|
کدخبر: 47571

یک کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز پاسخ می‌دهد؛

هفته آخر اسفند خانه معامله کنیم؟

کارشناس بازار مسکن گفت: آخر اسفند پر ریسک‌ترین زمان ممکن برای معامله مسکن است که این ریسک هم شامل حال فروشنده و هم خریدار می‌شود. دو طرف معامله بسته به امکانات و نیاز‌هایی که در این مقطع زمانی‌دارند، وارد گفت‌وگو می‌شوند.

گسترش‌نیوز: ‌ موضوع پیش‌بینی بازار مسکن برای شهروندان موضوعی جذاب است. این موضوع که چه زمانی می‌توانند بهترین خرید و یا فروش‌ مسکن را داشته باشند یکی از اصلی ترین دغدغه‌های گروه‌های مختلف جامعه محسوب می‌شود. مشاورین املاک و فعالان بازار سرمایه هریک پیش‌بینی‌های متفاوتی در ارتباط با بازار مسکن ارائه می‌دهند هفته آخر اسفند برای برخی هفته ای پر استرس و سرنوشت‌ساز است، این‌که آیا تصمیم خود برای خرید خانه را همزمان با پایان سال ۹۷ مشخص‌ کنند و یا این تصمیم را با سال آینده موکول کنند.

اقتصاد پارامتر‌های مختلفی دارد، داشتن جام‌جهان‌نما برای فرد شاید خارق العاده باشد و در نظر اول شنیدن این موضوع که تحولات آینده بازار مسکن در یک هفته یا سال آینده چه خواهد شد، جذاب باشد اما واقعیت این است که این موضوع یعنی تحولات بازار مسکن تحت تاثیر شاخصه‌های مختلفی صورت تعیین می‌شود. برای سال ۹۸ انتظار نمی‌رود نرخ مسکن دچار جهش‌ شود. اگر تورم کنترل شود نرخ مسکن به اندازه محدودی افزایش می‌یابد و این افزایش نرخ در حدود تورم است حال باید ببینم میزان تورم چقدر خواهد بود.

تفاوت مشاوره املاک در ایران و کانادا

مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به تفاوت مشاورین املاک در ایران و کشور‌های پیشرفته همچون کانادا گفت: مردم نباید از یک تحلیل‌گر بازار انتظار داشته باشند که برای تصمیم‌گیری خرید مسکن ارائه طریق کند و توصیه‌ای کند، این موضوع در کشور‌های پیشرفته جرم محسوب می‌شود، در کشوری همچون کانادا مشاور املاک حق ندارد توصیه‌ای برای خرید و یا فروش خانه کند و اگر بر اساس این مشاوره زیانی متوجه خریدار و یا فروشنده شود، شخص می‌تواند بر اساس قانون از مشاوره املاک در دادگاه شکایت و خسارت خود را طلب کند. وی افزود: مشاور املاک باید تنها مشخصات املاکی که برای فروش به او سپرده شده‌است را به خریداران ارائه کند.

mahdisoltanmohamadmaskan.jpg

تحلیل‌گر‌های بازار مسکن پیشگو نیستند

وی با بیان این موضوع که تحلیل‌گر‌های بازار مسکن پیشگو نیستند، گفت: اقتصاد پارامتر‌های مختلفی دارد، داشتن جام‌جهان‌نما برای فرد شاید خارق العاده باشد و در نظر اول شنیدن این موضوع که تحولات آینده بازار مسکن در یک هفته یا سال آینده چه خواهد شد، جذاب باشد اما واقعیت این است که این موضوع یعنی تحولات بازار مسکن تحت تاثیر شاخصه‌های مختلفی صورت تعیین می‌شود.

هفته آخر سال همه بازارها دچار ابهام است

کارشناس بازار مسکن در ادامه با بیان این موضوع که هفته آخر سال همه بازارها دچار ابهام است گفت: در کشوری همچون ایران به دلیل اینکه متغیر‌های تعیین نرخ مسکن به سرعت تغییر می‌کنند، ثبات زیادی در اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی وجود ندارد احتمال اینکه تغییر قیمتی در یک و یا دو ماه آینده انجام شود، هست. معاملات، خرید و فروش‌هایی که در هفته آخر سال پر رسیک است به شکلی که عنوان می‌شود آخر اسفند پر ریسک‌ترین زمان ممکن برای معامله مسکن است که این ریسک هم شامل حال فروشنده و هم خریدار می‌شود. دو طرف معامله بسته به امکانات و نیاز‌هایی که در این مقطع زمانی‌دارند، وارد گفت‌وگو می‌شوند ممکن است فرصت‌های خوبی برای خریدار و فروشنده باشد یا نباشد.

در فروردین و اردیبهشت انتظارات فروشنده‌های مسکن مطرح می‌شود

وی در ارتباط با تحولات بازار مسکن در سال آینده گفت: بازار ملک در سال آینده به طور سنتی تا تیر ماه، خود را نشان نمی‌دهد. تعطیلات آغاز سال نو طولانی است و بعد از آن در فروردین و اردیبهشت انتظارات فروشنده‌ها مطرح می‌شود و خریداران نسبت به قیمت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند. و این واکنش نشان می‌دهد که آیا خریداران همگام با انتظارات فروشنده‌ها جلو می‌روند و یا نه.

سلطان محمدی در آخر گفت: برای سال ۹۸ انتظار نمی‌رود نرخ مسکن دچار جهش‌ شود. اگر تورم کنترل شود نرخ مسکن به اندازه محدودی افزایش می‌یابد و این افزایش نرخ در حدود تورم است حال باید ببینم میزان تورم چقدر خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها