|
کدخبر: 286830

شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا

میثم مهرپور-کارشناس مسکن

دولت سیزدهم از ابتدای کار خود، شعار ساخت سالی یک‌میلیون واحد مسکونی را در راستای افزایش عرضه مسکن به مردم وعده داد. بعد از وقفه ۸ ساله‌ای که در تولید مسکن در کشور رخ داد، جای خالی چنین پروژه‌ای به‌شدت احساس می‌شد، چرا که در سال‌های اخیر شاهد شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن بوده‌ایم. از طرفی، باتوجه به شرایط کشور، رونق بازار مسکن می‌تواند دستاوردهای اقتصادی مثبتی را برای کشور به ارمغان بیاورد و مسیر توسعه را برای اجرایی شدن اهداف کلان هموار کند.سیاست‌های گذشته برای ساماندهی بازار مسکن نتوانست گره کور مشکلات این بخش را باز کند و با کاهش تولید مسکن، تعادل در عرضه و تقاضا در این بازار حیاتی برهم‌خورد و با تاثیر مستقیمی که این موضوع بر افزایش قیمت‌ها گذاشت، روزبه‌روز خرید خانه برای اقشار کم‌درآمد جامعه دشوارتر شد.

میثم-مهرپور

اقدامات دولت سیزدهم در راستای ساماندهی بازار مسکن سروصدای زیادی به پا کرد، اما شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، اجرایی شدن این پروژه‌ها را به‌چالش کشیده است. دولت با هدف ساخت مسکن ارزان‌قیمت، طرح نهضت ملی مسکن را مطرح کرد که براساس آن تصمیم گرفت، با قرار دادن زمین رایگان در اختیار سازندگان، اقدام به ساخت سالی یک‌میلیون واحد مسکونی در کشورکند.موضوعی که تاکنون اجرایی نشده است و موفق به‌نظر نمی‌رسد، چرا که حتی اگر این واحدها با زمین رایگان هم ساخته شوند، باز هم هزینه‌های ساخت‌وساز به‌مراتب بالاتر از برآوردهای دولت می‌شوند و در عمل، ساخت مسکن ارزان‌قیمت زیرسوال می‌رود.با نگاهی به گذشته مشاهده می‌کنیم که پروژه‌های مسکن با حداقل آورده متقاضیان تحویل داده می‌شد، از این‌رو تکرار چنین پروژه‌هایی برای ساماندهی بازار مسکن و برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا منطقی به‌نظر نمی‌رسد و شرایط اقتصادی کنونی قطعا جوابگوی چنین پروژه‌هایی نخواهد بود.

سیاست‌های دولت برای خانه‌دار کردن مردم باید شکل جدیدی به خود بگیرد و بازار مسکن از حالت سرمایه‌ای به‌سمت کالای مصرفی سوق داده شود، همچنین با نظارت مستمر و برنامه‌ریزی دقیق، دست سوداگران و دلالان از این بازار کوتاه شود تا این موضوعات نتواند بر آتش تورم‌بخش مسکن دامن بزند. با این اقدامات، قیمت‌ها کاهشی می‌شوند و بازار مسکن به ماهیت اصلی خود برمی‌گردد. اگر این اتفاقات رخ دهد و تسهیلات بخش مسکن افزایش یابد، قدرت خرید افراد تا حد زیادی بالا می‌رود و کمک بزرگی به بازار می‌کند. مسکن بخشی از اقتصاد است و تا وقتی‌که بسترهای اقتصادی کشور اصلاح نشود، بازار مسکن نمی‌تواند در مسیر درستی قرار بگیرد و انتظار برود در کوتاه‌مدت این بازار حیاتی ساماندهی شود. دولت باید با نظارت مستمر و همکاری با بخش خصوص و انبوه‌سازان، سرعت تولید بخش مسکن را افزایش دهد تا خلل 8‌ساله‌ای که در دولت قبل به وجود آمده است، هرچه سریع‌تر جبران شود.اگر دولت بتواند تمام چالش‌های پیش‌روی ساخت مسکن را کنار بزند و طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کند، تعادل چشمگیری در عرضه و تقاضای بازار مسکن به‌وجود می‌آید و تا حد زیادی قیمت‌ها کنترل می‌شود،اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که دولت در کنار افزایش تولید باید سیاست‌های کنترلی را به‌صورت مستمر در نظر بگیرد.

نویسنده: میثم مهرپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها