|
کدخبر: 196096 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

چگونه رمزارزها فرصتی برای اقتصاد ایران می‌شوند؟

به پدیده رمزارزها به چشم فرصت نگاه شود. رمزارزها را نباید به عنوان تهدید برای انرژی معرفی کنیم. باید انرژی برای رمزارزها تولید کرد. ما در گذشته برق صادر می‌کردیم، چه شد که توانایی مدیریت برق در کشور را نداریم؟ طبیعتاً مقصر رمزارزها نیستند.

اقتصاد چگونه رمزارزها فرصتی برای اقتصاد ایران می‌شوند؟

با نزدیک شدن به ماه مهر و پایان ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال مجدداً شاهد گزارش‌هایی از سوی وزارت نیرو هستیم که رمزارزها را مقصر خاموشی‌های اخیر معرفی می‌کنند. فعالان این حوزه هم گزارش‌ها را خلاف واقعیت می‌دانند. غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: رمزارزها یا با تعبیر جدید رمز دارایی‌ها یک واقعیت در اقتصاد دنیا هستند. ما نمی‌توانیم و نباید این دارایی‌ها را انکار کنیم. همچنین نباید به دنبال مبارزه، مسدودسازی و جمع‌آوری رمزارزها باشیم. در دنیا رمزارزها یک وسیله برای تولید ثروت هستند که نامشروع نیست. البته مشروعیت با شرط شروط هست. حدوداً ۱۰ درصد استخراج رمزارزهای دنیا در ایران هست اما بخشی از این میزان زیرزمینی هستند. بر اساس آماری که به مجلس شورای اسلامی گزارش شده است. ماینرهای مجاز کمتر از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق مصرف دارد. برآورد می‌شود که همین اندازه برق توسط ماینرهای فاقد مجوز مصرف می‌شود.

مرحبا

رمزارزها مقصر خاموشی‌ها نیستند

مرحبا اظهار کرد: برخلاف سیاه نمایی که می‌شود، مقصر خاموشی‌های اخیر در کشور رمزارزها نیستند. بر اساس اطلاعات ما مصرف رمزارزها در حدی نیست که خاموشی‌ها را توجیه کند. خاموشی‌ها به واسطه شبکه‌های فرسوده، نیروگاه‌هایی قدیمی، عدم افزایش نیروگاه‌ها ایجاد شده است. وزارت نیرو طلب نیروگاه‌های بخش خصوصی را نپرداخته است. به واسطه بدهکاری نیروگاه‌های بخش خصوصی توان تولید ندارند. چند نیروگاه بخش خصوصی ما از مدار خارج شده‌اند.

فعالیت ماینرها را قانونی کنیم

وی افزود: از رمزارزها می‌توانیم برای خرید خیلی از کالا استفاده کنیم. به این واسطه باید قانون تصویب شود. با این کار مبدأ و مقصد تولید رمزارزها مشخص می‌شود. همچنین با آموزش و ارائه مجوز کار این ماینرها را قانونی می‌کنیم و امکان نظارت و کنترل نیز خواهیم داشت.

برای رمزارزها مجزا تولید انرژی کنیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با استفاده از قابلیت‌هایی که اقلیم ایران دارد، می‌توانیم از انرژی‌های تجدید پذیر و شرکت‌های دانش‌بنیان یا نیروگاه‌هایی استفاده کنیم که مخصوص رمزارزها انرژی تولید کنند. انرژی را نباید با قیمت مصارف خانگی در اختیار آنها قرار داد. از این راه درآمد مفیدی برای وزارت نیرو ایجاد می‌شود. با استفاده از نیروگاه‌های خصوصی و دولتی می‌توانیم شرایط را برای رمزارزها محیا کنیم. در حال حاضر بخشی از مشکل مالی توانیر به واسطه بدهی مشترکان خانگی هست. به خاطر کرونا و سایر مسائل این طلب گرفته نشده است. با تولید انرژی مخصوص برای این فناوری می‌توانیم نقداً هزینه را دریافت کنیم.

با قانون‌گذاری در رمزارزها ایجاد اشتغال کنیم

مرحبا اظهار کرد: انکار بحث ارزهای دیجیتال فعالیت آنها را به سمت زیرزمینی شدن می‌برد. این کار درگیری برای نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی ایجاد می‌کند. با تسهیل قانون به راحتی می‌توانیم، آسیب‌های این حوزه را مدیریت کنیم. گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون رمزارزها بعد از پایان تعطیلات در صحن علنی قرائت خواهد شد. مجلس شورای اسلامی فعلاً وارد فاز قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها نشده است. بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی و اخذ بازخوردها وارد فاز قانون‌گذاری خواهیم شد. مجلس به دنبال قانونمند شدن بحث ارزهای دیجیتال هست. مجوزها، متولی، نظارت‌ها باید مشخص شود. همچنین صرافی‌های مجازی که این کار را انجام می‌دهند نیز باید مشخص شود. با این کار ایجاد اشتغال کرده‌ایم و برای اقتصاد ارزش‌افزوده تولید کرده‌ایم.

بازار ارزهای دیجیتال ریسک دارد

وی افزود: مردم فراموش نکنند که بازار ارزهای دیجیتال فاقد ریسک نیست و به علت تغییرات در قیمت‌ها باید این ریسک را در سرمایه‌گذاری پذیرفت. هنوز در کشور ما شفاف نیست. شخصاً موافق رمزارزها هستم البته فعالیت باید به صورت قانونی و نظام‌مند باشد.

خاموشی‌ها زیبنده مردم ایران نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: توصیه می‌کنم، به پدیده رمزارزها به چشم فرصت نگاه شود. رمزارزها را نباید به عنوان تهدید برای انرژی معرفی کنیم. باید انرژی برای رمزارزها تولید کرد و می‌توانیم با قیمت بالاتر از مصرف خانگی به این افراد بفروشیم. فعالان این حوزه راضی هستند، به صورت قانونی هزینه برق بیشتر نیز پرداخت کنند. در زمان کمبود انرژی می‌توانیم، از انرژی این حوزه استفاده کنیم. خاموشی‌های اخیر زیبنده مردم در سال ۱۴۰۰ نیست. ما در گذشته برق صادر می‌کردیم، چه شد که توانایی مدیریت برق در کشور را نداریم. طبیعتاً مقصر رمزارزها نیستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها