|
کدخبر: 236278

امریکا با رفع تحریم های ایران موافقت کرد

هانی‌زاده گفت: در مورد رفع تحریم ها درمذاکرات هسته‌ای توافقاتی صورت گرفته و کشورهای اروپایی لیستی از تحریم های اولیه که علیه ایران وضع شده به آمریکا اعلام کردند و آمریکا هم با لغو این تحریم ها موافقت کرده است.

سیاست داخلی امریکا با رفع تحریم های ایران موافقت کرد

حسن هانی‌زاده ، کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تحلیل مذاکرات هسته‌ای می‌گوید: روند مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱ در وین در دور هفتم و هشتم کاملا موفقیت آمیز بود و طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات به یک نقطه قابل اعتمادی برای پایان دادن به مذاکرات و رسیدن به یک پروسه قابل قبول رسیدند.

وی افزود: باتوجه به اینکه ایران در طول مذاکرات وین ۳ سند مهم سیاسی و حقوقی، اقتصادی فنی ارائه داد، مشخص شد که مواضع ایران محکم است. در حوزه سیاسی مسئله مهم، دادن تضمین‌هایی از سمت سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین آمریکا بود تا در صورتی که مذاکرات به یک نتیجه برسد آمریکا مثل سال ۲۰۱۸ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج نشود و این یک حرکت کاملا معقول و راهبردی از سمت ایران است. چرا که ایران دارای تجربه تلخی از مذاکره با آمریکا در گذشته دارد.

هانی زاده تاکید کرد که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و ۱۷۰۰ مورد تحریمی علیه ایران در طول این مدت وضع کردند. به همین دلیل به نظر میرسد دادن تضمین از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا کاملا منطقی است. سه کشور اروپایی هم به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها و اعمال فشار علیه ایران نمی تواند ایران را وادار به تسلیم بکند.

ین کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: لذا در مورد رفع تحریم ها یکسری توافقاتی صورت گرفت و کشورهای اروپایی لیستی از تحریم های اولیه که علیه ایران وضع شده به آمریکا اعلام کردند و آمریکا هم با لغو این تحریم ها موافقت کرده است. از جمله مسئله فروش نفت و انتقال پول ایران و درآمدهای نفتی ایران از طریق بانک های بین المللی به کشور که یک توافق بزرگ محسوب می شود.

*تیم جو بایدن نگران پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ و به خطر افتادن برجام است

وی یادآورشد: اما به هرحال تیم جو بایدن نگران این است که جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ به پیروزی برسند و بار دیگر در مورد برجام مشکلاتی را ایجاد کنند و از توافق خارج شوند.

هانی‌زاده گفت: به همین دلیل مسئله ای که وجود دارد یک موضوع فنی است که سند فنی هم ارائه شده و پیشرفت های برای موضوع راستی آزمایی موقتی صورت گرفته است و ایران حاضر شده تا در این خصوص با آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای راستی آزمایی بیشتر همکاری کند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا اظهارکرد: بنابراین در طی روزهای آینده یک خروجی قابل قبولی از مذاکرات وین صورت خواهد گرفت و توافقاتی حاصل خواهد شد. چراکه به نظر می‌رسد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران توانسته مواضع کشور را محکم و خطوط قرمز را تبیین کند.

هانی‌زاده درانتها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در تیم آمریکایی اختلافاتی وجود دارد و استعفای نماینده آمریکا در مذاکرات وین نیز نشان می دهد که در تیم جو بایدن هم اختلاف نظرهایی در خصوص مذاکرات وین و توافق وجود دارد. اما در نهایت مذاکرات به سود ایران در وین رقم خواهد خورد.

 

 

 

 


 

منبع: افکار نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    این کارشناس چرا یک طرفه حرف میزنه اولا م علومه که امریکا تحریم ها را بر میداره ام ا در مقابلش چیزهایی میخواهد که قطعا ایرا ن قبول نخواهد کرد و صد در صد شکست مذاکرا ت اتفاق می افته چرا چون این کارشناسان هد فمند صحبت میکنند بطوری که از خواست طرف م قابل واینکه نظرات ایران در مورد این درخو استها چیست اصلا صحبت نمی کنند

ارسال نظر