|
کدخبر: 202455

توضیح حداد عادل درباره دراز آویز زینتی! + فیلم

حداد عادل با حضور در برنامه تلویزیونی پیرامون برخی معادل سازی های عجیب برای واژه های خارجی که به اسم فرهنگستان زبان و ادب فارسی مرسوم است، توضیحاتی را ارائه داد.

فرهنگ توضیح حداد عادل درباره دراز آویز زینتی! + فیلم

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور در برنامه سلام تهران به سوال عجیب مجری در مورد جایگزین سه کلمه ای برای کراوات با واکنشی تندی گفت : مگر ما دیوانه ایم که به کراوات بگوییم درازآویز زینتی؟

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه اشاره کرد: کلمه های جایگزین برای واژه های غیر فارسی، به طور معمول ترکیب ساده تر و کوتاهی دارند. به عنوان مثال جایگزین «اس ام ا س» که پیامک اعلام شد و ترکیبی کوتاه و ساده تر بود با این حال اوایل برخی مجری ها از استفاده آن امتناع می کردند.

وی در ادامه گفت: واژه های جایگزین در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به منظور آسان تر شدن معرفی می شوند و برای مواردی اعلام می شوند که بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. کراوات مشکل مانیست. واژه ای که به خودی خود از استفاده بین مردم حذف شده است و به اصطلاح کارایی ندارد نیازی به واژه جایگزین ندارد.

عادل درمورد ترکیب «دراز آویز زینتی» خاطرنشان کرد: ترکیبی سه کلمه ای در فرهنگستان زبان و ادب فارسی غیر ممکن است که معرفی شود به این دلیل که هیچ وقت سه کلمه فارسی جایگزین برای یک کلمه نخواهد شد.

در ادامه می توانید این قسمت از گفتگوی حداد عادل در برنامه تهران سلام را مشاهده کنید:

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها