|
کدخبر: 198092 رویا رئیسی

گسترش نیوز در گفتگو با کارشناس استخراج رمزارز بررسی کرد:

چگونه ‌ایران قطب صنعت ارزهای دیجیتال خواهد شد؟

​طرح مجلس در شرایطی عملی خواهد بود که با مشورت بخش خصوصی و فعالان حوزه استخراج بررسی شود. در این شرایط سرمایه‌های سرگردان این حوزه جذب خواهد شد و ایران به قطب صنعت رمز دارایی‌ها در منطقه تبدیل خواهد شد.

اقتصاد چگونه ‌ایران قطب صنعت ارزهای دیجیتال خواهد شد؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب قوانین لازم برای ساماندهی بازار ارزهای دیجیتال خبر داد و احتمالاً به زودی طرح در خصوص استخراج رمزارزها در مجلس بررسی خواهد شد. در این خصوص گفتگویی با یکی از فعالان این حوزه داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو منتشر شده است.

دولت پیگیر ساماندهی استخراج ارزهای دیجیتال

مسعود نیلی رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در حال حاضر دولت پیگیر هست که اختصاص گاز برای استخراج رمزارزها را ساماندهی کند. همچنین زمانی که طرح مجلس به کمیسیون‌های تخصصی برود، از انجمن نیز مشورت خواهند گرفت. پیش از این نیز ما طرحی را به مجلس ارائه داده بودیم و پیشنهاد‌ها انجمن در آن طرح مطرح شده بود. طرحی که از طرف کارگروه استخراج انجمن برای مجلس ارسال شده بود، با محوریت استخراج بود. پیرامون سامانه‌های تبادل ورود نکرده بودند. در بحث تبادل بانک مرکزی دولت گذشته همکاری برای قانون‌گذاری نداشت. صرافی‌های ارزهای دیجیتال که مشغول به کار هستند، خود تنظیم گری داشتند. این صرافی‌ها حتی طرح‌هایی نیز دادند که برای بانک مرکزی و مجلس ارسال شد.

نیلی

جزئیاتی از طرح پیشنهادی کارگروه استخراج

نیلی اظهار کرد: در طرح پیشنهادی ما مطرح شده بود که برق را به قیمت منطقی ارائه دهند و راه‌های جایگزین نیز مشخص شود. به این صورت که فعالان بحث استخراج با راه‌های جایگزینی مثل تولید برق از طریق گاز و راهکارهای دیگر فعالیت کنند. در طرح ما مشخص شده بود که فعالان استخراج باید آمادگی داشته باشند که به صورت رایگان در زمان‌های پیک مصرف نیاز شبکه برق کشور را تأمین کنند تا خاموشی نداشته باشیم. با این کار هم شاهد رونق صنعت استخراج خواهیم بود و هم مشکل خاموشی بر طرف می‌شود. همچنین اشاره به انرژی‌های تجدید پذیر شده بود تا معافیت‌هایی برای فعالان استخراج در این حوزه در نظر گرفته شود. مشخص شده بود که از صندوق ذخیره ارزی برای این حوزه بودجه تصویب شود. تا با این بودجه به فعالان استخراج وام ارائه کنند. البته این وام تنها برای ایجاد زیرساخت منطقی است.

قوانین برای سرمایه‌گذاری منطقی نیست

وی افزود: در خصوص تأسیس نیروگاه توسط فعالان استخراج نیز صحبت‌هایی شد اما در دولت گذشته وزارت نیرو و وزارت نفت همکاری خوبی نداشتند و عدد بالایی برای برق این صنعت در نظر گرفته بودند که با هیچ منطقی قابل توجیه نبود. زمانی که فعالان استخراج در داخل کشور فعالیت می‌کنند، مالیات می‌پردازند، اعداد و ارقام باید منطقی باشد. وزارت نفت و اداره گاز عددی را در نظر گرفتند که اگر گاز خام بدون هیچ پروسه‌ای به برق تبدیل می‌شد، با نرخ وزارت نیرو برابر بود. به این معنا که سرمایه‌گذار برای نیروگاه چند مگاواتی باید میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد اما هزینه برق هم قیمت با برقی بود که وزارت نیرو در اختیارش قرار می‌داد. در نتیجه منطقی نبود که خود فعالان برق تولید کنند. نرخ گاز باید به شکلی باشد که برای سرمایه‌گذار توجیه داشته باشد. باید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار به جای استفاده از برق شبکه تمایل به تأسیس نیروگاه داشته باشد. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری جدیدی در داخل کشور شکل نگرفته است.

فعالیت در حوزه بلاک چین شفاف و قابل رصد هست

رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک تأکید کرد: ماهیت بلاک چین شفافیت هست، در نتیجه تمامی سیستم‌های این حوزه کاملاً شفاف و قابل رصد هستند. ما پیشنهاد داده بودیم که از بحث درآمد استخراج مالیات نیز اخذ شود. مالیات بر اساس قوانین موجود برای صادرکننده‌ها باشد تا بخشی از رمز دارایی‌های استخراج‌ شده را دولت از مزارع بگیرد. این دارایی‌ها قابل تبادل در عرصه بین‌الملل هستند. با توجه به حجم فعالیت دارایی که در اختیار حاکمیت قرار می‌گیرد، قابل توجه خواهد بود.

گزارش‌های قانون‌گذاران به روز نیست

نیلی در ادامه گفت: بحرانی در حوزه بلاک چین به صورت کلی شکل گرفته است که در سطح حاکمیت خیلی از افراد برای قانون‌گذاری ورود می‌کنند اما تسلط کافی به اصل موضوع ندارند. در تمامی جلسات این موضوع را بیان می‌کردیم که از گزارش‌های بخش خصوصی نیز استفاده کنند. بخش خصوصی از ابتدا تا به امروز در این حوزه فعال بوده است. مشاورین بخش خصوصی چشم طمع مالی برای مشاوره ندارند و تمام تجربیات خود را در اختیار حاکمیت قرار خواهند داد. در حالی که افراد قانون‌گذار به صورت معمول از پژوهش‌های قدیمی استفاده می‌کنند. در بحث بلاک چین و استخراج، دیتاها بعد از یک دوره منسوخ می‌شوند و باید به اطلاعات جدید مراجعه کنند. نهایتاً اطلاعات و اعداد و ارقام یک ماه اعتبار دارند.

بررسی طرح در چارچوب اصل ۸۵ مفید خواهد بود

وی افزود: با توجه به تخصصی بودن موضوع اگر طرح در چارچوب اصل ۸۵ و در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شود، طرح جامع و دقیق‌تری تصویب خواهد شد. به این دلیل که ممکن خیلی از نماینده‌ها در صحن علنی نسبت به موضوع اطلاعات کافی نداشته باشند و رأی نادرست ارائه دهند.

چگونه ‌ایران قطب صنعت استخراج ارزهای دیجیتال خواهد شد؟

رئیس کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک تأکید کرد: طرح در شرایطی عملی خواهد بود که با مشورت بخش خصوصی و فعالان حوزه استخراج بررسی شود. در این شرایط خروجی مفیدی را شاهد خواهیم بود که جذب سرمایه را به همراه خواهد داشت. سرمایه‌های سرگردان این حوزه جذب خواهد شد. با این کار ایران به قطب صنعت رمز دارایی‌ها در منطقه تبدیل خواهد شد.

قوانین شفاف فعالیت‌های غیرقانونی را کاهش می‌دهد

نیلی در پایان گفت: قانون مجلس فصل الخطاب هست اما متأسفانه در دولت گذشته با وجود قوانین و پذیرش صنعت استخراج در زمان اجرا صحبت‌هایی بیان می‌شد که جای سؤال داشت. در طرح اولیه وزارت صمت امکان فعالیت در حوزه استخراج محدود به شهرک‌های صنعتی بود. رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با افتخار مطرح کردند که به هیچ مرکز استخراجی مجوز فعالیت نداده‌ایم. اگر نهاد بالادست، قوانین تصویب کرده است، شهرک‌های صنعتی نباید خلاف قوانین عمل کند. با وجود تمام زحمات وزارت نیرو برای توقف فعالیت‌های غیر قانونی اصلی‌ترین دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به فعالیت زیرزمینی موانع قانونی هست. قوانین باید به شکلی باشد که منافع حاکمیت، سرمایه‌گذار و جامعه به صورت کامل دیده شود. قوانین شفاف شود، فعالیت‌های غیرقانونی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها