امسال البته هزینه‌ها بیشتر شده و در نظر داریم برای تامین هزینه‌های جشنواره ضمن همکاری فعالان این حوزه بر مشارکت برخی حامیان مالی نیز متمرکز شویم. به‌هرحال هیچ عاملی باعث نخواهد شد ما از انجام وظایف‌مان در حوزه برگزاری این رویداد فرهنگی به‌عنوان تنها جشنواره هنری صنعت نمایشگاهی دست‌برداریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها