|
کدخبر: 237578

تجارب برجام در خدمت ایران

محمود عباس زاده مشکینی- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

اخیرا ایران و آمریکا بر شدت تهدیدها و هشدارهای خود علیه یکدیگر افزوده‌‌‌اند. این در حالی است که هر دو کشور مشغول مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای سال ۲۰۱۵ هستند. در مذاکرات هسته‌ای شرایط کشور ما بسیار خوب است و میدان و قاعده در دست ما است. دست ما پر است و دست بالا را داریم و مذاکره‌کنندگان ما با پشتوانه قوی در حال کار کردن هستند.

مشکینی

آمریکایی‌ها می‌خواهند ساختار تحریم را حفظ کنند. جمهوری اسلامی اما هدف آنها را می‌داند لذا تحت تأثیر فشار‌ها قرار نمی‌گیرد. امریکایی‌ها و غربی‌ها نگرانی‌هایی را به ما منتقل می‌کنند و تمایل دارند که توافق بدی را به ایران تحمیل کنند. به این معنی که آنها از توافق با ما بهره‌مند شوند بدون آنکه برای ایران ثمره‌ای داشته باشد.

اولویت اصلی ایران لغو تمامی تحریم‌هاست اما اولویت آمریکایی‌ها محدود کردن فناوری هسته‌ای ایران و تعطیلی صنایع هسته‌ای و اتمی ایران است. در این دوره مذاکرات، برخلاف نقص‌هایی که در مدیریت داخلی کشور داریم، در خارج از کشور به‌ویژه در مذاکرات کار به‌خوبی پیش می‌رود. ما خوب مذاکره می‌کنیم چرا که از تجربه مذاکرات دور‌های قبل برخورداریم و برجام تجربه ارزشمندی برای ماست. ما در گذشته نتوانستیم ضمانت‌های لازم را در برجام بگنجانیم و امریکا بدون هزینه از توافق خارج شد لذا این تجربه برای ما بسیار ارزشمند است.

علاوه بر موارد فوق کسانی که در دوره‌های قبل مذاکرات حضور داشتند همچنان به تیم مذاکره‌کننده مشورت می‌دهند. بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت با توجه به ضمانت اجرایی این قانون، سازمان انرژی اتمی نتوانست سقف آن قانون را پر کند اما حجم ذخیره را افزایش دادند، درصد غنی‌سازی نیز به میزان قابل قبولی افزایش یافت. بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انسجام سیاسی در داخل کشور ایجاد شده است، غربی‌ها هم به‌خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی چارچوب مشخصی دارد و پایش را فراتر از آن نمی‌گذارد، خطوط قرمز برای تیم مذاکره‌کننده نیز کاملاً روشن است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی از تحریم‌های حداکثری عبور کرده است؛ البته مردم تحت‌فشار‌های معیشتی بسیار قرار گرفتند و این عبور بدون هزینه نبوده است اما امریکایی‌ها با هدف تحمیل هزینه بیشتر، فشار‌های اقتصادی را به مردم تحمیل کردند. تحریم‌ها تقریباً خنثی‌شده و فروش نفت ما روزانه افزایش پیدا کرده است. جمهوری اسلامی ایران در این مدت شرکای خوب منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای پیدا کرده است و قرار است به موجب قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنند، چین و روسیه در مذاکرات نیز به ما کمک بسیار کردند و مواضع آنها همانند دوره‌های قبل نیست. آقای باقری و تیم مذاکره‌کننده هم از پشتوانه داخلی لازم برخوردارند. به آنها هم گفته شده که اگر طرف مقابل عناد ورزید، اصرار نکنید بنابراین جمهوری اسلامی دنبال توافق برد- برد است. توافق نسبتاً را دور از انتظار نمی‌بینم و به نظر می‌رسد تا پایان امسال با طرف‌های برجام به توافق نسبتاً خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

نویسنده: محمود عباس زاده مشکینی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها