|
کدخبر: 50821

مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی مطرح کرد:

سه عامل مهم کاهش رشد صنعت بیمه

صفری گفت: سه فاکتور اقتصادی مهم در کاهش تقاضای بیمه اثر چشم‌گیری دارد که دولت باید در فراهم‌سازی این بستر ورود جدی‌تری داشته باشد.

گسترش‌نیوز: امیر صفری مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش‌نیوز اظهار کرد: در بحث بیمه‌های زندگی نیازمند فرهنگ‌سازی بسیاری هستیم و هرچقدر به برشمردن مزیت‌های این امر پرداخته شود کفایت نمی‌کند.

newbime1234.jpg

صفری ادامه داد: در کشورهای پیشرفته هم تبلیغات وسیعی درباره لزوم بیمه عمر برای هر فرد می‌شود. در کمال استقبال بیشتری که در این کشورها نسبت به ایران وجود دارد، کشورهای پیشرفته دیگری نیز خواهان گسترش این حوزه نیستند چراکه با سیاست‌گذاری‌های آنها سازگار نیست.

مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه‌های عمر رشد چندانی در سرمایه‌گذاری نداشته است، تشریح کرد: کارشناسان معتقدند بیمه‌های عمر جلوه بیشتری در حفاظت از زندگی دارند و ورود قوی در سپرده‌گذاری و پس‌اندازی ندارند.

وی تصریح کرد: بیمه‌های زندگی دارای ظرفیت‌های بسیاری است که قابلیت توسعه دارد؛ اکنون صنعت بیمه در کشورمان ضعیف عمل کرده و این امر در بیمه‌های عمر بیشتر به چشم می‌خورد.

صفری افزود: در بیمه عمر، در صورت حیات بیمه‌گذار از مزایایی در زندگی خود استفاده می‌کند و پس از فوت هم‌خانواده و هم ذی‌نفعان او از امکانات مختلف بیمه بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی با اشاره به سه دلیل مهم در کاهش نفوذ بیمه، بیان کرد: عواملی همانند شرایط فرهنگی، تورم و رشد بانک‌ها تأثیر زیادی بر رشد اندک صنعت بیمه داشته است.

وی بابیان اینکه تقاضای بیمه عمر با تورم رابطه معنی‌داری دارد و درواقع یکی از مهم‌ترین علل کاهش استقبال از این صنعت است، توضیح داد: معضل تورم پایدار در کشور باعث کاهش ارزش سرمایه بیمه‌شده است و به همین منظور قدرت خرید آن برای برخی از اقشار دشوار می‌شود.

صفری اضافه کرد: تورم پایدار کشور باعث شده تا قراردادهای بلندمدت بیمه عمر متزلزل و نااستوار باشد و افراد سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تر و یا کوتاه‌مدت‌تر را ترجیح دهند.

مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی ابراز کرد: در این برهه زمانی افراد سرمایه‌گذاری بانکی را نسبت به بیمه‌های زندگی می‌پسندند چراکه از این طریق سود بیشتری عاید آنها می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه برای گسترش کسب‌وکار خود باید خدمات و سودآوری بیشتری نسبت به بانک‌ها ایجاد کنند تا مردم این گزینه را به دیگر مسیرهای اقتصادی برگزینند.

صفری تشریح کرد: بیمه‌ها نسبت به بانک‌ها فعالیت رقابتی نمی‌کنند و مزیت خاصی از خود نشان نمی‌دهند. هرچند که در چند سال اخیر رشد صنعت بیمه زندگی روال افزایشی داشته است

مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی گفت: اگر دولت برای بانک‌ها محدودیتی قائل شود تا نتواند سود بانکی جذابی را ارائه کنند، مردم در میان گزینه‌های سرمایه گذای خود بیمه هم در اولویت‌ها قرار می‌دهند.

وی مطرح کرد: منابع مالی به بازاری که دارای سود و جذابیت بیشتری است هدایت و سرازیر می‌شوند ازاین‌رو افراد گرایش بیشتری به بازارهای سوداگرایانه با سوددهی بالا آن نسبت به بیمه پیدا می‌کنند.

صفری معتقد است: در شرایط تورمی فضای پرریسک بازار سکه و ارز، بورس و.. جذاب بیشتری دارد و مازاد سرمایه افراد در این حوزه وارد می‌شود.

مدیرکل بخش نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی بیان کرد: اکنون بیشترین امتیاز بیمه‌های زندگی مربوط به چتر پوشش ریسک و حمایتی آن است و قابلیت سرمایه‌گذاری در این حوزه کمرنگ مانده است.

وی ادامه داد: پوشش رسیک به‌تنهایی نمی‌تواند موجب پیشرفت این صنعت شود و درواقع رشد بیمه در مقاطع اجباری توانسته فراگیر شود که ازجمله آن می‌توان به بیمه‌های شخص ثالث اشاره کرد.

صفری خاتمه داد: اعتبار یک بیمه‌گذار مهم‌ترین عامل برای رونق کسب‌وکار اوست چراکه اگر مشترکان به کوتاهی را در زمان پرداخت خسارت نبینند، اعتماد آنها جلب و در فعالیت خود زبانزد می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها