|
کدخبر: 195982 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با سخنگوی صنعت برق عنوان شد:

ماینرها چگونه وزارت نیرو را دور زدند؟

افراد با روش‌هایی مثل از کار انداختن کنتورهای اندازه‌گیری، اتصال خارج از کنتور (پشت کنتور) و... برق از شبکه می‌گیرند. در نتیجه به راحتی قابل رصد نیستند. این فعالیت‌ها منجر به آسیب‌دیدگی تجهیزات شبکه برق نیز می‌شود.

انرژی ماینرها چگونه وزارت نیرو را دور زدند؟

در روزهای گذشته مجدداً وزارت نیرو با انتشار گزارشی، افزایش مصرف برق را متوجه صنعت استخراج رمز ارزها دانست اما کماکان فعالان حوزه ارزهای دیجیتال مخالف تأثیرگذاری فعالیتشان بر خاموشی‌ها هستند. فعالیتی که از خرداد ماه امسال بر اساس دستور حسن روحانی رئیس ‌جمهوری وقت تا پایان شهریور ماه ممنوع شده است. روحانی در تاریخ ۵ خرداد ماه اعلام کرده بود که تولید و استخراج رمز ارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز تا پایان شهریور ممنوع است. البته قانون همیشه برای فعالین مجاز هست و به نظر می‌رسد که ماینرهای غیرمجاز توجه ای به قانون نکردند و کماکان به کار خود ادامه دادند. حتی جریمه سنگین هم مانع کار آنها نشده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، جرائم سنگینی برای استخراج‌کنندگان رمز ارزهای غیرمجاز در نظر گرفته شده است و در صورت کشف دستگاه‌های غیرمجاز، افراد باید هزینه برق را به قیمت مصوب پرداخت کنند و جریمه‌ای نیز به قوه قضاییه بدهند، در نهایت هم دستگاه کشف شده، جمع‌آوری می‌شود. در این روزهای ممنوعیت رو به پایان هست و فعالان منتظر فرار رسیدن ماه مهر هست.

شروع فعالیت ماینرهای مجاز از ابتدای مهر

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به آغاز روند کاهشی دما و مصرف برق، از ابتدای مهرماه محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از ابتدای مهرماه فعالان حوزه ارزهای دیجیتال مجاز به استخراج خواهند بود.

رجبی- مشهدی

تأثیر ماینرهای غیرمجاز بر خاموشی کشور

رجبی مشهدی اظهار کرد: گزارش‌های ما پیرامون سهم ارزهای دیجیتال در خاموشی‌های اخیر مبتنی بر نظرات کارشناسی هست. بر اساس اطلاعات به دست آمده، رمز ارزهای مجاز منجر به خاموشی نشده‌اند. به این دلیل که از ۳۰۰ مگاوات انشعاب این رمز ارزها، حدود ۲۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است. هم‌چین رمز ارزهای مجاز در دوران تابستان از مدار خارج شده بودند. مشکل ما فعالیت دستگاه‌هایی هست که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند. بخشی از این دستگاه‌ها کشف شده‌اند. تا به این لحظه حدود ۲۱۵ هزار دستگاه ماینر کشف شده است که برق مصرفی این دستگاه‌ها بیش از ۶۱۰ مگاوات هست. برای این حجم مصرف باید نیروگاه ۸۴۰ مگاواتی احداث شود.

ماینرهای غیرمجاز چقدر برق مصرف می‌کنند؟

وی افزود: تخمین می‌زنیم که فعالیت غیرمجاز حدود ۲ هزار مگاوات باشد. این میزان بر اساس مقایسه حداقل مصرف اردیبهشت‌ماه در ساعت ۲ تا ۵ با سال گذشته مشخص شده است. مؤسسات خارج از کشور هم گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که بر اساس گزارشی آنها ایران جز پنج کشور اول در حوزه استخراج رمز ارز هست. گزارش‌های آنها پیش‌بینی می‌کنند که ۱۰ هزار مگاوات برق به استخراج رمز ارزها اختصاص داده شده است. بیش از ۷۰ درصد ماینرها از طریق vpn متصل هستند.

ماینرهای غیرمجاز چگونه شناسایی می‌شوند؟

سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: بیشتر ماینرهای غیرمجاز که تا به امروز شناسایی شده‌اند، از طریق رصد کنتورهای اندازه‌گیری و ۲۷ درصد شناسایی‌ها نیز توسط مردم انجام شده است. افراد با روش‌هایی مثل از کار انداختن کنتورهای اندازه‌گیری، اتصال خارج از کنتور (پشت کنتور) و... برق از شبکه می‌گیرند. در نتیجه به راحتی قابل رصد نیستند. به این واسطه باید به گزارش‌های مردمی اتکا کنیم. این فعالیت‌ها منجر به آسیب‌دیدگی تجهیزات شبکه برق نیز می‌شود.

رجبی مشهدی در پایان گفت: استخراج رمز ارز یک فعالیت قانونی هست. وزارت صمت به فعالان این حوزه پروانه می‌دهد اما به دلیل ارزانی انرژی در ایران فعالیت‌های غیرمجاز را نیز شاهد هستیم. باید برای فعالانی که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند، مسیری را باز کنیم تا روند کار آنها تسهیل شود. با این کار فرصت‌های صرفه‌جویی انرژی ایجاد می‌شود. همچنین مشتاقان این حوزه بیشتر خواهند شد و با فعالیت‌های غیرمجاز نیز برخورد جدی خواهد شد. کار این افراد به نوعی قاچاق انرژی هست.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها