|
کدخبر: 32534

کتاب خوب، چند؟

آیا به نظر شما ۳۲ هزار تومان برای خرید یک کتاب نرخ مناسبی است؟

گسترش نیوز: بیایید یک کتاب را به عنوان معیار مقایسه در نظر بگیریم. کتاب درباره عکاسی نوشته سوزان سونتاگ. این کتاب حدود ۴۰۰صفحه و جنس کاغذ آن کاهی است، از زبان دیگری ترجمه شده و همین امر در نرخ نهایی کتاب بی تاثیر نیست. در کنار اینها سونتاگ را مولف و نویسنده ای در نظر بگیرید که به دنبال دیدگاه های متفاوتش روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و دایره مخاطبانش در حال گسترده شدن است. اما مناسب یا نامناسب بودن نرخ یک کتاب را فقط با کیفیت کاغذ و جلد و چاپ آن نمی شود سنجید. فاکتورهای مهم دیگری مانند سطح درآمد و ارزش پول ملی را هم باید به این مقایسه اضافه کرد.

ketab-ax.jpg

امین، ساکن استراسبورگ (شهری در فرانسه) درباره نرخ کتاب در شهری که در آن زندگی می کند می‌گوید: در اینجا معمولا یک کتاب به چند شکل متفاوت کیفی تقسیم می شود. یک تعداد با کیفیت جلد و کاغذ بهتر و در نتیجه گرانتر و یک تعداد دیگر هم با کاغذ کاهی و چاپ کم کیفیت که بیشتر مناسب افراد دانشجو است. تقریبا شبیه به اتفاقی که در کشور خودمان هم می افتد که البته بیشتر در کارگاه های زیرزمینی و به صورت افست و یا از مجراهای غیرقانونی است. همین کتاب سوزان سونتاگ که ما آن را معیار مقایسه قرار داده ایم در استراسبورگ حدود ۱۵یورو است. این در صورتی است که قیمت یورو را حدود ۶هزار تومان در نظر بگیرید.

ساریه، از برن (شهری در سوییس) هم می‌گوید همین کتاب با همین کیفیت چاپ و کاغذ و همین تعداد صفحه حدود ۱۲فرانک است. قیمت فرانک هم حدود ۶هزار تومان است. از نظر او ۳۲هزار تومان برای فردی که در برن ساکن است نرخ بسیار ناچیزی است. چرا که متوسط حقوق یک فرد در کافی شاپ با احتساب ۸ ساعت کار در روز در شهر برن ۳۰۰۰فرانک است.

حال میانگین حقوق و متوسط آن در کشور خودمان و البته در پایتخت را یک میلیون و پانصد هزار تومان در نظر بگیریم؛ به نظر شما آیا ۳۲هزار تومان نرخ مناسبی برای این کتاب است؟

با این احتساب و در مقایسه قیمت کتاب مورد نظر در کشور خودمان با دو کشور دیگر به نظر می رسد ۳۲هزار تومان در کشور ما و در پایتخت با حداقل حقوق ماهانه تقریبا نرخ مناسبی برای این کتاب سونتاگ است.

«با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها