|
کدخبر: 290129

بانک مرکزی تورم ۶۴ درصدی را پذیرفت

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه در پایان سال گذشته به ۶۳.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تورم ماهانه در اسفند سال گذشته برابر با ۶.۶ درصد بوده‌است. این عدد نسبت به بهمن ماه سال گذشته افزایش ۲.۲ واحد درصدی را نشان می‌دهد. همچنین پس از حذف ارز ترجیحی در خرداد ماه سال گذشته و ثبت تورم‌ماهانه ۱۰.۶ درصدی، این بالاترین تورم‌ماهانه طی از سال ۱۳۷۶ محسوب می شود.

همچنین تورم نقطه به نقطه اسفند ماه نیز ۶۳.۹ درصد گزارش شده تا پس از دو سال دوباره تورم‌نقطه به نقطه به بالای ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر تورم‌نقطه به نقطه اسفند نسبت به بهمن ماه افزایش ۹.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد. این بالاترین افزایش تورم نقطه به نقطه از آبان سال ۱۳۹۹ به حساب می آید.

تورم سالانه نیز در پایان سال گذشته به ۴۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده که بالاترین عدد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ است. تورم‌سالانه اسفند نسبت به بهمن ماه نیز ۲.۹ واحد درصد افزایش یافته که بیش‌ترین میزان از فروردین ۱۴۰۰ است.

به نظر می رسد که افزایش قیمت دلار و جهش قیمت در بازارهای دارایی همچون قیمت خودرو و قیمت مسکن، در کنار التهاب در بازار کالاهای اساسی، بیش‌ترین نقش را در جهش تورم اسفند ماه داشته است.

این در حالی است که به سیاست‌گذران بر این باور بودند که با ابتکارهایی همچون پیش فروش ایران خودرو و سایپا و بلوکه کردن بخشی از نقدینگی، می‌توانند کمی از روند تورمی ناشی از کسری بودجه و تشدید نقدینگی را کنترل کنند.

 

منبع: ايسنا
  • نیستانک ارسالی در

    پذیرش این مطلب و فرمایش وزیر اقتصاد در ب یست روز پیش که ۴۰درصد سرمایه افرادی که د لار و سکه داشتند از بین رفت نشاندهنده چه میتواند باشد؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها