|
کدخبر: 208032

رقابت سنگین بیت کوین با آلت کوین‌ها

سهیل کلاهچی - تحلیل‌گر، معامله‌گر و پژوهشگر بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی

با توجه به روند اخیر، بیت کوین می‌تواند در کوتاه مدت یا شاید میان مدت سقف قبلی خودش را ببیند. حتی امکان شکستن سقف قبلی نیز از سوی بیت کوین وجود دارد. اگر از منظر تکنیکالی بیت‌کوین نگاه کنیم، بعد از رشد قدرتمند و بزرگی که داشت و به بیش از ۶۰ هزار دلار رسید، شاهد بودیم که بیت کوین شروع به افت قیمت کرد. هنوز خوش‌بینی در بازار ارزهای دیجیتال و میان فعالان این بازار وجود دارد. ارزهای دیجیتال هنوز هم ارزندگی دارند و رو به بالا حرکت می‌کند. به این واسطه خریداران جدید وارد بازار شده‌اند و قیمت‌ها رو به بالا حرکت کرده‌اند. آلت کوین‌ها در زمان اصلاح بیت کوین سقف قبلی خود را پشت سر گذاشتند. هنوز بازار ارزهای دیجیتال داغ است توجه فعالان بازارهای مالی به سمت این بازار هست.

کلاهچی

عوامل تأثیرگذار بر روند بازار ارزهای دیجیتال

تولید ارزهای دیجیتال شخصی از سوی شرکت‌های بزرگ مالی در دنیا، نگه‌داری و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال از سوی آن‌ها بر روند بازار تأثیر گذاشت. همچنین بازار آتی (Future Market) بیت کوین و تأسیس صندوق ETF بیت کوین رسمیت بهترین به بازار ارزهای دیجیتال می‌دهد. از سویی تعدادی از صرافی رسمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با توجه به این روند، ریسک همیشگی ارزهای دیجیتال که تا حدودی ترسناک بود، برای سرمایه‌گذاران تا حدی کاهش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت بازار آمده‌اند، درنتیجه روند بلندمدت ارزهای دیجیتال رو به بالا هست.

تأثیر دلار بر ارزهای دیجیتال

اگر از نظر اقتصادی بررسی انجام شود، اقتصاد آمریکا و دلار آمریکا وضعیت متزلزلی دارد، خیلی از اقتصاددان‌ها راجع به این موضوع صحبت کردند و اگر دلار آمریکا افت کند، هر چیزی که در دنیا در مقابل دلار قرار بگیرد و بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری شود، افزایش قیمت خواهد داشت. البته این روند حتمی نیست اما احتمالش زیاد است. ارزهای دیجیتال نیز بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شوند، در نتیجه تأثیرگذار بر روند بازار خواهد بود.

بیت کوین در بلندمدت

در بلندمدت روند کلی بیت کوین و ارزهای دیجیتال مثبت خواهد بود و یک سرمایه‌گذاری با ریسک خوب محسوب می‌شود. اگر کل بازار ارزهای دیجیتال در بلندمدت رشد کنند، رشد بیت کوین به نسبت آلت کوین‌ها کمتر خواهد بود. ارزهای دیجیتال نسل دوم و سوم احتمالاً از این بیت کوین پیش خواهند گرفت. پرچم‌دار نسل اول بلاک چین بیت کوین، نسل دوم اتریوم و نسل سوم کاردانو است. احتمال اینکه اتریوم جای بیت کوین را بگیرد، بسیار زیاد است. نسل اول ارزهای دیجیتال اگر چه نوآور بودند اما مشکلات خاصی را داشتند. در نسل دوم و سوم تا حدی به صورت پیشرفته اشکالات نسل اول برطرف شد. ضمن اینکه نسل دوم و سوم فاندامنتال قوی‌تری از بیت‌کوین دارد. نسل اول بلاک چین قصد داشت، یک روش انتقال پول ایجاد کند، اگر چه روش و ایده جدیدی بود اما آن‌چنان هم ایدئال نبود. خوبی‌ها و بدی‌هایی نیز داشت. در هر زمان قابل انتقال بودند اما روند انتقال پول در نسل ول زمان‌بر بود. نسل دوم و سوم با فاندامنتال های قوی‌تر سرعت و امنیت بیشتر شد. از سویی نیز سهولت در قراردادهای هوشمند را نیز شاهد بودیم و اشکالات قبلی برطرف شد. این احتمال وجود دارد که ارزهای دیجیتال نسل دوم و سوم را بالاتر از بیت کوین ببینیم.

تأسیس صندوق ETF بیت کوین

‌ قرار بر این است که شرکت‌های مرتبط با بیت کوین، در صندوق ETF بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. در واقع واحدهای صندوق ETF در بازار بورس معامله می‌شود و مردم می‌توانند خریدوفروش داشته باشند. در نتیجه می‌تواند رابطه مستقیمی با قیمت بیت کوین داشته باشد اما به صورت مستقیم بیت کوین در پرتفوی خودشان ندارند. هنوز به صورت قطعی تصویب نشده است، باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد. با توجه به اخبار و اطلاعات منتشر شده، احتمال تغییرات در تصویب ETF وجود دارد اما به صورت ۱۰۰ درصدی به نتیجه رسیده‌اند. به واسطه این ETF تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کل دنیا بیت کوین را بیشتر به رسمیت می‌شناسند. بیت کوین می‌تواند رسمیت بیشتری به کلیت بازار ارز دیجیتال بدهد و بازار بهتری از نظر فعالان بازار شناخته می‌شود. در بازار شاهد هستیم که خیلی از ارزهای دیجیتال بدون رعایت قوانین خاص پامپ یا دامپ می‌شوند و ایلان ماسک خیلی راحت با چند توئیت رمز ارزی مثل دوج کوین را با چند توئیت بالا و پایین می‌برد. قانونی وجود نداشت و کسی نمی‌توانست گلایه کند. اگر همین کار در بازار سهام انجام می‌شد، مطمئناً ایلان ماسک را دستگیر و زندانی می‌کردند. این اتفاقات منجر به رسمیت دادن بیشتر به بازار می‌شود و امنیت بیشتری برای سرمایه‌گذار حاصل می‌شود.

نویسنده: سهیل کلاهچی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها