|
کدخبر: 189003

استقبال جهانی از خودپردازهای رمزارز

میر سهیل نیکزاد، بیتکوینر و فعال حوزه ارزهای دیجیتال

مردم خواهان استفاده از خودپردازهای رمزارز هستند و بازار نیز به این سمت حرکت کرده است. در کنار توسعه تکنولوژی، بازار نیز خواهان خودپردازهای ارزهای دیجیتال هست. ممکن در زمانی از یک پدیده تعداد محدود باشد و توسط دانشمندان ساخته شده باشد اما زمانی که یک تکنولوژی به این حجم در میان مردم دنیا هست، پیام ساده به اقتصاد نیست و نیاز مردم محسوب می‌شود. استقبال تنها به واسطه توسعه تکنولوژی نیست و گسترش رمز ارزها در بازار جهانی مردم را به این سمت سوق داده است. استفاده از خودپردازها به نیاز عادی برای بشر امروزی در سراسر دنیا تبدیل شده است. ایران هم باید به این سمت حرکت کند و باید در مبادی تردد گردشگران، بازارچه‌های مرزی، هتل‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌ های تخصصی بین‌المللی این امکان برای گردشگران فراهم شود تا افراد به راحتی دارایی کریپتوی خود را با پول نقد توسط دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز جا به جا کنند.

نیکزاد

نمونه‌های بومی خودپرداز رمز ارز در ایران

در سال‌های گذشته تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی به حوزه تولید دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز ورود کردند و شرکت سیتکس در ایران از نمونه بومی دستگاه‌های خودپرداز رمز ارزها رونمایی کرد. با توسعه این پروژه خودپردازهای دیگری نیز تولید شده است. در شرایط فعلی که مردم از این فناوری استقبال کرده‌اند، نیازمند رشد و توسعه این صنعت در کشور هستیم. با توجه به شرایط تحریمی امکان خرید و استفاده از خودپردازهای سایر کشورها را نداریم و باید در ایران این صنعت را توسعه دهیم.

بومی‌سازی خودپردازهای رمز ارز به همت بخش خصوصی

در زمینه ساخت خودپردازهای رمز ارز تا به این لحظه حمایتی از سوی دولت نداشته ایم و نمونه‌های تولید شده تا به طور کامل با همت بخش خصوصی ساخته شده است. در کنار پژوهش‌ها و برنامه‌های سال‌های گذشته، در شرایط فعلی نیز چند شرکت برنامه‌های خود را پیرامون ساخت خودپرداز رمز ارزها آغاز کرده‌اند.

دلایل استقبال مردم از دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز

شاهد ورود کشورها به بحث ارزهای دیجیتال ملی هستیم و به این واسطه استقبال‌ها از دستگاه‌های خودپرداز رمز ارزها بیشتر نیز خواهد شد. رمز ارزها، ابزار استفاده از پول هستند و در آینده تراکنش پول‌های قدیمی‌تر (ریال، دلار، یوان) نیز در همین شبکه بلاک چین انجام خواهد شد. دنیا به سمت استفاده از فناوری بلاک چین می‌رود، به این واسطه که امنیت بالاتر و هزینه کمتری دارد. بلاک چین به نسبت شبکه‌های بانکی موجود مزایای بیشتری دارد. بر اساس آمار ملی و جهانی ۲۰ در صد تراکنش‌های بانکی کثیف هست و مبدأ و مقصد مشخص ندارد. بر این اساس سو استفاده حقوقی و مالی در این شبکه‌ها می‌شود اما بر اساس گزارش موجود این عدد در خصوص رمز ارزها کمتر از ۱۵ درصد هست. از نظر آماری نیز تراکنش رمز ارزها تمیزتر هست. در گذشته پول کثیف در رمز ارزها بود و شاهد قمار و دزدی بودیم اما در سال‌های اخیر این روند تغییر کرده است. در حال حاضر رگولاتری انجام می‌شود و بیشتر خریداران و فروشندگان در این بازار شناخته شده هستند. در نتیجه نگرانی‌ها کمتر هست.

عملکرد دستگاه‌های خودپرداز

ATM مخفف Automated Teller Machine هست و در خصوص بیت کوین BTM داریم که مخفف Bitcoin teller machine هست. حداقل قابلیت دستگاه‌های خودپرداز رمز ارز این هست که معادل بیت کوین تائید شده در سیستم، اسکناس موجود (دلار، ریال، یوان و...) از سوی دستگاه به شما ارائه می‌شود. این روند به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. ممکن برای دستگاه قابلیت‌های دیگری مثل دریافت اسکناس از کاربر را نیز تعریف کنند. بعضی از دستگاه‌ها در ایران و سایر کشورها این قابلیت دارند.

نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز را پیدا کنید

در سایر کشورها به این صورت هست که برای یافتن نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز بیت کوین، از سرویس رادار خودپرداز بیت کوین استفاده می‌شود. برای یافتن نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز رمز ارز می‌توانید از وب‌سایت CoinATMRadar یا سایر سایت‌ها استفاده کنید. هر زمان دستگاه‌های بومی در ایران نصب شود، از این طریق محل نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز رمز ارز در کشور مشخص خواهد شد.

 

 

نویسنده: میر سهیل نیکزاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها