|
کدخبر: 207383 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازارهای مالی:

ارزهای دیجیتالی که بورسی می شوند

صندوق‌های قابل معامله (ETF) به یکپارچگی بازار کمک می‌کنند. هر اندازه کلاس‌های دارایی متنوع شوند، بازار بورس نیز در گردش خواهد بود. مردم به سمت صندوق‌های قابل معامله ETF بیت کوین می‌روند.

اقتصاد ارزهای دیجیتالی که بورسی می شوند

چندین سال هست که همراه با رونق ارزهای دیجیتال خصوصاً بیت کوین صحبت از (ETF) بیت کوین می‌شود اما در همه این سال‌ها در عمل اقدامی نشده بود. روز گذشته بعد از سال‌ها گمانه‌زنی کمسیون بورس آمریکا اولین صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین را معرفی کرد. در ایران نیز صحبت‌هایی پیرامون این موضوع شده بود اما هنوز به نتیجه نرسیده است. محمد قاسمی کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: سه سال پیش به سازمان بورس، پیشنهاد راه اندازی صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ارائه کردیم. شورای عالی صنفی بورس این پیشنهاد را رد کرد. در آن زمان نگاه مثبت به ارزهای دیجیتال نبود اما در حال حاضر نگاه تغییر کرده است.

قاسمی

طرح صندوق کریپتویی مبتنی بر بیت کوین

قاسمی اظهار کرد: اوایل امسال طرح صندوق کریپتویی، مبتنی بر بیت کوین و اتریوم را ارائه کردیم که در بازار خرید و فروش داشته باشد. این موضوع کمک خوبی برای ایران و برای مردم در بازار سرمایه خواهد بود. همچنین کمک خوبی برای ایرانی‌هایی خواهد بود که در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند.

ارزهای دیجیتال کلاس مالی جدید

وی افزود: بر اساس نظریه پرتفوی مدرن (MPT) ارزهای دیجیتال را به عنوان یک کلاس مالی جدید پذیرفته شده است. حتی پیشنهاد می‌شود که بخشی از پرتفوی افراد ارزهای دیجیتال باشند. در ایران نیز باید این کلاس دارایی شناخته و پذیرفته شود. همچنین باید مجوز فعالیت رسمی افراد و نهادها را در این بازار صادر کنیم.

فواید صندوق قابل معامله بیت کوین

این کارشناس بازارهای مالی تأکید کرد: صندوق‌های قابل معامله (ETF) به یکپارچگی بازار کمک می‌کنند. در حال حاضر بورس منفی هست اما به این معنا نیست که باید سرمایه از بورس خارج شود و وارد بازار ارزهای دیجیتال شود. هر اندازه کلاس‌های دارایی متنوع شوند، بازار بورس نیز در گردش خواهد بود. مردم به سمت صندوق‌های قابل معامله ETF بیت کوین می‌روند. به جای سرمایه‌گذاری در خارج از بازار بورس که ریسک و عدم شفافیت دارد، در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری پیرامون ارزهای دیجیتال می‌شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: صندوق‌های قابل معامله (ETF) برای فعالیت مردم در بازار ارزهای دیجیتال نیز خوب هست. ریسک و نگه‌داری در صرافی‌های مختلف را ندارد. برای ایران از این منظر خوب است که بحث نظارت و شفافیت انجام می‌شود و فعالیت‌ها شامل مالیات می‌شود. این مالیات به دولت در بحث کسری بودجه کمک خواهد کرد. هر اندازه ارتباط بین بازار کریپتو را با بورس بیشتر کنیم،‌ به نفع سه ضلع یاد شده است.

صندوق‌های (ETF) شفافیت را از بیت کوین می‌گیرند؟

وی ضمن اشاره به ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال افزود: یک بحث فلسفی و تکنیکی داریم و یک بحث فلسفه سرمایه‌گذاری و مالی داریم، این دو موضوع باید از هم تفکیک شوند. پیرامون فلسفه مالی و ابزار مالی صحبت می‌کنیم. در این بحث مشکلی ندارد و صندوق‌های قابل معامله (ETF) به شفافیت بلاک چین و ارزهای دیجیتال لطمه وارد نمی‌کند.

تحول در بازار ارزهای دیجیتال

قاسمی اظهار کرد: بحث چین به واسطه ماهیتش که بسته هست، نسبت به سایر کشورها متفاوت است. چین می‌خواهد، یوآن دیجیتال را آماده کند و به دنبال ایجاد رقیب برای دلار در بستر دیجیتال است. در بستر دیجیتال رقیب اصلی بیت کوین است. بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار مالی دنیا و ابزارهای مالی دنیا در امریکا هستند. با آغاز به کار صندوق قابل معامله (ETF) در بورس امریکا این بازار بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شود. ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در بازارهای مالی دنیا پیدا می‌کنند.

سرکوب، بازار ارزهای دیجیتال را زیرزمینی می‌کند

وی در پایان گفت: بازار ارزهای دیجیتال را باید جدی گرفت اما این موضوع به معنای تخریب و سرکوب نیست. رفتار سرکوب و تخریب پاسخگوی بازار نیست. اگر رویکرد سکوب داشته باشیم، با یک بازار زیرزمینی رو به رو خواهیم شد. باید از این بازار برای غنی کردن ابزارهای مالی استفاده کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها