|
کدخبر: 194921

تازه‌ترین خبرها از طرح مجلس درباره ارزهای دیجیتال

تبصره ۷ ماده ۱۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد رمز ارزها در صحن علنی مجلس حذف شد.

اقتصاد تازه‌ترین خبرها از طرح مجلس درباره ارزهای دیجیتال

قانونی که مدتهاست فعالان حوزه رمزارز نسبت به ایرادات آن هشدار داده بودند. از نظر فعالان این حوزه، رمزارزها در ردیف ارز قرار نمی گیرند. نمی توان آنها را در ذیل قانون قاچاق مبارزه با کالا و ارز قرار داد.

در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی اعلام کرد: تبصره ای که در مورد مصادیق قاچاق رمز ارز در اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالاو ارز آمده بود و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در بررسی در صحن مجلس حذف شد.

تدوین طرح جامع رمزارزها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این تبصره در پی این حذف شد که قرار است طرح جامعی در مورد رمز ارزها تدوین شود.

طرح جامع رمزارزها در خصوص نحوه حوزه فعالیت، حمایت از شرکت های رمرز ارزی و بخش خصوصی و همچنین چگونگی مبارزه با قاچاق آن است.

قرار است در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد استخراج رمز ارزها، طرح مربوط به رمز ارزها اعلام وصول، در ابتدا در کمیسیون و سپس در صحن مورد بررسی قرار می گیرد.

هشدار فعالان رمزارز نسبت به تبصره ۷

گفتنی است اواخر اردیبهشت ماه جاری بر اساس تبصره ۷ ماده ۲ مکرر تصویب شده توسط نمایندگان، تمامی رمزارزها (ارزهای رقومی) در حکم ارز موضوع این قانون محسوب می شدند.

جرائم، تخلفات، ضمانت اجراها و نیز تمامی احکام و مقررات مربوط به ارز در این قانون در مورد آنها نیز اجراء می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس ۲۹ اردیبهشت‌ماه طرحی را تصویب کردند که بر مبنای آن احکام و مقررات مربوط به قاچاق ارز در مورد رمزارزها نیز اجرایی می‌شود.

اما فعالان رسمی حوزه رسمی رمزارز بر این نکته همواره تاکید داشته اند که تمامی آنچه بر بستر بلاک چین بوده را نمی توان رمزارز تلقی کرد.

در این خصوص محمدی گفته بود: متاسفانه این قانون ناصحیح است.

چرا که تمامی آنچه بر بستر بلاک چین بوده را نمی توان رمزارز تلقی کرد. بیشتر اینها رمز دارایی هستند و برخورد ارزگونه با اینها بسیار اشتباه است.

ما انواع گواهینامه ها، انواع قراردادهای هوشمند، انواع دارایی های دیجیتال را بر بستر بلاک چین داریم که هیچکدام اینها ارز نیستند.

به گفته سپهر محمدی اما در این قانون همه اینها را ارز شناسایی کرده اند.

این اتفاق بسیار ناگوار بوده و امیدواریم این قانون پیش از اینکه به تصویب شورای نگهبان برسد یا عودت داده و یا اشکال قانون اساسی آن گوشزد شده و اصلاح شود.

در کنار رگولاتوری رمزارزها قوانین آن نیز باید مشخص شود.

 

منبع: برات نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها