|
کدخبر: 232585 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز:

واکنش نماینده مجلس به تهدید آمریکایی‌ ها درباره مذاکرات

ابوالفضل عمویی: از دید ما ضرب العجلی وجود ندارد. ضرب‌العجل اصلی منافع ملت ایران است که خط قرمز ما در مذاکرات است.

اقتصاد واکنش نماینده مجلس به تهدید آمریکایی‌ ها درباره مذاکرات

به نظر می‌رسد جدید ترین رویکرد رسانه ای و تبلیغاتی غربی‌ها، تعیین ضرب‌الاجل و القای محدود بودن زمان برای احیای توافق هسته‌ای است؛ رویکردی که به نظر می‌رسد هدف آن فشار بر تیم مذاکره کننده و افکار عمومی ایران و ایجاد آشفتگی روانی در سایر طرف‌های مذاکره و جامعه ایران نسبت به زمان و نتیجه مذاکرات باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارنظر خود در این زمینه گفته است که زمان برای دستیابی به توافق «بسیار، بسیار، بسیار کوتاه است.» همزمان رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز به سی‌ان‌ان گفت زمان باقیمانده رو به اتمام است. کشورهای اروپایی نیز چند روز پیش در این مورد بیانیه ای صادر کردند. در حالی که ایران از ابتدا اعلام کرده بود که تمایلی برای مذاکرات طولانی مدت ندارد ومخالف فرسایشی شدن گفت و گوهاست؛ رویکردی که در چهارچوب حرف قطعی از سوی رهبر انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته بود.

ابوالفضل+عمویی

ضرب العجل اصلی منافع ملت ایران است

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با ابوالفضل عمویی؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم‌. برای خواندن مشروح این گفتگو با ما همراه باشید.

ابوالفضل عمویی نماینده مجلس یازدهم اظهار کرد: ضرب العجل از دیدگاه ما یک موضوع خودساخته است. واقعیت این است که اخلال در روند اجرای برجام را طرف امریکایی آغاز کرده و هنوز هم بر آن مسیر حرکت می‌کند. علی‌رغم آنکه اعتراف کرده اند که سیاست فشار حداکثری در قبال جمهوری اسلامی را شکست خورده می‌دانند ولی تحریم ها را علیه ایران حفظ کرده اند. واقعیت این است که مردم ما از سال ۲۰۱۸ با خروج امریکا از برجام، فشار اقتصادی را تحمل کرده اند و کسی نبود که برای این سه سال ضرب العجلی تعیین کند. از دید ما ضرب العجلی وجود ندارد. ضرب‌العجل اصلی منافع ملت ایران است که خط قرمز ما در مذاکرات است.

وی افزود: ایران از قبل اعلام کرده است که اگر منافع ملی ایرانیان تامین شود آماده توافق جهت ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی، بازگشت به تعهدات سابق است. به همین علت موضوع ضرب العجل برای ما واقعیت ندارد و این ضرب العجل را جدی نمی‌دانیم. اگر طرف مقابل در مورد محدودیت زمانی خودش ملاحظه‌ای دارد،‌ بهترین پیشنهاد این است که رفع تحریم ها را سریعتر لحاظ کند تا ملاحظات خود را مدنظر قرار دهد.

اروپا رویکردش را عوض کند

نماینده مردم تهران (اسلامشهر / تهران / ری / شمیرانات) در مورد اینکه رویکرد ایران در قبال این ضرب العجل چیست، اظهار کرد: هیات ایرانی در وین هیچ ضرب العجلی برای پیگیری منافع ملی در مذاکرات ندارد. ضمن اینکه گزارش هایی که از مذاکرات داریم حاکی از آن است که طرف های اروپایی نقشی سازنده در مراحل گذشته نداشتند، همچنین آن مسئولیتی را که دارند یعنی ۱۱ تعهدی که در مورد ایران باید اجرا می کردند و ادعای جدیدشان مبنی بر اینکه برای بازگشت به تعهدات سابق را به صورت دقیق انجام نداده اند. به همین علت فکر می کنیم که باید رویه خودشان را تغییر بدهند. تغییر در رویکرد آنان منجر خواهد شد که مسیر مذاکرات سریع‌تر پیش برود و اگر محدودیت در این مسیر هست، سریعا برای رفع آن کوشش شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در مورد اینکه آیا کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات را رصد می کند یا خیر اظهار کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات هسته ای را با دقت دنبال می‌کنیم. اگر توافقی حاصل شود باید به مجلس ارائه شود. در حین مذاکرات هم که تیم مذاکره کننده به تهران می آید از آنها دعوت می کنیم و جلساتی را با آنها برگزار خواهیم کرد تا در جریان روند مذاکرات قرار بگیریم اما روند اصلی عملکرد مجلس بعد از توافق است که متن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

  • کم فقا جان ارسالی در

    اگه این نمایندگان مافقط یک مغازه بقالی ر ااگر ی میکردن الان اقتصادمملکت سرآمد غرب اسیابود

  • عموزنجیرباف ارسالی در

    خدایا میشه یک روز صبح اسم آمریکا ودیگر کشورهای خاجی رو از رسانه های ایران برا همیشه نشنویم وفقط از کار وتلاش حرف بشنویم خدا شاهده اگه کل افرادی که ۳۰ سال خدمت اداری وغیر اداری درایران باحقوق خوب خانه نشین بشن ایران یک ساله قدرت جهانی است یکبا حرف گوش کنید بختک ها تا نفسمان آزاد بشه بذارید با تلا ش ایران اباد بشه نه بارفع تحریم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها