|
کدخبر: 188143 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس حوزه رمزارزها:

بیت کوین سرنوشتی مشابه دلار خواهد داشت؟

صندوق بین‌المللی پول در آینده به سمت ایجاد ارز دیجیتالی خواهد رفت که بیت کوین با آن قابل معاوضه باشد.

اقتصاد بیت کوین سرنوشتی مشابه دلار خواهد داشت؟

اقتصاد جهان ۱۰۰ سالی است که با پذیرش سیستم برتون وودز (Bretton Woods)، به‌جای طلا از دلار آمریکا استفاده می‌کند اما چند سالی هست که ارزش ارزهای مختلف بر اساس بیت کوین سنجیده می‌شود. خیلی‌ها معتقدند که بیت کوین نیز به عنوان ارز یکپارچه بین‌المللی مسیر دلار را در پیش خواهد گرفت. در خصوص این رمزارز گفتگویی با یک کارشناس بین‌المللی حوزه رمزارزها داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

بیت کوین فاقد مرز هست

قاسم عباسی کارشناس حوزه رمزارزها در گفتگو با گسترش نیوز گفت: خیلی از متخصصان اقتصاد، فلسفه ایجاد بیت کوین را در تناقض با ارز فیات می‌دانند اما بیت کوین از سال ۲۰۰۸ تا به امروز به عنوان ارز غیرمتمرکز شناخته شده است. ساتوشی ناکاموتو در آن سال اساس‌نامه و نظام فکری این رمزارز را ایجاد کرد. بیت کوین فاقد هرگونه مرزی هست. دلار هم همانند بیت کوین بی‌مرز است اما غیرمتمرکز بودن شاخصه متفاوت این ارز دیجیتال هست.

عباسی

کاهش هزینه و زمان با بیت کوین

عباسی اظهار کرد: بیت کوین همانند ارزهای فیات توسط بانک مرکزی و دولت‌ها کنترل نمی‌شود. بیت کوین در دهه گذشته ویژگی‌های خاصش را حفظ کرد. برای انتقال نیاز به مدیریت شخص ثالث (بانک‌ها) ندارد. همچنین بیت کوین سریع هست و بر بستر بلاک چین قرار دارد. بلاک چین احراز هویت می‌کند و تأییدیه نهایی را صادر می‌شود. بیت کوین هزینه و زمان انتقال را نیز کاهش داد.

ایده غیرمتمرکزی بیت کوین صدمه دیده است

وی افزود: به طور مثال ما برای حمل‌ونقل وسیله‌ای به اسم خودرو داریم که برای استفاده از خودرو نیازمند جاده‌سازی، اتوبان‌ سازی و ساخت پمپ‌ بنزین هستیم. بیت کوین هم دقیقاً همین مسیر را به وجود آورده است. با خلق بیت کوین ساختارها و زیرساخت‌ هایی نیز به وجود آمد. در این شرایط عده‌ای نگران هستند که آیا جایگزین ارز فیات می‌شود؟ تورم سرریز به وجود می‌آورد؟ نگران اصلی این هست که ماهیت و هویت اولیه بیت کوین از بین برود. تعدادی از نهنگ‌ها در این حوزه قیمت تعیین می‌کنند که نباید این اتفاق شکل بگیرد. فارم های بزرگ بخش عمده‌ای از تولید بیت کوین را به عهده گرفته‌اند، وضعیتی شبیه چاپ ارز فیات توسط بانک‌ها شکل گرفته است. ایده غیرمتمرکزی بیت کوین کمی صدمه دیده است.

دنیا بیت کوین را خواهد پذیرفت

این کارشناس حوزه رمزارزها تأکید کرد: بیت کوین دارایی ارزشمند هست و در آینده همین ویژگی حفظ خواهد شد. در دهه‌های آینده بیت کوین و بعضی از ارزهای دیجیتال برخلاف دلار بالاتر از طلا خواهند بود. در آینده دلار مسیر خود را ادامه خواهد داد. بیت کوین وسیله‌ای برای انتقال سریع خواهد بود و آرام آرام دنیا بیت کوین را می‌پذیرد.

دولت‌ها برای بیت کوین جایگزین پیدا خواهند کرد

عباسی خاطرنشان کرد: هر چقدر زمان بگذرد، بیت کوین بر محور سهل‌الوصول بودن می‌چرخد. در آینده افرادی که بیت کوین دارند، صاحب دارایی دیجیتالی مطمئنی هستند که با طلا متفاوت است. بیت کوین به راحتی قابل انتقال هست و در کشوری مثل ایران امکان دور زدن تحریم‌ ها با بیت کوین فراهم می‌شود. بیت کوین وسیله جدیدی در اقتصاد هست که اقتصاد سنتی با آن زاویه دارد. در آینده به عنوان دارایی ارزشمندی محسوب خواهد شد که جایگاه خوبی کسب خواهد کرد. قشرهای مختلف جامعه از این رمزارز استفاده خواهند کرد. در نتیجه دارایی ارزشمند و قابل اعتمادی هست اما دولت‌ها سیستم متمرکز را دوست دارند و برای بیت کوین جایگزینی پیدا خواهند کرد.

صندوق بین‌المللی پول ارز دیجیتالی ایجاد خواهد کرد

وی افزود: همانند تتر (Tether) که توسط امریکا خلق شد، چین نیز یوآن الکترونیک خود را ایجاد خواهد کرد. یوآن الکترونیک در اکثر کشورهایی که اقتصاد نزدیک به چین دارند، رواج پیدا خواهد کرد. با این کار بیت کوین‌هایی که در دست مردم هست، در خرید استفاده خواهد شد. کشورها راه مبارزه‌ای با بیت کوین ندارد، جز این که برای بیت کوین ارزش انتقال یا استیبل کوین ایجاد کنند.

این کارشناس بین‌المللی حوزه رمزارزها در پایان گفت: صندوق بین‌المللی پول تا امروز واکنش چندانی پیرامون بیت کوین نداشته است. احتمالاً صندوق بین‌المللی پول در آینده به سمت ایجاد ارز دیجیتالی خواهد رفت که بیت کوین با آن قابل معاوضه باشد. استیبل کوینی ایجاد خواهند کرد که بیت کوین‌ها در حوزه گردش ارزی مدیریت شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها