|
کدخبر: 41517

«گسترش نیوز» در گفت‌وگو با یک کارشناس بورس بررسی می‌کند

پیش‌بینی تحولات بورسی در هفته جاری / شاخص بورس صعودی است یا نزولی؟

هیچ نشانه خوبی نسبت به افزایش سودآوری شرکت‌ها در آینده به چشم نمی‌خورد.

گسترش نیوز: شرکت‌های صادرات محور در گزارش آبان ماه خود از کاهش چشم گیر صادرات خود نسبت به مشابه سال پیش خبر داده‌اند.

bors.jpg

این کاهش صادرات باعث می‌شود درآمدهای ارزی کاهش یابد و این موضوع نگرانی به آینده و تحولات آینده کشور را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد باتوجه به تحولات داخلی و بین‌المللی در هفته جاری شاخص بورس روند نزولی داشته باشد.

نگرانی به آینده و تحولات آینده

حمید میر معینی، کارشناس بورس در ارتباط با عوامل تاثیر‌گذار بر شاخص بورس در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: درحال‌حاضر با شرایط سختی به لحاظ کاهش درآمدهای نفتی و غیر نفتی روبه‌رو هستیم. شرکت‌های صادرات محور در گزارش آبان ماه خود از کاهش چشم گیر صادرات خود نسبت به مشابه سال پیش خبر داده‌اند. این کاهش صادرات باعث می‌شود درآمدهای ارزی کاهش یابد و این به لحاظ بودجه و تقاضای مصرف تغییراتی را با خود به همراه می‌آورد و نگرانی به آینده و تحولات آینده کشور را افزایش می‌دهد.

mirmoiini.jpg

خیلی نمی‌توان روی کلیت بازار خوش بین بود

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که روند شاخص بورس در هفته جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: دلار در دو ماه اخیر روند کاهشی داشته است، شرکت‌ها با فرض بر این که نرخ دلار افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌کردند، این افزایش نرخ دلار میزان تولید و فروش را جبران می‌کند. اما این پیش‌بینی‌ها با کاهش ارزش دلار به وقوع نپیوست. با توجه به آنچه گفته شد هیچ نشانه خوبی نسبت به افزایش سودآوری شرکت‌ها در آینده به چشم نمی‌خورد. در هفته آینده خیلی نمی‌توان بر روی کلیت تحولات بازار خوش بین بود. به نظر می‌رسد باتوجه به تحولات داخلی و بین‌المللی در هفته جاری شاخص بورس روند نزولی داشته باشد.

مهمترین عوامل افت بهای سهام

گفتنی است: شاخص بورس ۲۹ آبان۱۳۹۷ با افت سه هزار و ۵۶۲ واحدی به جایگاه ۱۸۰ هزار و ۶۶۸ واحدی سقوط کرد. بازار بورس در ماه پیش روندی منفی را در پیش گرفت و بیشتر صنایع و گروه‌ها به ویژه صنایع ارز محور و صادراتی با بیشترین افت مواجه شدند. ادامه روند اصلاحی شاخص کل، ابهام در روند صادرات شرکت‌ها و کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث افت بهای سهام شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات در هفته گذشته بودند. بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص نرخ (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، در طول ماه گذشته افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، روند کاهش را تجربه کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها